سخنگوی وزارت کشور طالبان: افزایش کشت خشخاش در افغانستان دروغ است یادِ هرات در شبِ سردِ مشهد | از کتاب مرحوم «ناصر فرخاد» رونمایی شد وزارت خارجه طالبان: امید که فصل جدیدی در روابط کابل و واشنگتن گشوده شود مشاور وزیر کشور: آماده هستیم با استفاده از ظرفیت «شاد» دختران افغانستانی را آموزش بدهیم رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش: خدماتی که به دانش‌آموزان اتباع داده می‌شود باید در همه کشور یکسان باشد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی: ۹۰ درصد دانش‌آموزان اتباع خارجی استان در حاشیه شهر مشهد هستند خواسته طالبان از رئیس جمهور آینده آمریکا چیست؟ ترامپ یا هریس؟ کدام‌یک انتخاب طالبان است؟ «حیات کرانه» نمایشگاه‌ عکس‌های کودکانِ بی‌شناسنامه! اعلام آمادگی ایران برای برگزاری نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان در هرات مدیرکل اتباع خراسان رضوی: ساخت اردوگاه سامان‌دهی اتباع خارجی در تایباد ضروری است روسیه درباره احتمال دخالت دوباره آمریکا در افغانستان هشدار داد نوزادان ۶ قلوی جوزجانی در افغانستان جان باختند موتورسواری وزیر خارجه طالبان در خیابان‌های کابل + فیلم شوق والیبال در افغانستان | جشن پیروزی تیم اتحاد در بدخشان + فیلم براساس دستور جدید طالبان: همه برنامه‌های تلویزیونی فقط باید صوتی شوند افراد مسلح مرکز واکسیناسیون در پاکستان را هدف قرار دادند تناقض در آمار طالبان و سازمان جهانی بهداشت | جولان فلج اطفال در افغانستان سرکنسول جدید ایران در هرات: جمهوری اسلامی به دنبال توسعه پایدار همسایگان است برنامه جهانی غذا: برای کمک به افغانستان به ۶۱۷ میلیون دلار بودجه نیاز داریم
سرخط خبرها

آموزش و پرورش: اتباع بدون مدرک برای دریافت کارت حمایت تحصیلی به دفاتر کفالت مراجعه کنند

  • کد خبر: ۷۲۱۶۸
  • ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
  • ۱
آموزش و پرورش: اتباع بدون مدرک برای دریافت کارت حمایت تحصیلی به دفاتر کفالت مراجعه کنند
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص ثبت نام دانش آموزان اتباع و بازماندگان از تحصیل توضیحات مبسوطی ارائه کرد و گفت: اتباع بدون مدرک برای دریافت کارت حمایت تحصیلی به دفاتر کفالت مراجعه کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رضوان حکیم زاده در برنامه سلام صبح به خیر امروز گفت:‌ سال گذشته حدود ۵۴۰ هزار دانش آموز اتباع داشتیم که بیشتر آنها در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند و اکثریت آنان تابعیت کشور افغانستان را دارند. شایان ذکر است در چند سال اخیر امکان حضور این دانش آموزان در دوره پیش دبستانی نیز فراهم شده است.

 

حکیم زاده با اشاره به آئین نامه اردیبهشت ۹۵ هیئت وزیران که به دنبال فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حق دسترسی همه کودکان اتباع به آموزش تنظیم شد، گفت: بر این اساس هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل دور بماند حتی آنها که مدارک اقامتی و اوراق هویتی ندارند.

 

وی افزود: همه ساله در ارتباط با نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی تصمیماتی در کمیسیون ساماندهی اتباع اتخاذ می شود و در جهت به روز رسانی بخش نامه‌های سال های گذشته و هماهنگی بین دستگاه ها، شیوه نامه‌ای در این حوزه تنظیم می گردد. تیرماه امسال هم به واسطه بخشنامه ای که اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تنظیم کرد، نه تنها حق دسترسی کودکان اتباع به آموزش تاکید می کند بلکه در این بخشنامه آمده است که این دانش آموزان در تمام فعالیت ها می توانند شرکت کنند و محدودیتی برایشان وجود ندارد.

 

معاون آموزش ابتدایی در خصوص آن دسته از دانش آموزان اتباع که فاقد اوراق هویتی و مدارک اقامتی هستند تصریح کرد: این عزیزان با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی و یا از طریق مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش استان، استانداری ها و یا اداره کل اتباع خارجی می توانند کارت حمایت تحصیلی دریافت کنند.

 

حکیم زاده گفت: براساس اطلاعاتی که از مرکز آمار اخذ شده است در سال گذشته تعداد ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که این آمار نسبت به سال قبل آن که ۱۴۲هزار نفر بود افزایش داشته است.

 

حکیم زاده با اشاره به این مطلب گفت: تعداد قابل توجهی از آمار بازماندگان سال تحصیلی گذشته متوجه دانش آموزان کلاس اولی بود که به دلیل نگرانی اولیاء از کرونا ترجیح دادند سال بعد در کلاس اول ثبت نام کنند.

 

نبودن دانش آموزان در شبکه شاد به معنی بازماندن از تحصیل نیست

معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر این نکته که این آمار ۳ میلیون محروم از تحصیل به هیچ عنوان صحت ندارد و نبودن دانش آموز در شاد نشان دهنده بازماندن از تحصیل نیست، اظهار کرد: تعداد زیادی از دانش آموزانی که دسترسی به شاد نداشتند و یا امکان بهره بردن از زیرساختهای فناوری برایشان مقدور نبود، در مناطق روستایی عشایری بودند که در اغلب این مناطق آموزش به شکل حضوری جریان داشت.

 

وی گفت: هیچ دانش آموزی به دلیل محرومیت از امکانات فناوری از تحصیل بازنماند گفت: با تدابیر وزارت آموزش و پرورش و همکاری خوب سایر دستگاه ها جریان آموزش از طرق مختلف برقرار شد. از جمله مدرسه تلویزیونی که در حداقل زمان ممکن راه اندازی شد و نیز اعزام راهبران آموزشی و توزیع درسنامه از این نمونه بودند.

 

۲۰۰ مدرسه با یک دانش آموز فعالیت دارد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: طی دستورالعملی که از سال ۹۲ در حال پیگیری آن هستیم با همکاری ثبت احوال از طریق ارسال اطلاعات اسمی بازماندگان به استان ها به طور مشخص وضعیت آنان را مورد بررسی قرار داده ایم. نتایج این بررسی حاکی از آن است که این دانش آموزان به دلایل متعددی از جمله: مهاجرت، به کار گرفته شدن، تعصبات حاکم در برخی مناطق که بیشتر نسبت به دختران و در عدم انتقال آنان از ابتدایی به متوسطه رخ می دهد، معلولیت، مسائل و مشکلات اقتصادی و .. این افراد وارد چرخه تحصیل نشده اند و یا در نیمه راه از ادامه بازمانده‌اند.

 

حکیم زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ مدرسه فعال داریم که تنها یک دانش آموز دارد و با این حال به آن معلم اختصاص یافته است، گفت: دلایلی که خارج از حیطه وظایف آموزش و پرورش می باشد باعث شده است که تعدادی از کودکان به جریان تحصیل نپیوندند.

 

وی افزود: در سال جاری به مدد پیگیری های صورت گرفته ۲۰ هزار نفر از این کودکان شناسایی شدند و به مدرسه بازگشتند و تلاش ما همواره بر این بوده است که کودکان خصوصا در دوره ابتدایی از تحصیل بهره مند شوند که هم اکنون به استناد آمار رسمی ۹۸ درصد کودکان واجب التعلیم در دوره ابتدایی تحت پوشش هستند.

 

طرح هدایت و پویش هردانش آموز یک تبلت و هر تبلت یک مدرسه از جمله اقدامات آموزش و پرورش در راه دسترسی همه دانش آموزان به ابزار هوشمند بوده است که حکیم زاده ضمن ذکر این اقدامات گفت: با تمام دستگاه های ذیربط و تعداد زیادی از خیرین همکاری های خوبی صورت گرفته و تعداد قابل توجهی گوشی هوشمند و تبلت برای دانش آموزان خریداری و به آن ها تحویل شده است.

 

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: این طرح ها همچنان در حال پیگیری است چراکه معتقدیم در پسا کرونا نیز فضای فناوری می تواند برای غنی کردن یادگیری، تنوع بخشیدن به منابع یادگیری و برای ایجاد ارتباط بیشتر و گسترده تر و نظارت موثرتر بسیار حائز اهمیت باشد.

 

به گزارش دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت ابتدایی، وی افزود: ما در آینده می بایست از امکانات فناوری استفاده کنیم از این رو هدف آموزش و پرورش این است که هر دانش آموز امکان دسترسی به تبلتی داشته باشد که خاص دانش آموز است و فضای امنی دارد. بنابراین تهیه ابزار هوشمند برای همه دانش آموزان باید به عنوان یک دغدغه ملی مطرح شود و در اولویت قرار گیرد تا بسیاری از سازمان ها و صنایع به صورت قسمتی از مسئولیت اجتماعی خود به آن بپردازند.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
0
0
اتباع بدون مدرک وغیر قانونی بلید به کشورشان باز گرداند چون بیشترین جرم وجنایت را میکنند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->