گذری بر تاریخ تعدادی از روستاهایی که حالا جزو حریم شهری مشهد شده‌اند | باغ‌هایی مدفون زیر آهن و سیمان ایستگاه‌های دوچرخه بایدو خیابان سناباد مشهد به‌زودی توسعه می‌یابد بی‌توجهی شهروندان به جایگاه‌های استقرار کارگران ساختمانی | وقتی به ایست‌کار بها نمی‌دهیم شهروند خبرنگار | درخواست توسعه ایستگاه‌های دوچرخه بایدو در مشهد اعمال‌قانون ۱۵۱۶ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۲۶ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۵ مهر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های شهید سلیمانی و آزادی و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۱۵ مهر ۱۴۰۳) تأمین ۲۵ درصد منابع آب فضای سبز مشهد از بازچرخانی و پساب فاضلاب + فیلم اصلاح الگوی کشت فضای سبز مشهد مطابق با منابع آبی وضعیت آمار متوفیان در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۳ در مشهد | به طور میانگین روزانه ۶۳ نفر در این شهر فوت کرده‌اند مه و باران در بعضی محور‌های خراسان رضوی باعث لغزندگی جاده‌ها شده است (۱۵ مهر ماه ۱۴۰۳) احداث بیش از ۱۰۹ کیلومتر راه روستایی آسفالته در خراسان رضوی صدور بیش از ۳۰۰ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌های بازار‌های سیار در مشهد (۱۵ مهر ۱۴۰۳) سیلوی گندم مشهد در فهرست میراث صنعتی کشور ثبت شد طرح بازنگری قلعه وکیل آباد مشهد در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد| تراکم منطقه بین ۲ تا ۶ طبقه پیش‌بینی تمهیدات ویژه مدیریت شهری مشهد برای برگزاری مسابقه ایران _ قطر برگزاری سومین رویداد «عطر و طعم پاییز» در مشهد  سقوط کارگر جوان مشهدی از ارتفاع (۱۴ مهر ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: امروز هژمونی آمریکا و اسرائیل نابود شده است افزایش ظرفیت ساماندهی و آموزش آسیب‌دیدگان اجتماعی در مشهد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: حضور مردم در نماز جمعه نصر نمایانگر استحکام کافی مبنایی و مردمی نظام جمهوری اسلامی است + فیلم اعمال‌قانون ۱۴۷۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۴ مهر ۱۴۰۳) حکایت ناشنیده از آغاز حکومت شاه عباس صفوی در مشهد | بدشگونی تاج‌گذاری در کوهسنگی
سرخط خبرها

سهم کشف رود از آبادی

  • کد خبر: ۷۲۸۳
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۲
سهم کشف رود از آبادی
توحید آرش‌نیا سردبیر

اصلا رود را از رودخانه بگیرید، چه می‌ماند؟ رودخانه‌ای که رنگ کف رودش آبی نباشد، به چه دردی می‌خورد؟ ترک‌های خشکیده ته رود، روی قلب آدم سنگینی می‌کند. داستان دقیقا همین است؛ آنچه امروز به عنوان میراثی از گذشته برای ما باقی مانده، مسیری سخت و خسته‌کننده است. هم سوز آفتاب دارد، هم خاک راه. رودخانه تاریخی مشهد که از آبریزهای جنوبی هزارمسجد سرچشمه می‌گیرد، روزگار عجیب و غریبی را سپری کرده است و بالاوپایین‌های بسیار دیده و آنچه باقی مانده، از همتی است که تنها ظرف همین چند سال اخیر برایش مبذول گشته است.
سال‌‌‌ها مردمان حوالی‌اش چراغ‌خاموش محصولاتشان را با آب‌های کثیف جان می‌دادند.امروزِ این رودخانه مثل دیروزش نیست و موتورپمپ‌ها جمع شده‌اند و دیگر تا کیلومتر‌ها خبری از کشت گوجه‌ و سبزیجات آلوده نیست، ولیکن رودخانه دیگر آب چندانی ندارد و کم و بیش هنوز از پساب اطراف سیراب می‌شود. روزگار کشف‌رود حتی همین امروز بعد از گذر از بحران‌هایش سخت است و دشوار. آنچه می‌توانست نگینی باشد برای هم‌جواری با توس، به دمل چرکینی بدل گشته که اگر امروز فکری برایش نشود، فردا دوباره بحرانی جدید از دلش متولد می‌شود.
3ساعت رانندگی در سنگلاخ‌های هم‌جوار رودخانه به لطف آزادسازی اراضی‌اش پر از رمز و راز بود. در روزگاری نه چندان دور، همه همسایگان کشف‌رود سهمشان را برداشته بودند؛ به ازای تمام سال‌هایی که از خاک و باغ و درختش سود بردند. دانشگاه چندمتر جلوتر دیوار کشیده بود تا سهم زمین را از کشف‌رود ببرد اما امروز همه همسايگان سامان يافته اند و حتی تالار عروسی هم که چند گام به پیش آمده بود، امروز ديوارهايش خراب شده و چند گام عقب تر ديوار كشيده است . عقب‌گرد به ضرب و زور قانون بود یا مرام و معرفت -که البته بعید است- خیرش به آیندگان می‌رسد. تعیین تکلیف تصفیه فاضلاب صنعتی چرمشهر و صنایع آلاینده این محدوده، زمین‌های کشاورزی پایین‌دست چرمشهر، وضعیت فاضلاب 9بیمارستان، وضعیت نابسامان خاک‌ روستاهای اطراف این رودخانه، تعیین تکلیف 300تانکر بی‌نام‌ونشان و انداختن طرحی نو برای سامان رودخانه و فراهم کردن مسیری گران‌قدر برای گردشگران، بخشی از هزاران مشکل و معضلی است که پیش پای کشف‌رود مانده است. برای پایان بخشیدن به مشکلات کشف‌رود، آدمی با کفش‌های پولادین نیاز است و عزمی بلند تا خان آخر کشف‌رود راهم به پایان برساند و سهم این رودخانه هم آب باشد هم آبادی.

گزارش خطا
برچسب ها: کشف رود
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->