۵۰۰ مسجد در خراسان رضوی آماده ضیافت اعتکاف رجبیه هستند خودرو‌های فاقد معاینه فنی هر ۲۴ ساعت جریمه می‌شوند + مبلغ جریمه ارزش روز سهام عدالت اعلام شد (۹ دی ۱۴۰۳) + جدول ریزش قیمت دلار به سمت کانال ۷۰ هزار تومان آغاز شد (۹ دی ۱۴۰۳) خرید سوخت از قاچاقچیان توسط دولت، از سوی وزارت نفت تکذیب شد ۲۵۰ هزار میلیارد ریال مالیات در خراسان رضوی وصول شد بورس وارد فاز اصلاح شد | شاخص کل نزدیک به ۵۰ هزار واحد ریخت (۹ دی ۱۴۰۳) سؤال از وزیر اقتصاد درباره افزایش قیمت دلار کلید خورد قیمت خودرو‌های خارجی ترمز برید (۹ دی ۱۴۰۳) | افزایش ۷۵ میلیون تومانی یک خودرو در یک روز! گامی به‌سوی آموزش مالی فرزندان با بلوجونیور | اپلیکیشن و کارت بانکی برای ۷ تا ۱۸ ساله‌ها کشت پاییزه گندم در شهرستان مشهد پایان یافت (۹ دی ۱۴۰۳) طلا در مشهد ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد | رشد بیش از یک میلیون تومانی سکه تمام (۹ دی ۱۴۰۳) افزایش یکپارچه قیمت خودرو‌های داخلی (۹ دی ۱۴۰۳) | رشد تا ۱۹ میلیون تومانی خانواده شاهین سایپا فاصله کوتاه دلار تا کانال ۸۲ هزار تومان (۹ دی ۱۴۰۳) | سکه، نزدیک به مرز ۵۸ میلیون تومان! نژاد دام و طیور بومی ایران در آستانه انقراض | شغل دامداری در خطر است صفرتاصد افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال ۱۴۰۴ ضرب‌الاجل سازمان بازرسی به مدیران ۷ بانک درباره تسهیلات فرزندآوری | بانک‌های سامان، اقتصاد نوین و رسالت دارای بیشترین صف انتظار متقاضی تبعات افزایش قیمت دلار بر دخل‌وخرج کارگران رشد نرخ ارز رسمی چگونه باعث جهش قیمت دلار در بازار آزاد می‌شود؟ سیر صعودی قیمت خودرو، خریداران و فروشندگان را در حالت آماده‌باش قرار داده است (۹ دی ۱۴۰۳) قیمت تخم‌مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان، تغییری نخواهد یافت (۹ دی ۱۴۰۳) آخرین قیمت ارز توافقی نیما امروز (۹ دی ۱۴۰۳) چند؟ | دلار توافقی کاهشی شد پیش‌نویس دستورالعمل حدود تراکنش‌های بانکی اشخاص تصویب شد چشم‌انداز آینده بازار سرمایه | زمستان بورس گرم می‌شود؟ دلایل اصلی رشد شارپی قیمت طلا و دلار در بازار چه بود؟ قیمت جدید گوشی موبایل آیفون ۱۵ و ۱۶ در بازار امروز (یکشنبه، ۹ دی ۱۴۰۳) قیمت بنزین سوپر وارداتی به قیمت روز واردات آن بستگی دارد زمان قرعه‌کشی ایران‌خودرو ویژه دی ۱۴۰۳ مشخص شد | برداشت وجوه بلوکه شده از امروز یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳ ۳۲۴ نقض آتش‌بس با لبنان توسط رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

خودرو خارجی بیاید یا نیاید؟

  • کد خبر: ۸۰۳۴۵
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
خودرو خارجی بیاید یا نیاید؟
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

آزادسازی واردات خودرو خارجی یک بار دیگر به سوژه روز تبدیل شده و کمیسیون صنایع و معادن مجلس درصدد است با تصویب قانون، راه را برای ورود خودرو‌های خارجی به بازار داخلی باز کند. این خبر گمانه زنی‌ها درباره احتمال کاهش قیمت خودرو را تقویت کرده و قرار است به احتمال زیاد طرح پیشنهادی کمیسیون یادشده امروز در صحن علنی مجلس بررسی شود.

 

گذشته از اینکه سرانجام طرح مجلس به قانون تبدیل می‌شود یا نه، مسئله این است که آیا صرف آزادسازی واردات به معنای سامان‌یافتن بازار خودرو و نجات این صنعت از انحصار خواهد بود یا خیر. افزون بر این جای سؤال است راهی که مجلس برای واردات خوردو پیشنهاد کرده است، تا چه میزان اجرایی خواهد بود، زیرا بانک مرکزی به صراحت با هرگونه واردات کالا‌ها بدون تعیین منشأ ارزی آن به دلیل شائبه پول شویی و احتمال خروج ارز از کشور مخالف است.

 

فرضیه کمیسیون صنایع و معادن مجلس این است که با تصویب قانون، تقاضا و عرضه در بازار خودرو سامان می‌یابد و واردات راه را برای رقابت هموار می‌کند، اما در مصوبه کمیسیون یادشده، ابهام‌ها و انحراف‌هایی در سیاست گذاری صنعتی دیده می‌شود که بدون رفع این ابهام‌ها و جلوگیری از انحراف ها، این مصوبه هدف قانون گذاران را تأمین نخواهد کرد. از سوی دیگر طرح این فرضیه که با آزادسازی واردات، قیمت خودرو ممکن است نصف یا ۸۰ درصد ارزان شود، به راستی آزمایی نیاز دارد، زیرا این سؤال مطرح است که چه خودرو‌هایی با چه کیفیتی و در چه بازه قیمتی و چه تیراژی قرار است وارد شود و آیا این یک اقدام مقطعی برای کاهش قیمت در بازار داخلی است یا قرار است واردات خودرو همیشه آزاد شود.


اینکه خودرو خارجی در شرایطی رقابتی وارد کشور و باعث تقویت انگیزه خودروسازان داخلی برای بهبودبخشیدن به کیفیت محصولات و تنوع آن‌ها شود، بدیهی و منطقی است، اما اگر هدف از آزادسازی، واردات مقطعی با شائبه رانت برای افراد خاص در کوتاه مدت باشد و از سوی دیگر در شرایط تنگنای شدید ارزی، سطح تقاضا برای ارز و درنهایت قیمت آن را افزایش دهد، باعث سامان یافتن بازار خودرو نخواهد شد.

 

افزون بر اینکه این واردات مشروط به این شده است که تعهد ارزی برای دولت ایجاد نکند، سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی هر ۶ ماه یک بار از سوی شورای رقابت تعیین شود، واردات به داشتن نمایندگی قانونی یا خدمات پس از فروش نیاز نداشته باشد و سرانجام اینکه واردات یا بدون انتقال ارز یا از محل صادرات خودرو، قطعات خودرو، سایر کالا‌ها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه انجام شود.

 

شرط سامان‌دادن به بازار خودرو، آزادسازی صنعت خودرو از انحصار و البته چرخه باطل قیمت گذاری دولتی و توقف فروش به شیوه قرعه کشی و در یک کلام داشتن راهبرد روشن صنعتی است. اگر قرار بر آزادسازی باشد، چه نیازی به دخالت شورای رقابت است که پیش از این با نرخ گذاری دولتی خودرو داخلی باعث اختلال در بازار شده است و این بار با داشتن مجوز تعیین میزان و زمان واردات خودرو، برای عده‌ای رانت ایجاد کند؟ این دیگر شورای رقابت نیست؛ شورای انحصار و رانت است. بپذیریم با رویکرد‌های کوتاه مدت و مبهم هیچ بازار و صنعتی ازجمله خودرو نه سامان می‌یابد و نه رشد می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->