اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۵ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) بازسازی صحنه جنایت بعد از ۶ سال در جاده میامی مشهد تجهیز ۲۸۰۰ مدرسه به فضای ورزشی در هفته تربیت بدنی سال ۱۴۰۴ دیابت در کودکان چه علائمی دارد؟ سخنگوی آموزش و پرورش: عمده معوقات فرهنگیان طی ۳ سال اخیر، در سال ۱۴۰۴ پرداخت شده است حذف غذا‌های بسیار فرآوری شده، کلید دوبرابر کردن کاهش وزن همه چیز در مورد مضرات سیگار الکترونیکی ۳۰ درصد کاهش تلفات جاده‌ای اربعین ۱۴۰۴ افزایش چاقی در کودکان | زنگ خطری برای آینده سلامت جامعه اجرای «فوق‌العاده خاص» پرستاران منوط به تصویب دولت و تخصیص بودجه دستگیری ۳ متهم ماجرای تیراندازی در چالوس + ویدئو کمبود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در دهه پایانی ماه صفر فرمانده انتظامی خراسان رضوی: ورود خودرو از مبادی ورودی مشهد ۱۲ درصد افزایش داشته است| آماده‌باش کامل در ایام دهه آخر ماه صفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: در دهه آخر ماه صفر کمبودی در حوزه‌های بهداشت، درمان و دارو نداریم قتل شریک تجاری در باغ ویلا + انداختن جسد در چاه | متهم در آستانه قصاص آغاز طرح «هم‌محله‌ای امام‌رضا(ع)» با محوریت ارتقای فرهنگ میزبانی زائران در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی اسکان ۹۶۹ هزار نفرشب زائر در مشهد طی دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ حقوق سرایداران مدارس افزایش می‌یابد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وقتی میراث آینده شهر در خطر است   مدارس از نیمه شهریور ۱۴۰۴ بازگشایی می‌شود؟ واکنش پلیس مازندران به فیلم تیراندازی در چالوس + فیلم (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) لزوم درج نرخ ترک تحصیل در کارنامه عملکرد استان‌ها برای ارزیابی کیفی آموزش منطقه‌ای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ با ورود فناوری به روش‌های تدریس همراه خواهد بود قرارگیری ۶۱۴ مرکز فنی و حرفه‌ای رایگان در اختیار آموزش و پرورش بازدید و نظارت پیاپی مسئولان آموزش و پرورش از فرآیند ثبت‌نام مدارس عضو کمیسیون آموزش مجلس: طرح آغاز مدارس از ۵ سالگی در راستای افزایش بهره‌وری آموزش است خبر خوش برای بازنشستگان | مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با حقوق مردادماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود
سرخط خبرها

من و نظریه گاندی

  • کد خبر: ۸۰۳۸۵
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
من و نظریه گاندی
عباسعلی سپاهی یونسی

ماهاتما گاندی، آن روح بزرگ، برای دگرگونی جهانی که صلح و صفا و آرامش را بیشتر از هرچیز دیگری برای آن می‌پسندد، اصول ده گانه‌ای را تعریف کرده است. یکی از آن‌ها این اصل مهم است که: «نمونه تغییری باش که می‌خواهی در جهان ایجاد کنی.»


او در ادامه این اصل گفته است: «تغییر جهان بدون تغییر خودت، لذت بخش نیست» و در ادامه هم به شرح دیگر اصول مدنظرش پرداخته است. من اوقات فراوانی به عنوان یک دوستدار گاندی به همین اصل اول فکر کرده ام. بعد دیده ام من یکی از همان‌هایی هستم که به دنبال تغییراتی در جهان اطراف خودم و البته در حدواندازه خودم بوده ام. قاعدتا دوست دارم از آن‌هایی باشم که مولوی بزرگ تصویری از آن‌ها به ما می‌دهد که:
«تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید / تو یکی نه‌ای هزاری، تو چراغ خود برافروز»


پس هرجا باشم، فکر می‌کنم که من برای ایجاد تغییراتی هرچند کوچک در اطراف خود چه می‌توانم بکنم و چه کرده ام؟ وقتی به ذهنتان اجاره بدهید درباره این پرسش بررسی کند، می‌بینید که کار‌های بسیار زیادی می‌شود انجام داد،  اما چون ذهن ما درگیر ماجرا نشده است و اصلا سراغ آن پرسش اول نرفته است، به سهم خودمان کاری انجام نداده ایم. نه خودمان از تغییر لذت برده ایم و نه دیگران را در تغییرات خوب شریک کرده ایم. مثلا همین جمعه رفته بودم به باغ یکی از دوستان که برای آشامیدن و شست وشو مجبورند هربار که به باغ می‌روند، دبه آب ببرند. در این میان باید مواظب باشند که آب را درست استفاده کنند تا آب کم نیاورند،  اما مثلا در همین نوبتی که میهمان دوستم بودم، وقتی پسرش دبه را کج کرده بود تا برای شستن دستان مادرش آب بریزد، نمی‌توانست درست آن را کج کند؛ برای همین بخش زیادی از آب برای یک دست شستن هدر رفت.


من که کاری بلد بودم، با شیشه نوشابه‌ای خالی که یک طرف افتاده بود، دست به کار شدم. ته شیشه را بریدم و بعد آن را به تنه درخت وصل کردم. آبش کردم و گفتم حالا حکم شیر آب را دارد، می‌توانید در شیشه را به اندازه موردنیاز بچرخانید و دست و لیوان یا هرچیزی را که لازم است، بشویید. کسی هم لازم نیست کمک کند برای شستن و نگه داشتن دبه.


کاری که کردم، برای همه جالب بود؛ به خصوص پسر نوجوان دوستم. هم خودم از همین کار کوچک لذت بردم و هم خانواده دوستم. چرا به ذهن من رسیده بود که این کار را انجام بدهم، ولی به ذهن آن‌ها که هر هفته به باغ می‌روند و با این مشکل روبه رو هستند، نرسیده بود؟ چون من عاشق تغییرم. عاشق این هستم که کمکی به بهبود اوضاع در اطرافم، در شهرم و در محیط زیستم بکنم، پس سراغ آن پرسش رفته ام که حالا من باید چه کار بکنم؟ این چه کار بکنم در عرصه‌های مهم و مختلف برای من جلوه می‌کند؛ مثلا درباره تردد در شهر و برای جلوگیری از ترافیک و آلودگی هوا و ده‌ها معضل دیگر به این جواب می‌رسم که باید دوچرخه بردارم.

 

در حوزه زباله‌های تولیدشده در خانه به این جواب می‌رسم که آن‌ها را تفکیک کنم. در حوزه آب به این جواب می‌رسم که شیر آب را کم باز کنم، دوش گرفتنم طولانی نشود و ده‌ها راهکار دیگر و باور کنید با انجام همین کار‌های به ظاهر کوچک، احساس رضایت می‌کنم؛ چون اول از خودم شروع کرده ام.
پس بکوشیم این پرسش در ذهن ما شکل بگیرد که «برای بهبود اوضاع و کمک به خودمان و این آب و خاک چه باید بکنیم؟» آن وقت است که می‌بینید کار‌های فراوانی است که می‌توانیم انجام دهیم،  اما از آن غفلت کرده ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->