زهرا اسکندریان| اســـــکلتهای زرد دوستنداشتنی، یا همان ایستگاههای دوچرخه که خیلی وقت است در شهر جا خوش کردهاند، بهزودی جمعآوری میشوند. طرح ایستگاههای دوچرخه که از حدود ۱۴ سال پیش کلید خورد، بعد از ناکامی درنهایت به پایان رسید. به گفته مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد، قرارداد این ایستگاهها با نامه شهردار مشهد فسخ شد. این موضوع به علت اجرا نشدن تعهدات شرکت پیمانکار ایستگاههای دوچرخه و ارائه ندادن خدمات مطلوب به شهروندان بوده است.
خلیلا... کاظمی، معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد هم این موضوع را تأیید کرد و به شهرآرا گفت که پیگیر هستیم تا این ایستگاهها بهزودی جمعآوری شوند.
مشکلات مختلفی ازجمله کیفیت پایین دوچرخهها، نبود کلاه ایمنی، کمبود مسیرهای ویژه دوچرخهسواری و سختگیری در واگذاری دوچرخه به شهروندان ازجمله ایرادهای طرح در استقبال کم مردم بود.
با این حال پیش از این هم مدیران شهری بارها گفته بودند که قرارداد ایستگاههای دوچرخه مشکلاتی دارد و دستگاه قضا هم به این پرونده ورود کرده است. حالا اینها دلایلی شده تا قرارداد ۱۵۰ ایستگاه بهمنظور استقرار ۳ هزار دوچرخه فسخ شود. بهاروند، رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد هم در گفتگو با پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر گفته است: بر اساس قراردادی که منعقد شده، شرکت طرف قرارداد شهرداری قرار بوده طراحی، تأمین تجهیزات و ملزومات، پیادهسازی، ایجاد ۱۵۰ ایستگاه بهمنظور استقرار ۳ هزار دوچرخه در شهر و راهاندازی و مدیریت سامانه دوچرخه را انجام دهد.
وی افزود: با توجه به اجرا نشدن تعهدات و استنکاف شرکت از ایفای تعهدات قراردادی، چندین نوبت اخطاریه داده شده است، اما متأسفانه این اخطارها تغییری در عملکرد شرکت ایجاد نکرد و شاهد تکرار رویههای قبل بودیم. با توجه به مسائل یادشده، شهردار مشهد در نامهای خطاب به مدیرعامل این شرکت، فسخ قرارداد را اعلام کرده است.
خسارتهای واردشده قابل پیگیری است
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه یکی از دغدغههای شهروندان هزینههایی است که پیشتر برای ایجاد مستحدثات ایستگاههای دوچرخه شده است، گفت: تمامی مستحدثات در اختیار شهرداری قرار گرفته و شهرداری میتواند تأخیرات اجرایی پروژه و خسارتهای ناشی از آن را از مراجع ذیصلاح پیگیری کند.
به گفته او کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود پیگیر فعال شدن ایستگاههای دوچرخه بوده است؛ این ایستگاهها باید خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه کنند تا از این طریق بتوان به گسترش فرهنگ استفاده از حملونقل پاک و کاهش ترافیک کمک کرد.
دوچرخههای جدید میآیند
پیش از این هم مدیران شهری این خبر را داده بودند که تا پایان امسال، نسل چهارم دوچرخه وارد سامانه حملونقلی مشهد میشود. این دوچرخهها ایستگاهمحور نیستند و شهرداری قرار است در مرحله نخست، فراخوان خرید ۲۰۰۰دستگاه دوچرخه را منتشر کند. این دوچرخههای آلیاژی، روی خود قفل دارد و استفاده کردن از آنها بسیار راحتتر از نمونههای قبلی است. همچنین ایستگاههای در نظر گرفته شده با ایستگاههای قبلی تفاوت دارد و کوچکتر هستند. علاوه بر آن برنامه خرید ۲۰۰ اسکوتر برقی نیز روی میز است. این را هم باید گفت که مسیرهای دوچرخه در حال گسترش هستند و شهرداری قرار است امسال ۵۸ کیلومتر مسیر دوچرخه با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در شهر ایجاد کند.