نوسان افزایشی بازار طلا و سکه اجلاس رؤسای بانک مرکزی کشورهای عضو شانگهای برگزار می‌شود ۶۰ هزار میلیارد تومان برای ۱۴۲۰ مگاوات برق | بزرگ‌ترین تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری کشور در نیروگاه‌های خورشیدی خراسان رضوی چگونه درخواست کارت سوخت بدهیم؟ ۲ فروند هواپیمای ایرباس به صنعت هوایی کشور اضافه شد وزیر جهاد کشاورزی در مشهد: اجازه نمی‌دهیم چرخ توسعه، ضعیفان را زیر بگیرد جریمه سنگین برای فروش سهمیه کارت سوخت ره صدساله توسعه در چهار روز | گزارش شهرآرانیوز از نمایشگاه ملی بورس، بانک، بیمه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد+فیلم حرکت بزرگ مشهد به سمت جذب سرمایه| ۷۰ هزار میلیارد تومان فرصت اقتصادی در انتظار بخش خصوصی زنگ هشدار به صدا درآمد | مصرف برق کشور از ۶۵ هزار مگاوات عبور کرد استاندار خراسان رضوی: خواف می‌تواند موتور پیشران توسعه شرق کشور باشد امضای سه تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، مجلس و استانداری خراسان رضوی اتمام حجت مجلس با بانک‌های خصوصی | برخورد با متخلفان نظام بانکداری، تکلیف قانونی نمایندگان است روایت یک جلسه پرحاشیه با دستاورد‌های فراتر از انتظار | تصویب افزایش سطح اختیارات بانک‌های خراسان رضوی تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان اضافه‌شدن ۳ هزار مگاوات برق به شبکه سراسری تا پایان مرداد ۱۴۰۴ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: ما به مذاکرات امیدوار هستیم | گشایش‌هایی حاصل خواهد شد وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی: رشد اقتصادی کشور ما منابع‌محور است؛ بنابراین پایدار نیست صدور بیمه نامه‌ها از امروز منوط به استعلام از سامانه املاک و اسکان است (یکم خرداد ۱۴۰۴) تا ۱۴۳۰ یک سوم جمعیت ایران پیر می‌شوند | برخی اتباع بیگانه در ایران کارفرما شده‌اند استاندار خراسان رضوی: فضای نسبتاً خوبی در حوزه اقتصادی در استان داریم پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، یکم خرداد ۱۴۰۴) | احتمال بارش تگرگ در مناطق شمالی استان فرابورس در راه مشهد | سرمایه‌های ملی، پشتوانه جدید پروژه‌های برق تجدیدپذیر در خراسان رضوی طلای جهانی صعودی ماند (یکم خرداد ۱۴۰۴) کشف و ضبط ماینر‌های میلیاردی از یک مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در مشهد قیمت بیت‌کوین رکورد زد (یکم خرداد ۱۴۰۴) نشست تخصصی فعالان اقتصادی خراسان رضوی با مدیران بورس کشور | نهاد‌های مالی کشور در مشهد تجمیع می‌شوند سند جامع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری مشهد رونمایی شد واکنش سازمان خصوصی سازی به شایعه تجمیع و عدم توزیع ۶۰ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت چهارمین سال خشکسالی در خراسان رضوی
سرخط خبرها

مدیریت مشتری‌مداری

  • کد خبر: ۸۱۴۰
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۴
مدیریت مشتری‌مداری
رضا جبلی کارشناس مالی و اقتصادی
«مشتری» یعنی چه؟ در فرهنگ بازار، مشتری فردی است که توانایی و استعداد خرید کالا یا خدمتی را داشته باشد که این توانایی و استعداد به‌صورت مداوم در خود بروز کرده و به این دلیل انتخاب و عمل خرید انجام می‌شود. نیاز مشتری نیز عبارت است از هر نوع احساس کمبودی که برای مشتری به وجود می‌آید و تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از استعداد و توانایی خود به رفع آن اقدام نماید.
بر اساس تعریف، مشتری‌مداری عبارت است از نوعی فرهنگ سازمانی که رفتار‌های لازم برای ارزش گذاشتن به مشتریان را به بهترین شکل ممکن ایجاد می‌کند. شرایط امروز نیز به‌صورتی است که هر شرکت و سازمانی باید خود را در این شرایط ارزیابی و جایگاه خود را مشخص کند. برای رسیدن به سطح تولید به‌ویژه در بازار جهانی، مهم‌ترین مسئله بازارداری است. مدیریت ارتباط با مشتری یک روش و راهبرد مبتنی بر نرم‌افزار و مجموعه فنون و قوانین است که علاوه بر توجه به آمیزه بازاریابی، از آن برای برقراری ارتباط مؤثر با مشتری نیز استفاده می‌شود. مشکلات شایع در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری در ایران زیاد است؛ به عنوان مثال امروز به یک سوپرمارکت بروید و یک جنس بخرید. اگر به آن جنس یا قیمت آن اعتراضی داشته باشید، فروشنده مستقیم یا در لفافه می‌گوید: «نمی‌خواهی، نخواه». در واقع ما در مقابل مشتری تکریم و حتی اخلاق‌مداری را رعایت نمی‌کنیم و به‌راحتی مشتریان خودمان را آزرده می‌کنیم و به فکر خدمات نیستیم.
آیا می‌دانستید که دیگر گارانتی و وارانتی مزیت نیست؟ باید دید چه چیزی یا چه خدمات اضافه‌تری مشتری را خوش‌حال می‌کند؟ قدرت مشتری‌مداری تا جایی رفته که مثلا سایت آمازون تا ۶ ماه بعد جنس فروخته‌شده‌اش را -اگر ناراضی باشیم- پس می‌گیرد، ولی متأسفانه در کسب‌وکار در ایران فکر می‌کنیم زمانی که جنس یا خدماتمان را ارائه کردیم، همه چیز تمام شده است و هیچ‌گونه خدمتی به مشتری ارائه نمی‌دهیم.
معمولا در ایران مشکل اصلی این است که از طرف کارکنان سازمان جلو این مشکل گرفته نمی‌شود. این موضوع هم بیشتر به آموزش ندیدن یا انگیزه نداشتن کارکنان برمی‌گردد. در این راستا هم باید دید چه آموزشی به کارکنان داده شده است. شرکت‌های ایرانی باید خودشان را آماده کنند که اگر رقیبان خارجی به‌طور جدی وارد بازار ایران شوند، توانایی مقابله با رفتار مشتری‌مدارانه آن‌ها را داشته باشند. رقیبان خارجی مثل ما با مشتری برخورد نمی‌کنند. آن‌ها راحت جنسشان را پس می‌گیرند یا بابت خدمات ارائه‌شده گارانتی معتبری می‌دهند و متأسفانه ما بعد از پایان کار با مشتری حاضر به پاسخ‌گویی نیستیم. در انتها و حرف آخر جا دارد اشاره کنیم که مشتری مهم‌ترین ناظر بر فعالیت‌های ماست. او به ما وابسته نیست، بلکه ما به او وابسته هستیم. مشتری در کار ما یک هدف زود گذر نیست، بلکه مشتری هدف و غایت همه اقدامات ماست. همچنین باید در نظر داشت که او یک فرد خارجی در سازمان ما محسوب نمی‌شود، بلکه مشتری جزئی از سازمان ماست. ما با خدمتی که به مشتری ارائه می‌کنیم، به او لطف نمی‌کنیم بلکه او از این طریق فرصتی برای ادامه کار به ما می‌دهد و در حق ما لطف می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->