درخشش فیلم کوتاه سَر، در جشنواره فیلم رشد زنان سینماگری که بیشترین تجربه حضور در هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر را دارند درگذشت چارلز شایر، کارگردان مطرح سینما آغاز ثبت‌نام رسانه‌های دیداری و شنیداری در چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر درباره محمود پاک‌نیت، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که امروز ۷۲ ساله شد نگاهی به سریال مهیار عیار، ساخته سیدجمال سیدحاتمی | ملودرام تاریخی همچنان مشتری دارد نگاهی به نمایشگاه نقاشی خط «با من بخوان» که این روز‌ها در نگارخانه «آسمان» برپاست قلب امیرحسین صدیق جراحی شد آموزش داستان نویسی | از سنگ و آب و شیاطین دیگر (بخش اول) اهدای نشان‌های افتخار، باعث تقویت ارزش‌های مثبت در جامعه می‌شود تک‌افتاده‌های سبک هندی | ۲ کتاب تازه از میراث محمد قهرمان انتشار یافت معرفی نامزد‌های بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر + اسامی «بُت» و «قاتل و وحشی»، دو فیلم اکران‌نشده حمید نعمت‌الله، در راه فجر چهل‌وسوم کنسرت‌های هفته دوم دی ماه ۱۴۰۳ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳ فیلم سینمایی آقای زالو در راه جشنواره فجر اعلام جرم علیه یک روزنامه و یک فعال فضای مجازی در تهران نمایش فیلم‌های جشنواره «سینما حقیقت» در خراسان رضوی آغاز شد بیش از ۱۰ میلیون ایرانی در پاییز ۱۴۰۳ به سینما رفتند | زودپز همچنان در صدر!
سرخط خبرها

نکته‌ای در باب جادوی شعر حافظ

  • کد خبر: ۸۳۶۶۳
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
نکته‌ای در باب جادوی شعر حافظ
یوسف بینا - شاعر و روزنامه‌نگار

امروز بیستم مهر، روز بزرگداشت حافظ است؛ شاعری که قرن‌هاست همه ایرانیان و فارسی‌زبانان جهان او را بزرگ‌ترین شاعر ایران به‌معنای مردمی‌ترین و پرمخاطب‌ترین سخنور تاریخ این سرزمین فرهنگی دانسته‌اند و حق این است که جادوی این تأثیرگذاری و نفوذ کلام را در جادوی شعر حافظ جست‌وجو کنیم؛ شعری که در بیانی مینیاتوری می‌تواند در لحظه‌ای مفاهیم و تصاویر بسیاری را در برابر ذهن مخاطب خود به‌نمایش بگذارد و او را با هر سلیقه و عقیده‌ای مسحور هنرنمایی خود کند.

اینک سخن بر سر راز‌های جادویی شعر حافظ نیست. در این باره کتاب‌ها و مقاله‌ها و سخنان بسیار است و بد نیست به‌همین بهانه کسانی را که علاقه‌مند به این جست‌وجوی شگرف و شگفت‌انگیزند، برای نمونه به خواندن کتاب‌هایی همچون «حافظ‌نامه» استاد بهاءالدین خرمشاهی (به‌ویژه مقدمه‌های عالی کتاب در جلد نخست) و «شرح شوق» استاد سعید حمیدیان (به‌ویژه جلد نخست از این مجموعه پنج‌جلدی) دعوت کنیم که بهترین دریچه‌های ورود به تماشای جهان جادویی شاعر بزرگ ما هستند. اینک سخن بر سر نکته‌ای در خواندن و فهمیدن شعر خواجه شیراز و لذت‌بردن از آن است.

گستره بی‌کران جهان مخاطبان شعر حافظ و امتیاز ویژه او در توفیق تأثیرگذاری بر عارف و عامی و باسواد و بی‌سواد و عاقل و عاشق و دنیوی‌گفتار و اخروی‌کردار و همه قطب‌های متفاوت و گاه متناقض از انسان‌ها، سبب شده است که بسیاری کسان داعیه فهم و تفسیر شعر خواجه را داشته باشند و از این رو هر کسی از ظن خود یار خواجه شده است و نیز چه‌بسیار کسانی دیوان حافظ در دست به شرح و تفسیر شعر او مشغول‌اند و بازار این‌گونه کار‌ها گرم است.

این ویژگی را که بی‌شک توفیقی منحصربه‌فرد برای یک شاعر است، البته می‌توانیم امیدوارکننده بدانیم و مثلا بگوییم چه خوب که همه مشغول حافظ شده‌اند و این شاعر از انحصار گروهی نخبگان درآمده است، اما درعین‌حال می‌توانیم آن را یک مسئله هشداردهنده و محل خطر نیز بدانیم؛ از این روی که شعر بسیار فرهنگی حافظ و ژرفای عبارات و اشارات و دقایق و حقایق آن را مبادا به سطح این‌گونه شرح‌وتفسیر‌های عوامانه تنزل دهیم و در این مورد فرهنگی فقط به کمیت بیندیشیم. صدالبته که نمی‌توان شعر مردمی‌ترین شاعر فارسی‌زبان را در محدوده‌های نخبگانی حصروبند کرد، اما از آنجا که افتادن از هر دو سوی بام در حقیقت افتادن است، چه بهتر که برمبنای همان الگوی فرهیختگان قدیم که می‌گفتند «سخنی بگویید که عوام بفهمند و خواص بپسندند!» درباره حافظ گفته و نوشته و خوانده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->