دستگیری ۳ متهم ماجرای تیراندازی در چالوس + ویدئو کمبود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در دهه پایانی ماه صفر فرمانده انتظامی خراسان رضوی: ورود خودرو از مبادی ورودی مشهد ۱۲ درصد افزایش داشته است| آماده‌باش کامل در ایام دهه آخر ماه صفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: در دهه آخر ماه صفر کمبودی در حوزه‌های بهداشت، درمان و دارو نداریم قتل شریک تجاری در باغ ویلا + انداختن جسد در چاه | متهم در آستانه قصاص آغاز طرح «هم‌محله‌ای امام‌رضا(ع)» با محوریت ارتقای فرهنگ میزبانی زائران در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی اسکان ۹۶۹ هزار نفرشب زائر در مشهد طی دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ حقوق سرایداران مدارس افزایش می‌یابد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وقتی میراث آینده شهر در خطر است   مدارس از نیمه شهریور ۱۴۰۴ بازگشایی می‌شود؟ واکنش پلیس مازندران به فیلم تیراندازی در چالوس + فیلم (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) لزوم درج نرخ ترک تحصیل در کارنامه عملکرد استان‌ها برای ارزیابی کیفی آموزش منطقه‌ای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ با ورود فناوری به روش‌های تدریس همراه خواهد بود قرارگیری ۶۱۴ مرکز فنی و حرفه‌ای رایگان در اختیار آموزش و پرورش بازدید و نظارت پیاپی مسئولان آموزش و پرورش از فرآیند ثبت‌نام مدارس عضو کمیسیون آموزش مجلس: طرح آغاز مدارس از ۵ سالگی در راستای افزایش بهره‌وری آموزش است خبر خوش برای بازنشستگان | مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با حقوق مردادماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود پذیرایی از زائران رضوی، زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت و سلامت | زائران دهه آخر صفر مراقب گرمازدگی باشند اگر کبد چرب دارید، این چاشنی چربی‌سوز را مصرف کنید سطح ذخایر آبی سد فریمان به پایین‌ترین حد ممکن رسید محموله ۴ میلیارد تومانی قهوه قاچاق در راه مشهد زمین‌گیر شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آتش‌سوزی‌ مهیب در جنگل‌های جنوب اروپا با چندین کشته و هزاران آواره + ویدئو ۲۰ کشته و ۱۳۴ زخمی در حادثه انفجار و حریق کارخانه‌ای در روسیه (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) شمار جان‌باختگان بارندگی‌های موسمی در پاکستان به ۶۵۷ تن افزایش یافت (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) بارندگی سیل‌آسا پایتخت تجاریِ هند را مختل کرد| صدور هشدار قرمز برای بمبئی و مناطق اطراف آن (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) چهارمین دریاچه بزرگ جهان کاملا خشک شد هشدار محیط زیست درمورد سوزاندن لاستیک‌های فرسوده استقرار ۵ هزار نیروی داوطلب جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی برای ارائه خدمات به زائران دهه پایانی صفر در مشهد و خراسان رضوی
سرخط خبرها

تاثیرات آموزش مجازی بر سلامت روان معلمان

  • کد خبر: ۸۳۸۳۸
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
تاثیرات آموزش مجازی بر سلامت روان معلمان
یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: بخش مهمی از چالش‌های آموزش مجازی که با سلامت روان آنان نیز در پیوند است مربوط به عدم آمادگی معلمان و سواد رسانه‌ای آنان است.

به گزارش شهرآرانیوز، همه گیری کووید -۱۹، سیستم آموزش و پرورش دراکثر کشور‌ها را مختل کرده و مدارس برای اعمال فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شده اند و به دنبال این تعطیلی موسسات آموزشی، از مدارس تا دانشگاه‌ها، به روش‌های تدریس و ارزشیابی آنلاین روی آورده اند. تجزیه و تحلیل داده‌های اولیه از پژوهش‌های انجام گرفته از تاثیرات آموزش آنلاین نشان می‌دهد که این آموزش برای معلمان و تدریسشان نیز یک مانع بوده است.

زهرا علی اکبری کارشناس آموزش و پروش و استاد دانشگاه در مورد آسیب‌های آموزش مجازی بر معلمان گفت: در یک نظرسنجی آنلاین گسترده که توسط دانشگاه فینیکس ویک کالج آموزشی (۱۰ آوریل تا ۱۳ آوریل ۲۰۲۰) انجام شد، حدود هزار نفراز معلمان در تمامی سطوح آموزشی شرکت کردند.

وی ادامه داد: اهداف اولیه نظرسنجی این بود که معلمان با حرکت به سمت آموزش مجازی، موفقیت‌ها، چالش‌ها و نیاز‌های برآورده نشده را در کجا تجربه می‌کردند و همچنین با توجه به منابع و ابزار‌هایی که در اختیار دارند و یا آرزو داشتند که برای تدریس آن‌ها را داشته باشند، وضعیت سلامت روانی خود را چگونه ارزیابی می‌کنند و چه محتوائی به آن‌ها کمک می‌کند تا در آموزش آنلاین موفق شوند.

این کارشناس آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با کمال تعجب، معلمان گزارش دادند که ۸۱ درصد آنان احساس عدم اطمینان دارند و ۷۵ درصد از آن‌ها نیز اعلام کرده اند که در این شرایط مضطربند.

وی افزود: در آموزش آنلاین ۷۷ درصد انان احساس توانایی و ۶۶ درصد آنان دارای انگیزه بودند؛ که این آمار در مقایسه با دانش اموزان نشان از این است که معلمان به توانایی‌های خود برای سازگاری با آموزش مجازی اطمینان بیشتری نسبت به توانایی‌های دانش آموزان خود برای انجام این کار دارند.

علی اکبری با اشاره به اینکه نحوه برخورد و مواجه معلمان با این موضوع متفاوت است، گفت: این موضوع مواجه با شرایط جدید و اینکه معلم ا زمحدوده آسایش خیال خود خارج می‌شود و وارد وادی جدید یمی شود احساس اضطراب را در او افزایش می‌دهد که آمار نیز این موضوع را تایید کرد. از این رو برخی از معلمان احساسات ناخوشایندی را در این دوره تجربه کرده اند بسیاری از انان عنوان کرده اند که ناامید و خسته هستند.

وی اضافه کرد: عمده گلایه آنان این است که ما نه زمان انتقالی داشتیم و نه فرصتی برای آزمایش روش‌ها داشتیم. منطقه و مدرسه از ما می‌خواست، تغییر روش آموزش را در عرض چند ساعت کامل کنیم و انجام دهیم؛ بنابراین احساس کردم که پشتیبانی نمی‌شویم و قطعاً مورد قدردانی قرار نمی‌گیریم.

این کارشناس آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که معلمان بیشتر چه تقاضایی دارند، گفت: در آموزش مجازی و سلامت روان معلمان این نکته بسیار مهم هست که آنان بیشتر از آنکه به دنبال حمایت از سوی نظام آموزشی و مدیران مدارس باشند، به حمایت دوستان و خانواده و اولیا دانش اموزان نیاز دارند.

وی تاکید کرد: البته بخش مهمی از چالش‌های آموزش مجازی که با سلامت روان آنان نیز در پیوند است مربوط به عدم آمادگی معلمان و سواد رسانه‌ای آنان است.

علی اکبری اضافه کرد: در حالی که دانش آموزان در دسترسی دیجیتالی به آموزش با مشکل روبرو هستند، معلمان نیزدر زمینه آموزش از طریق رسانه‌های دیجیتال با مشکلاتی روبرو هستند و با مسائلی مربوط به اینترنت و هزینه‌های داده‌ها مواجه هستند. به غیر از مسائل تکنولوژیکی، معلمان با موانع مختلف دیگری نیز در کلاس‌های آنلاین روبرو هستند؛ آداب معاشرت دانش آموزان در کلاس آنلاین، حضور والدین در کلاس‌های آنلاین، دشواری حفظ نظم و انضباط و... از مشکلات عدیده آنان است.

تاثیرات آموزش مجازی بر سلامت روان معلمان

وی ادامه داد: معلمان همچنین با عدم پشتیبانی فناوری اطلاعات، تغییرات مداوم فناوری، دسترسی نابرابر برای همه دانش آموزان، نرم افزار بهینه نشده برای دستگاه‌های تلفن همراه و مسائل امنیتی نیز مواجه هستند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: ناگفته نماند که بسیاری از معلمان در جریان یادگیری آنلاین با مشکلات شخصی دانش آموزان خود بیشتر مواجه می‌شوند و احتمالاً شرایطی را از فقر اقتصادی و اوضاع فرهنگی خانواده‌های دانش آموزان را تجربه می‌کنند که بر سلامت روان آنان تأثیر منفی می‌گذارد. معلمان می‌دانند که دانش آموزان مانند زمان آموزش حضوری، مکان امنی برای آموزش به مدت ۷ ساعت در روز را ندارند و باید از محیط خانه برای آموزش‌های آنلاین و تصویری استفاده کنند.

وی همچنین عنوان کرد: جدا کردن زندگی درخانه و زمان کلاس، عدم رعایت یک برنامه معمولی و روزانه وحواس پرتی در خانه، باعث می‌شودکه دانش آموزان نتوانند تمرکز خوبی بر روی کلاس‌های درس وآموزش‌ها داشته باشند و معلمان نتوانند آموزش مطلوبی برای آنان داشته باشند. حجم ارتباطات معلمان با دانش آموزان و والدین افزایش یافته و تحت فشار هستند تا یادگیری با کیفیت را بدون کلاس‌های حضوری ارائه و ادامه دهند. این چالش انرژی بیشتری از معلم می‌گیرد و وی را زودتر از کلاس حضوری خسته می‌کند.

علی اکبری اظهار کرد: معلمان قبل و بعد از کلاس‌های آنلاین زمان زیادی را صرف تهیه محتوای الکترونیکی و ارزشیابی یادگیری دانش آموزان می‌کنند. در حالی که درآموزش حضوری این محتوا و ارزشیابی راحت‌تر و قابل دسترس‌تر در کلاس درس انجام می‌گیرد و معلمان می‌توانند از اوقات دیگر خود برای به کارگیری ایده‌های جدید در تدریس و به روز رسانی روش‌های خود استفاده کنند.

وی در پایان گفت: از این رو آموزش مجازی با توجه به اینکه وقت بیشتری از معلمان را برای آموزش سلب می‌کند، خستگی‌های روحی و جسمی زیادی برای معلمان به همراه داشته است.

منبع: مشرق

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->