آغاز عملیات گسترده پاکسازی مبادی ورودی مشهد از ۲۸ مردادماه تا پایان دهه آخر صفر نگاهی به زندگی کریم طاهرزاده بهزاد طراح ماندگارترین بنا‌های عصر پهلوی اول در مشهد | خدمت شش‌ساله آقای معمار خدمت رسانی ۵۸۰۰ پاکبان مشهدی در روز‌های پایانی ماه صفر آمادگی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای اسکان ۱۷۲ هزار نفر در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ فرهمندی: در دوره ششم مدیریت شهری، نگاه ویژه‌ای به توسعه شهر و اجرای پروژه‌ها داشتیم محمدیان‌یزدی: اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشکل ارتباطات محور شمالی‌جنوبی را حل می‌کند استاندار خراسان رضوی: پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز، گره ترافیکی بزرگی را در منطقه باز می‌کند + فیلم شهردار مشهد مقدس: نباید اجازه دهیم مشهد از نظر زیست‌محیطی به تهران دوم تبدیل شود + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کمبود منابع، مانع کار ما نشده است کیفیت هوای مشهد همچنان در شرایط «قابل قبول» (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی خبر داد: پرداخت حدود ۸۳۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های استان مترو و اتوبوس در مشهد طی ۳ روز پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ رایگان شد آماده‌باش اورژانس مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ | استقرار ۳ هزار تکنسین فوریت‌های پزشکی پیرامون حرم امام‌رضا(ع) بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر
سرخط خبرها

موتور‌های پیشران در اداره شهر

  • کد خبر: ۸۳۹۶۰
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
موتور‌های پیشران در اداره شهر
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند دهم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «فعال سازی موتور‌های پیشران به جای متوقف ماندن در چرخه‌های معمول و سنتی»، بیان شده است. واقعیت این است که با «افزایش جمعیت، توسعه شهرها، افزایش پیچیدگی روند‌ها و فرایندها، تغییرات گسترده محیطی و رشد روزافزون و شگرف فناوری»، مدیریت دیگر با آموزه‌های سنتی و معمول قادر به پاسخگویی نیاز‌های سازمانی نخواهد بود؛ به ویژه زمانی که بخواهیم این امر را در ابرسازمان‌هایی مانند شهرداری‌های کلان شهر‌ها مورد توجه قرار دهیم. یک طرف نیاز‌های گسترده شهروندان، رفاه و پیشرفت درکنار شهر و زیرساخت‌های موردنیاز برای توسعه کالبدی و معنایی آن است و در طرف دیگر، مدیریت شهری با هزینه سرسام آور اداره شهر و ضرورت پاسخگویی به این نیاز‌ها قرار گرفته است.

بی شک روند‌های عادی در این عرصه، ناتوان و درمانده اند و برای مانایی و توانایی، مدیریت شهری نیاز به تحول نگرشی و رفتاری مدیران و کارکنان، اصلاح و توسعه روند‌ها و روش‌ها و بهره مندی از موتور‌های پیشران، جهش زا و فعال کننده‌ای دارد که با شکوفا کردن استعداد‌ها و ظرفیت‌های موجود و خلق فرصت‌های جدید، انقلابی در کیفیت خدمات دهی ایجاد کنند؛ امری که سرآغاز آن، پذیرش تغییر در رفتار سازمانی و گذار از مدیریت به سمت رهبری سازمانی است که با استفاده از رویکرد‌های فعالانه و جهادی در عمل ظهور می‌یابد.
مهم‌ترین این پیشران‌ها عبارتند از:

۱- تحول در فرایند قانون گذاری: (شامل بازنگری در شیوه قانون گذاری، تحول در اولویت بندی و کیفیت طرح‌ها و لوایح، فعال سازی مراکز پژوهشی شورا برای آینده پژوهی و احصای نیاز‌های آتی)

۲- مهارت رهبری و تغییر نگرش تصمیم گیران: (شامل توسعه مهارت‌های ارتباطی، انتقادپذیری، نظارت و سرپرستی، رهبری اثربخش، مدیریت عملکرد)

۳- توسعه سرمایه گذاری اقتصادی و درآمد‌های پایدار: (شامل تضمین امنیت سرمایه گذاری، تسهیل قوانین مشارکت اقتصادی، کسب منابع جدید درآمد، شکست کلیشه‌های قدیمی)

۴- مشارکت کارکنان: (شامل طراحی حوزه‌های کلیدی مسئولیت پذیری، تعهد سازمانی، مدیریت زمان، ارزیابی مستمر)

۵- دسترسی به دانش و هوشمندسازی شهر: (شامل نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان، دسترسی آزاد به اطلاعات، کار تیمی، تسهیم دانش، توسعه فناوری)

۶- اصلاح ساختار و بهینه سازی نیروی کار: (شامل طراحی نظام ارگانیک ساختاری، بهبود فرایندها، شرایط کاری مطلوب، پاسخگویی، استخدام نیرو‌های اثرگذار، نوآوری و آموزش مستمر، توسعه شغلی، یادگیری سازمانی)

۷- همکاری و همگرایی بین  دستگاهی: (شامل ارتباط محترمانه و دوستانه با سایر دستگاه‌ها و بهره گیری از توان دستگاه‌های موثر در توسعه شهر)

بدون شک برای دستیابی به تحول چشمگیر باید از چرخه‌های معمول و سنتی گذر کرد و با تلاش و مجاهدت حداکثری در بستر فعالیت‌های خلاقانه، دانشی و بنیادی، زمینه پیشرفت شهر و رفاه شهروندان را فراهم کرد؛ امری که شورای ششم می‌خواهد به عنوان یکی از چرخش‌های تحول آفرین در کانون توجه خود قرار دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->