۱۱۴ میلیون پرس غذا توسط موکب‌های ایرانی در اربعین ۱۴۰۴ توزیع شد قرارگاه ملی مسجد در سطح کشور تشکیل شد اندوه حسین (ع) متصل به اندوه رضا (ع) است محمد (ص)؛ پیامبری که درد‌ها را با توحید درمان کرد مراسم جاماندگان اربعین ۱۴۰۴ در سراسر کشور برگزار شد مدارس زیادی در سطح خراسان رضوی فاقد نمازخانه مناسب هستند روایتی از سوگواری متفاوت مشهدی‌ها در محرم و صفر امسال و پس از جنگ تحمیلی ۱۲‎‌روزه سفر کاروانی به عتبات دوباره آغاز شد چه افرادی بدون فیش می‌توانند به حج بروند؟ ۲۰۰ هزار عمره‌گزار ایرانی تا سال ۱۴۰۵ به عربستان مشرف می‌شوند ۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع)
سرخط خبرها

یادی از سنت برپایی جشن و شادمانی در حرم مطهر امام رضا (ع) هم‌زمان با شروع ماه ربیع‌الاول

  • کد خبر: ۸۴۵۷۲
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
یادی از سنت برپایی جشن و شادمانی در حرم مطهر امام رضا (ع) هم‌زمان با شروع ماه ربیع‌الاول
عزیزا... عطاردی در کتاب «تاریخ آستان قدس رضوی» درباره این مراسم چنین می‌گوید: «در اعیاد و موالید اهل‌بیت (ع) مجلس جشن و سرور برپا می‌شود. خدام اماکن متبرکه، سردرها، ایوان‌ها و مناره‌ها را چراغانی و نور افشانی می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ربیع‌الاول شادی بعد از اندوه است. آرامی که از پس شدتی به آدم می‌رسد. صفر می‌رود، پرچم بالای گنبد، رنگ سیاهش را کنار می‌گذارد و ربیع با اندک فاصله‌ای، لب مومنان را با گلِ لبخند می‌آراید. از دیرباز تا‌کنون، هنگامه جشن و سرور که می‌شود، در آستان قدس رضوی نیز مراسم جشن و شادمانی برپا می‌گردد.

برپایی مراسم جشن و سرور

عزیزا... عطاردی در کتاب «تاریخ آستان قدس رضوی» درباره این مراسم چنین می‌گوید: «در اعیاد و موالید اهل‌بیت (ع) مجلس جشن و سرور برپا می‌شود. خدام اماکن متبرکه، سردرها، ایوان‌ها و مناره‌ها را چراغانی و نور افشانی می‌کنند. در این ایام نقاره‌خان‌ها شب و روز نقاره می‌نوازند و در تالار بزرگ اجتماعی برپا می‌کنند که در آن، مداحان مدیحه‌سرایی کرده و خطیبان سخنرانی. در زمان حاضر این مجالس در صحن موزه در رواق دارالزهد برپا می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «در‌میان همه اعیاد مذهبی، میلاد رسول‌اکرم (ص)، امیرالمومنین (ع)، حضرت‌رضا (ع)، امام‌حسین (ع) و نیمه‌شعبان بسیار مجلل و باشکوه برگزار می‌شود. در این روز‌ها گروهی از زائران و دعوت‌شدگان علاوه‌بر پذیرایی با غذای حضرت (ع) اطعام هم می‌شوند. در پرونده‌های آستان قدس و اسناد آن آمده است که در روز میلاد امام‌رضا (ع) مجلس سلام رسمی تشکیل می‌گردد که در حضور اعیان، رجال و بزرگان شهر، خطبه‌ای بلند می‌خوانند.

همچنین در این مراسم، پرده‌ای که در آن شمایل حضرت‌رضا (ع) نقاشی شده به تالار می‌آورند و از آن پرده‌برداری می‌کنند. در پایان نیز به حاضران در این مجلس هدایایی تقدیم می‌شود.»

شعرخوانی ملک‌الشعرا و مداحان

عطاردی در بخشی از پژوهش خود به شعرخوانی ملک‌الشعرا و دیگر شاعران در این اعیاد نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: «در این مراسم همچنین ملک‌الشعرای آستان قدس یا شعرای دیگر، قصیده‌ای را که به‌مناسبت میلاد مطهر زاده آن عید سروده، در جمع حضار می‌خواند و مداحان هم ابیاتی در مناقب و فضایل امام رضا (ع) و دیگر ائمه اطهار قرائت می‌کنند. پخش نقل و نبات در بسته‌هایی که از پیش آماده شده، از دیگر مراسم این روز است که هر‌ساله برگزار می‌شود.» بیت‌های زیر نمونه‌ای از اشعار نخستین ملک‌الشعرای آستانه در مدح ائمه معصوم (ع) است:

هر چه گفتم زمدحت و زغزل، روسیاهی برای دیوان بود
به جز ازمدح آل پیغبر هر چه گفتم تمام هذیان بود
شب اگر مدح ناکسی گفتم، روز طبعم از آن پریشان بود
هر که را گفتم این فرشته بود، چون بدیدم بتر زشیطان بود

پرداخت هزینه‌های جشن از محل موقوفات

ناگفته نماند که در اعیاد مختلف بر‌اساس وقف‌های بی‌شماری که وجود دارد، مراسمی برپا می‌شود. در کتاب «تاریخ آستان قدس» پخت ناهار در روز تولد امام‌حسین (ع) یکی از این مراسم است که به آن اشاره شده است؛ «ناهار روز تولد حضرت امام‌حسین (ع) که برای مدعوین طبخ می‌شود، بسیار مفصل است و مخارج آن از محل موقوفه فتحعلی‌خان صاحب‌دیوان، که در ماه مبارک رمضان سال‌۱۳۱۰ قمری آن را وقف کرده، پرداخت می‌شود.»

غبار‌روبی حرم

غبار‌روبی از مرقد مطهر حضرت‌رضا (ع) یکی دیگر از مراسم ایام شادمانی است که از دیرباز انجام می‌شده است. البته این رسم تنها در ایام شادمانی خلاصه نمی‌شود و می‌توان نشان آن را در مناسبت‌های دیگر در طول سال نیز مشاهد کرد؛ «برای تنظیف و غبارروبی ضریح و قبر مطهر ساعت و روز معینی در نظر گرفته، سپس از گروهی که مسئولان، نامداران و بزرگان آستانه هستند، دعوت می‌شود تا در زمان تعیین‌شده در حرم حضور داشته باشند.

در گام بعدی، محدوده ضریح و رواق‌ها خلوت می‌شود. بعد از آمدن دعوت‌شدگان، نخست کلید‌دار ضریح مبارک جلو می‌آید و با گرفتن اجازه از متولی در ضریح را باز می‌کند. در این هنگام افرادی که اجازه حضور دارند، لباسی سپید پوشیده، وارد ضریح شده و مشغول غبار‌روبی می‌شوند. در این مراسم همچنین خادمان نذورات ریخته‌شده به داخل ضریح را جمع‌آوری کرده، در کسیه‌های مخصوصی بسته‌بندی و لاک و مهر می‌کنند و به مقامات مسئول تحویل می‌دهند.»

لحظه‌های متبرک به لبخندتصویری از اعضای انجمن ادبی شعر خراسان- ۱۳۰۵ خورشیدی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->