ضارب نگهبان بوستان خورشید مشهد روانه زندان شد رونمایی از گواهینامه بین‌المللی مدیریت زیست‌محیطی ایزو ۱۴۰۰۱-۲۰۱۵ توسعه کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری شهری از اهداف زیرساختی این حوزه مدیریت شهری مشهد است شهروند خبرنگار | درخواست بازگشایی سرویس بهداشتی بوستان شقایق مشهد + پاسخ سلیمی: سایت بانوان بوستان «وحدت» مشهد بازطراحی می‌شود شهردار مشهد: ۱۳۵ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی اختصاص یافته است مطالبه شهروندان برای دیواره‌سازی حاشیه کانال آب سیس‌آباد مشهد ابلاغ برنامه عملیاتی برش منطقه‌ای ویژه منطقه ۳ مشهد تعریف و کلنگ‌‎زنی چندین پروژه ترافیکی در بزرگراه‌های امام‌علی(ع) و شهید چراغچی (صدمتری) مشهد پرداخت وام نوسازی به ناوگان تاکسی‌رانی با مشارکت شهرداری مشهد مقدس آتش‌نشانی مشهد به استاندارد جهانی رسید ترافیک سنگین در میدان آزادی، پل هاشمیه و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۰ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «ناسالم» است (۱۰ تیر ۱۴۰۳) روایتی کوتاه از تاریخ تپه نادری مشهد| سازه‌ای دفاعی در شرق تابران مهلت ثبت‌نام متقاضیان سرویس مدارس مشهد در سامانه سپند، تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ است راهگشایی در مسیر حاشیه شهر مشهد | بازگشایی در بولوار کرامت، خیابان امام زمان(عج) و ۲۲ بهمن روایتی مستند از سرگذشت محله‌ای قدیمی در قلب شهر مشهد | بوی گندم و عطر هلو در حافظه تاریخی «سعدآباد» اعمال‌قانون ۱۶۸۱ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۹ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله ثامن مشهد به انباشت زباله و عرض کم معابر
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

گسترش فرهنگ تفکیک زباله در دستورکار مدیریت شهری مشهد

  • کد خبر: ۸۴۸۴۰
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
گسترش فرهنگ تفکیک زباله در دستورکار مدیریت شهری مشهد
حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تفکیک زباله و مدیریت پسماند یک صنعت سودآور است، اظهار کرد: دفن زباله را به‌منزله دفن ثروت می‌دانیم؛

به گزارش شهرآرانیوز؛ در ادامه بازدید اعضای شورا از بخش‌های گوناگون و زیرمجموعه مدیریت‌شهری، شماری از اعضای پارلمان شهری مشهد از سازمان مدیریت پسماند شهرداری بازدید و بر آمادگی مدیریت‌شهری برای ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ تأکید کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه این بازدید گفت: در مجموعه مدیریت پسماند شهرداری مشهد اقدامات خوبی در موضوع تفکیک و بازیافت انواع زباله در حال انجام است که این اقدامات منجر به دستاورد‌های متنوع و سودآور شده است.

دفن زباله دفن ثروت است

حسن موحدیان با بیان اینکه تفکیک زباله و مدیریت پسماند یک صنعت سودآور است، اظهار کرد: دفن زباله را به‌منزله دفن ثروت می‌دانیم؛ ثروتی که حاصل از بازچرخانی و بازتولید لاستیک، پلاستیک، زباله‌های خشک و ضایعات الکترونیکی است.

وی با تأکید بر لزوم گسترش دامنه خدمات و فعالیت و کار‌های مجموعه مدیریت پسماند و سایت تفکیک و بازیافت ضایعات، گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه، سرمایه‌گذاری سودآوری است. البته بهره‌بردار این سایت بخش خصوصی است و مدیریت‌شهری فراهم‌آوردن زیرساخت‌‎ها را بر عهده دارد.

تحول عظیم در حوزه پسماند مشهد

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در حاشیه این بازدید گفت: براساس بررسی‌ها، در ۳ سال گذشته تحول بزرگی در حوزه بازیافت و پسماند شهرداری مشهد شکل گرفته که نشان‌دهنده نگاه مثبت مدیریت‌شهری به این موضوع است.

موسی‌الرضا حاجی‌‎بگلو اظهار کرد: بر اساس مدلی که سازمان مپ پیش گرفته است، در ۴ سال آینده این مجموعه به مرکزی توانمند و دارای ظرفیت زیاد تبدیل خواهد شد؛ به‌نحوی که می‌تواند به دیگر شهر‌های جهان اسلام طرح‌ها و خدمات مشاوره‌ای ارائه دهد؛ اقدامی که اکنون برای برخی شهر‌های کشور درحال انجام است.

سخنگوی شورای شهر از رویکرد و نگاه مثبت شورای ششم به حوزه بازیافت و تفکیک زباله خبر داد و تصریح کرد: برهمین اساس، هر طرح و لایحه حمایتی از این مجموعه را در شورای شهر بررسی می‌کنیم و به تصویب می‌رسانیم تا موجب افزایش ظرفیت‌های این سازمان شود.

۱۱ درصد از زباله‌های خانگی در مبداء تفکیک می‌شوند

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر گفت: از مجموع ۲ هزار تن زباله خانگی تولید شده در روز، فقط ۱۱ درصد توسط شهروندان در مبداء تفکیک می‌شود.

حسن کریمدادی نیز در حاشیه این بازدید شهرداری با بیان اینکه روزانه ۲ هزار تن پسماند خانگی در مشهد تولید می‌شود، اظهار کرد: با اجرای طرح جامع پسماند که از ابتدای فعالیت شورای ششم مطرح کرده‌ایم، به دنبال افزایش مشارکت مردمی در بحث تفکیک زباله از مبداء هستیم، گفت: درحال حاضر دو شرکت در قالب سامانه سیمپ با شهرداری همکاری و خدمات‌رسانی می‌کنند که این شرکت‌ها را به منظور پوشش بیشتر و بهتر خدمات افزایش می‌یابد.

وی افزود: شهروندان در قبال تحویل زباله‌های قابل بازیافت خود به سیمپ، بهای آن را دریافت می‌کنند، ولی در کلیت بحث تفکیک زباله از مبداء، منافع افراد مطرح نبوده و بیشترین دغدغه، کمک به محیط‌زیست است.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورا گفت: در کنار فرهنگسازی و تشویق مردم به تفکیک زباله از مبداء، شهرداری نیز باید زیرساخت‌های خود در این حوزه را تقویت کند و روند پاسخگویی به شهروندان در سامانه سیمپ تسریع یابد.

پیشگامی مشهد در تفکیک زباله

عضو کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر نیز در حاشیه این بازدید گفت: فرهنگ‌سازی برای ترویج فرهنگ تفکیک زباله و کاهش تولید ضایعات باید از مدرسه و خانواده آغاز شود و مدیریت‌شهری در این زمینه آماده تعامل با آموزش‌وپرورش است.

ایمان فرهمندی با بیان اینکه تولید ضایعات و پسماند یکی از چالش‌های زندگی شهری امروزی است، اظهار کرد: حجم زیاد این مواد به مسئله‌ای مهم تبدیل شده است که مشهد هم از این قضیه مستثنا نیست. وی با بیان اینکه پس از تولید ضایعات، صنعت بازیافت و بازتولید مواد اهمیت پیدا می‌کند، افزود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در این حوزه پیشگام بوده و در سال‌های گذشته اقدامات ارزشمندی درباره بازیافت مواد گوناگون لاستیکی، پلاستیکی، الکترونیکی و کاغذی انجام شده است.

عضو کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورا با بیان اینکه مجموعه دانش‌محور، علمی، کاربردی و کارآمدی در سازمان مدیریت پسماند شهرداری شکل گرفته است، تصریح کرد: یکی از راه‌های تأثیرگذار ترویج فرهنگ تفکیک زباله، بهره‌گیری از روش‌های عملی، دیداری و شنیداری است. زیرساخت‌های خوبی در مرکز مدیریت پسماند شکل گرفته است و دانش‌آموزان و دیگر گروه‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

فرهمندی از آمادگی مدیریت‌شهری مشهد برای تعامل با آموزش‌وپرورش به‌منظور ترویج و گسترش فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ و کاهش تولید ضایعات خبر داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->