روایتی از تخریب سینما‌های مشهد به ویژه از دهه ۷۰ تا امروز | سکانس زوال بر پرده سینما نگاهی کوتاه به تاریخ ورود سینما به مشهد و روزگار رفته بر آن | سیمای مخدوش پیرمرد صدساله گلایه اهالی محله پورسینای مشهد از زمین‌های رها شده حوالی چند مدرسه | در حصار زمین‌های خاکی و خالی تأخیر بیست‌ساله در روند ثبت جهانی توس به‌خاطر دکل‌های برق فشارقوی ۱۵۲ روز دیگر تا راه‌اندازی فاز نخست طولانی‌ترین خط مترو مشهد پیشینه یکی از بزرگ‌ترین محدوده‌های تاریخی شمال شهر مشهد | کاوش در تاریخ ناخوانده مزرعه «محرابخان» آمادگی کامل ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید گلایه ساکنان چهارچشمه مشهد از ۲ دهه بلاتکلیفی پروژه نیمه‌کاره کانال آب شهروند خبرنگار | گلایه شهروند مشهدی از تاخیر برخی از خطوط اتوبوسرانی + پاسخ تخصیص اعتبار به مسجد مرویهای مشهد تا یک ماه آینده + فیلم (۲۰ شهریور ۱۴۰۳) سرای عزیزالله‌ اف مشهد، میراثی در انتظار تکمیل فرایند احیا | پژمان‌فر از بنا‌ی تاریخی عزیزالله‌ اف بازدید کرد + فیلم افزایش ۷۷۰میلیارد تومانی اعتبار ساخت فضا‌های ورزشی مشهد یکسان‌سازی نرخ حمل‌و‌نقل عمومی دغدغه زائران تأمین و نصب تجهیزات ایمنی در پارکینگ توحید مشهد استفاده شهرداری مشهد از وَن‌های تخصصی ویژه جمع آوری کودکان کار درباره یکی از کوچه‌های محله سرشور مشهد که یادآور نام یک پزشک قدیمی است | دگردیسی‌های مدام کوچه «مشیر» استفاده از تجربیات حمل‌ونقل عمومی شهرداری مشهد در شهرداری کرج ۱۱۰ میلیارد تومان در تأمین آب مورد نیاز مشهد صرفه‌جویی شد اثربخشی اقدامات کارگروه وکلای ترمیمی در دبیرخانه شهر ترمیمی بیشترین تصرفات اراضی ملی در مشهد و ۳ شهر دیگر خراسان رضوی نام‌گذاری تعدادی از معابر شهر مشهدمقدس به نام‌های ۴۷ بانوی شهید
سرخط خبرها

شهر ثروتمند

  • کد خبر: ۸۵۹۳۴
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
شهر ثروتمند
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

در بند سوم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «سهم بری از ثروت انباشت شده به جای سهم بری از فرصت شهروندان برای تولید ثروت»، بیان شده است. شهر متعلق به شهروندان است نه شهرداری، شورای شهر یا هر جای دیگری. بر همین اساس شهر باید هویت داشته باشد و شهروند حس تعلق به شهر.

شاید یکی از چیز‌هایی که در کشور ما شهروندان را آزار می‌دهد، این باشد که احساس می‌کنند شهرداری‌ها می‌خواهند به بهانه‌های مختلف از آن‌ها پول بگیرند تا بتوانند مستقل از اعتبارات دولتی، شهر را اداره کنند.

حتی اگر این امر واقعیت نداشته باشد، قطعا احساس ناخوشایندی است که سبب نارضایتی مردم از مدیریت شهری می‌شود. شاید بتوان یکی از چرخش‌های تحول آفرین مهم چشم انداز شورای ششم را همین موضوع دانست.

به معنای دیگر قرار است شهر ثروتمند باشد، اما نه با سهم بری از ثروت انباشته مردم. براساس این دیدگاه، باید تمام ارکان شهر ثروتمند باشند و شهرداری به سهم بری از «فرصت ایجاد ثروت» فکر کند و زمینه‌ها و بستر‌های آن را توسعه دهد.

اگر مدیریت شهری به جای چشم داشتن به ثروت مردم، در کمین فرصت‌ها برای ارزش آفرینی و ثروت آفرینی باشد، باعث می‌شود آحاد جامعه خود را در توسعه شهر سهیم و شریک بدانند و حقوق مدیریت شهری را به بهترین شکل پرداخت کنند که این مسئله برای همگان منفعت آفرین است. به عنوان مثال در مقیاس کوچک، مردم اگر فرصت و ثروت دراختیار داشته باشند، برای دریافت پروانه، حقوق شهرداری را کامل می‌پردازند و این اتفاق، هم امور آن‌ها را تسهیل می‌کند و هم شهرداری با این درآمد، فرصت خدمت رسانی بهتر و کیفی تری به مردم پیدا خواهد کرد.

در مقیاس بزرگ‌تر نیز همین روال می‌تواند ادامه داشته باشد. برای تحقق این مهم باید چند اتفاق بیفتد؛ اول اینکه شورای شهر با حذف بروکراسی‌های غیرضروری و تدوین قوانین ویژه، سبب تسهیل و تسریع سرمایه گذاری شود.

دوم عرصه مشارکت‌های اقتصادی شورا و شهرداری بسیار گسترده‌تر از گذشته فرصت‌های پیشروی مدیریت شهری را به سرمایه گذاران و مردم معرفی کنند و ضمن برقراری ارتباط ویژه، زمینه حضور آن‌ها برای ثروت آفرینی را فراهم کنند.

سوم اینکه مدیریت شهری به عنوان متولی توسعه شهر ارتباط با بانک ها، نهاد‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و مراجع دولتی مرتبط را به گونه‌ای تنظیم کند که در مسیر تحقق شهر ثروتمند برای هریک از آن‌ها جذابیت‌های خاصی به منظور نقش آفرینی در این فرایند ایجاد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->