شهردار مشهدمقدس: دستگاه حفار تونل خط ۳ متروی مشهد به زودی وارد قاسم‌آباد می‌شود گل‌های پاییزی به زودی میهمان مشهد می‌شوند  یادی از حاج علی شمقدری، یار دیرین رهبر معظم انقلاب | نیم قرن غیرت و صدق و وفا درباره محله «مهرآباد» که روزگاری از گزینه‌های سرمایه‌گذاری انگلیسی‌ها و یهودیان بود | توطئه‌چینی با تریاک مشهد علیه چین ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید چراغچی، میدان فهمیده و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۴۲ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۵ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) خیابان ثنایی۳ در محله خاتم‌الانبیا(ص) مشهد در انتظار بازگشایی تهیه مدل جامع ریسک فرونشست زمین در مشهد لزوم تغییر محدوده کلان‌شهر مشهد شهروند خبرنگار | درخواست تغییر مسیر برخی از خطوط اتوبوسرانی مشهد + پاسخ نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورای ششم با شعار توجه به حاشیه شهر، از مردم رأی گرفت بازدید شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهدمقدس از پروژه‌های منطقه ۵ | بازگشایی بولوار کرامت مشهد ظرف یک ماه آینده رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: ایران ۳۰ سال دیگر کشور سالمند است | از سیاست‌های جوانی جمعیت حمایت می‌کنیم ثبت نام ۶۸ هزار و ۵۰۰ نفر برای استفاده از خدمات شهرداری در حوزه سرویس مدارس در مشهد هزینه نگهداری معابر شهر مشهد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال درباره کوچه «مهرافروز»، یکی از فرعی‌های محله سرشور مشهد | میان «چهنو» و «آرام» باغ بی‌برگی است اعمال‌قانون ۱۷۹۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید چراغچی و اطراف حرم امام‌رضا(ع) (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در مشهد ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بسیاری از چالش‌های محلات با پروژه‌های زودبازده برطرف شد مدیریت شهری مشهد به استقبال مهر می‌رود | سرویس‌دهی ویژه حمل و نقل عمومی به دانش‌آموزان مشهدی آماده باش کامل خدمات شهری مشهد در پی بارش باران (۲۵ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از مردم، برای مردم و با مشارکت مردم

  • کد خبر: ۸۷۳۶۱
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
از مردم، برای مردم و با مشارکت مردم
مهدی فهمیده - دکتری مدیریت بحران شهری و کارشناس حقوق

هیچ دولتی بدون مشارکت مردم توانایی تداوم و پیشبرد اهداف خود را ندارد و شهرداری‌ها نیز از این امر مستثنا نیستند. بدون شک توسعه اجتماعی مستلزم مشارکت‌های مردمی در ابعاد مختلف است و در واقع بدون مشارکت نمی‌توان به توسعه اجتماعی مردم محور، فراگیر و پایدار دست یافت.

در فرایند توسعه اجتماعی، مشارکت آحاد جامعه مد نظر است و شهروندان قطع نظر از تعلقات قومی و علایق اعتقادی شان، امکان می‌یابند تا با توجه به صلاحیت و توانمندی ذهنی شان، در همه پدیده‌ها و متغیر‌ها اثرگذار باشند. توجه به مشارکت و تأکید بر نقش آن یکی از عوامل اصلی توسعه در جوامع در حال توسعه است.

در بررسی و ارزیابی این برنامه‌ها بهره گیری نکردن از مشارکت مردمی به عنوان عامل اصلی شکست برنامه‌های توسعه ارزیابی شده است. شهرداری‌ها نیز به عنوان یک ابر سازمان می‌توانند نقش مهمی در این امر داشته باشند و باید راه را برای مشارکت مردمی هموار کنند.

شهرداری سازمانی است حقوقی، محلی و مستقل که در محدوده شهر برای رفع نیاز‌های عمرانی، رفاهی و خدماتی مردم شهر که جنبه محلی دارد تشکیل می‌شود و منظور آن است که امور با مشارکت شهروندان حل و فصل شود؛

و از آنجا که بار اصلی تأمین هزینه‌های شهرداری بر دوش شهروندان است، آگاهی مردم از برنامه‌ها و مشاهده بهبود‌ها و تسهیلات، تضمین کننده مشارکت همه جانبه و از جمله مالی آن هاست و در پیشبرد و تحقق اهدف اقتصادی بسیار اساسی و الزامی است.

یکی از این راهکارها، تشکیل شرکت‌های مردم نهاد در قالب شرکت‌های تعاونی است که هم متضمن مشارکت است، هم برای اعضا منافع مادی و خدماتی در بر دارد. راه حل بهینه مشارکت مردمی است.

با اصلاح قوانین موضوعی موجود و اصلاح ساختار شهرداری‌ها به نفع ساختار جدید، انتظار می‌رود ساختار جدید در چارچوب استراتژی‌های شهرمحور، محله محور، تخصص محور و فرایندمحور، ساختار شهر‌ها را در قالب محلات، مناطق و شهر‌های هویت یافته، بازآفرینی کند و برای شهروندان امروزی سکونتگاهی شایسته بسازد.

شهرداری‌ها باید با تجدید ساختار و اصلاح روابط خود با شهروندان، جایگاه طراح، برنامه ریز و مجری خدمات شهری، طراحی و برنامه ریزی و عملیات‌های اجرایی بزرگ را برای خود محفوظ و در مقابل عملیات اجرایی خرد را به نهاد‌های مشارکتی واگذار و بر اجرای آن‌ها نظارت کنند.

شهروندان نیز با اصلاح ساختار فعلی محلات و مدیریت در شرکت‌های مردم نهاد محلی، با اتکا به اصول هفت گانه شرکت‌های تعاونی، سازمان یافته و در قالب کمیته‌های تخصصی محلات در حل و فصل مسائل محله خویش، اهتمام ورزند و با نهاد‌های مردمی بالادست منطقه و... ارتباط پویای تخصصی و سازمانی برقرار کنند و در مدیریت شهر، نقش جدی و مؤثری ایفا کنند.

این شرکت‌ها با سرمایه مردم شهر، تشکیل می‌شوند و منافع آن‌ها به خود شهروندان باز می‌گردد. آن‌ها همه مسائل محلات خود را مدیریت و بر عملیات اجرایی آن‌ها نظارت می‌کنند.

با سازمان دهی درست این شرکت‌ها انتظار می‌رود، نوعی رقابت سالم بین شرکت‌های مردم نهاد محلات مختلف به وجود آید که این خود سرآغاز دیگری برای تناسب و توسعه شهر با نیاز‌های مختلف مردم خواهد شد و ایجاد شهر سالم تحقق خواهد یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->