وزیر نیرو: هر هفته بیش از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور افتتاح می‌شود بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت‌ها افت کرد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | بازار خودرو بدون مشتری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها: یارانه سه دهک تا پایان سال حذف می‌شود | نظام تامین اجتماعی جایگزین پرداخت یارانه شود برگزاری سومین کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خراسان رضوی مهلت بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده امروز (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد ماجرای ویدئو جنجالی از مرز روتک و قاچاق سوخت به پاکستان چیست؟ +فیلم سبزپوشی بورس دوام نیاورد | افت ۱۹ هزار واحدی بازار سهام (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) آخرین فرصت برگشت ارز جاماندگان اربعین آغاز ساخت مسکن استیجاری از ماه آینده | پرداخت آورده متقاضیان پایین درآمدی توسط دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | دلار افت کرد گام اول حمایت از بورس، ثبات اقتصاد کلان است نه تزریق پول بانک‌های تهران شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل هستند | اسامی شعب کشیک اعلام می‌شود توزیع بیش از ۱۱۰۰ تن کالای اساسی در شهرستان مشهد مقدس آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس ایام شهادت امام رضا (ع) تخصیص ۱۳۵۰ تن آرد سهمیه‌ای برای مراسم عزاداری دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد صعود قیمت طلا در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) خانواده‌های خراسان رضوی جزو ۱۰ استان با کمترین سرانه درآمد در کشور | زندگی سخت در سایه درآمد کم بورس شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد؟ خرما در دهه آخر صفر در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) نیاز به واردات گازوئیل به صفر رسید وزیر اقتصاد: تک‌نرخی‌شدن ارز در دستورکار است گمرک مقررات جدید واردات خودرو سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد خرید و فروش ملک یا خودرو در چه صورتی مشمول مالیات می‌شود؟ پیش‌بینی بورس سه‌شنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | دلار در فضای احتیاطی معامله شد قیمت موتورسیکلت درجا زد | خریداران به تعمیر فرسوده‌ها روی آوردند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، فردا (سه‌‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | سکه امامی ۸۴ میلیونی شد قطعی برق و خاموشی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟ + فیلم
سرخط خبرها

عطش مصنوعی در بلبشو بازار خودرو!

  • کد خبر: ۸۷۹۹۳
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
عطش مصنوعی در بلبشو بازار خودرو!
امیر روحپرور - روزنامه نگار

انگار بازار بی سامان خودرو فرمان بریده است؛ شب می‌خوابیم، صبح بیدار می‌شویم و می‌بینیم خودرو چندمیلیون گران شده است. چه خبر شده است؟ تقاضا چندبرابر شده یا قحطی آمده است که قیمت پراید یک باره سر به فلک می‌زند؟ چه اتفاقی افتاده است، درحالی که خیابان‌ها دیگر جایی برای پارک کردن ندارند و بنگاه‌ها پر از خودرو‌های ایرانی صفرکیلومتر است، بازار گام‌های میلیونی برمی دارد؟

افکار عمومی سؤال می‌کنند در این بلبشو چندساله چه کسانی قیمت خودرو را در کف بازار تعیین می‌کنند؛ خودروسازان، عوامل ناپیدای بازار، واسطه‌های بنگاه‌ها یا دلالان شبکه‌های اجتماعی؟

واقعیت این است که بازار خودرو چندسالی است دچار عطش مصنوعی و تقاضای کاذب شده و طرح‌هایی مانند قرعه کشی و ایجاد محدودیت در خرید و فروش هم نتوانسته است جلو این عطش را بگیرد.

به عبارت دیگر، در روز‌هایی که متهم اصلی نوسانات قیمتی در بازار خودرو، ورود بی امان واسطه‌ها اعلام می‌شود، این پدیده «تقاضای کاذب» است که نقش مخربش را ایفا می‌کند. پرسش این است که چگونه این تقاضا با تغییر فرم، اسم کاذب به خود می‌گیرد و برخلاف انتظار، منجر به برهم خوردن تعادل می‌شود.

در پاسخ به این پرسش باید گفت که در کشور ما خودرو در شرایط انحصاری و نبود سازوکار‌های مؤثر برای جذب نقدینگی سرگردان، به کالایی برای سرمایه گذاری صاحبان نقدینگی تبدیل شده است.

ازاین رو، شاهدیم که بسیاری از متقاضیان افرادی هستند که مصرف کننده واقعی نیستند و فقط برای سود بی‌زحمت چندمیلیونی و اختلاف ناشی از قیمت بازار تا کارخانه وارد این عرصه می‌شوند. در این وضعیت است که رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی، از وجود رانت صدهزارمیلیاردتومانی در بازار خودرو در نتیجه خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد خبر می‌دهد.

البته این سکه روی جالب دیگری هم دارد، زیرا در یک بازار متعادل و سالم، منحنی تقاضا همواره روبه پایین است؛ یعنی در صورتی که محصول به صورت استاندارد عرضه شود، تقاضا آرام آرام تغذیه و حجم آن کوچک‌تر می‌شود. اما رفتار بازار خودرو در ایران کاملا متفاوت است، زیرا قیمت آن با هجوم تقاضا به شکلی چشم‌گیر رشد می‌کند.

این نکته را هم نمی‌توان فراموش کرد که عرضه قطره چکانی نیز موجب سنگین ترشدن کفه تقاضا نسبت به عرضه می‌شود و این امر به رشد قیمت‌ها در بازار دامن می‌زند.

به هرحال، افزایش بی دلیل قیمت‌ها درحالی رخ داده است که بازار سنگین و پر از خودرو‌های فروش نرفته است. ازاین رو، به نظر می‌رسد افزایش قیمت خودرو به وسیله دلالان و عوامل آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی به بهانه کمبود عرضه کلید زده شده است؛

بنابراین در این وضعیت مردم از متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار دارند با اقدامات مفید و برنامه ریزی اصولی، هم از تولیدکننده حمایت کنند و هم منافع فراموش شده مصرف کننده را تأمین کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->