افزایش تعداد جان‌باختگان حادثه معدن طبس به ۵۲ نفر دستگیری ۵ جوان شرور در شهرک رجائی مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) مسمومیت الکلی در مازندران ۱۳ فوتی برجای گذاشت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارویی نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است کمبود نیروی متخصص بیهوشی، از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه بیهوشی کشور است تیم دانش‌آموزان مخترع ایران در مسابقات جهانی علوم و اختراعات انگلستان ۲ مدال نقره کسب کردند ترافیک نیمه‌سنگین در بولوار سجاد، میدان قائم(عج) و تقاطع خسروی در مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) حدود ۷۰ درصد سهم مالیات مودیان مالیاتی به مدرسه‌سازی اختصاص داده شده است تذکر دوباره قالیباف: دولت باید قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند + فیلم (۱۱ مهر ۱۴۰۳) درباره مهم‌ترین پیامد‌ منفی استفاده زیاد از گوشی تلفن همراه | همراه آزار چرا مردم از دسترسی به نان سالم و استاندارد، محروم هستند؟ چرا در فصل پاییز پوستمان خشک می شود؟ انتقاد وزیر سابق بهداشت از مصوبه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی دست کوتاه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از متناسب‌سازی حقوق | بازنشستگان کشوری ۶ بر ۳ از بازنشستگان کارگری جلو افتادند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (چهارشنبه، ۱۱ مهر ۱۴۰۳) | کاهش محسوس دما از بعدازظهر جمعه مصوبه کنکوری شورای انقلاب فرهنگی بدون تغییر تا سال ۱۴۰۵ اجرا می‌شود صدور اجرائیه مهریه الزاماً به معنای طلاق نیست | کاهش ۱۳ درصدی درخواست ثبت اجرای مهریه در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته تأکید دوباره مجلس بر لزوم اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) نمونه‌برداری دامپزشکی از گوشت‌های ارزان یک فروشگاه در مشهد | دست‌های لرزان برای خرید گوشت ارزان سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافته است راهکارهای جلوگیری از جعل گذرنامه‌های بین‌المللی از زبان رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری تا زمان صدور احکام پیش‌بینی بارش باران، همراه با رعد و برق و وزش باد برای استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق در روز شنبه (۱۴ مهر ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کرونا؛ مقرری بگیران بیمه بیکاری را افزایش داد

  • کد خبر: ۸۸۵۸۶
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
کرونا؛ مقرری بگیران بیمه بیکاری را افزایش داد
نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۹ روند افزایشی داشته و شیوع کرونا و تعطیلی موقت بسیاری از کارگاهها در این زمینه اثرگذار بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بیمه بیکاری یکی از حمایتهای تامین اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی بر اساس آن مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری مقرر به کارگران مشمول قانون بیمه که طبق این قانون بیکار یا فاقد شغل شده و از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده‌اند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند.

حمایت تامین اجتماعی، حقی همگانی و شامل برخورداری از تامین اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، بیکاری، از کار افتادگی، خـدمات بهداشـتی، خدمات درمانی و مراقبتهای پزشکی است که به صورت بیمه به افراد داده می شود.

کارگر مشمول قانون بیمه بیکاری تابع قانون تامین اجتماعی است و کارفرما باید سه درصد از مزد کارگر مشمول قانون بیمه بیکاری را تحت عنوان حق بیمه بیکاری پرداخت کند.

مقرری بیمه بیکاری، مبلغی است که ماهانه به مقرری بگیر پرداخت می‌شود و میزان و مدت استحقاق بهره‌مندی از آن بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری و متوسط مزد، حقوق یا کارمزد روزانه کارگر مشمول بیمه بیکاری تعیین می‌شود.

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که طی سال ۱۳۹۸ مجموع کل مقرری بگیران بیمه بیکاری ۲۴۵ هزار و ۱۹۷ نفر مرد و زن بوده که از این تعداد ۱۸۵ هزار و ۹۴۲ نفر مرد و ۵۹ هزار و ۲۵۵ نفر زن بوده‌اند؛ این در حالی است که تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال گذشته روند افزایشی داشته و به ۳۱۸ هزار و ۳۸ نفر رسیده و نسبت به سال قبل از آن ۲۹.۷ درصد افزایش داشته است؛ البته دلیل این افزایش شیوع ویروس کرونا و تعطیلی موقت بسیاری از کارگاهها در سال ۱۳۹۹ بوده است.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که بیشترین میزان مقرری بگیران بیمه بیکاری متعلق به استان‌های تهران،‌ اصفهان و آذربایجان شرقی بوده است.

همچنین تعداد مقرری بگیران جدید بیمه بیکاری در سال گذشته ۸۰۱ هزار و ۶۳۹ نفر بوده در حالی که طی سال ۱۳۹۸ این میزان ۲۲۱ هزار نفر بوده و بیش از ۳.۵ برابر افزایش را نشان می‌دهد.

از مجموع مقرری بگیران جدید بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۸ حدود ۶۶۸۸ نفر فاقد مهارت، بیش از ۵۹ هزار و ۳۰۰ نفر دارای مهارت اعم از ماهر، نیمه ماهر و متخصص و بیش از ۱۵۵ هزار نفر اظهار نشده است.

همچنین در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۴۱ هزار و ۵۶۰ نفر از مقرری بگیران با قطع بیمه بیکاری مواجه شده‌اند که بیشترین علت قطع مقرری، پایان دوره استحقاق مقرری، اشتغال مجدد و شناسایی اشتغال پنهان و پس از آن عدم حضور در دوره‌های آموزشی، عدم مراجعه جهت حضور و غیاب و امتناع از مشاغل پیشنهادی بوده است.

به دنبال گسترش ویروس کرونا از اسفند ۱۳۹۸ و تاثیرگذاری آن بر بسیاری از مشاغل مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ که ماههای اوج شیوع کرونا بود، به کارگران آسیب دیده از کرونا پرداخت شود.طبق بررسی ها تنها در سه ماهه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ و ایام اوج کرونا ۷۵۰ هزار نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری کرونا بوده‌اند.

دولت به منظور حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد و با حمایت سازمان برنامه و بودجه و اهتمام وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و دستگاههای مربوطه، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول و کارگران بیکار شده با جدیت دنبال شد.

در شوک نخست کرونا دست‌کم یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل آسیب دیدند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم از کار بیکار شدند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->