حامد سرادار | شهرآرانیوز؛ ملیکا کریمی یکی از خلبانهای زن ایرانی است که در گفتگو با شهرآرانیوز از سختی کار خلبانی و وضعیت خلبانهای زن در ایران گفته است.
او میگوید: «سال ۱۳۸۶ آموزشهای خلبانی را آغاز کردم و سال ۱۳۸۹ آنها را با موفقیت به پایان رساندم.»
پایان آموزشهای خلبانی برای او مساوی با آغاز مشکلات بوده است؛ اینکه شرکتهای هواپیمایی جواب مشخصی به او نمیدادند و سالها منتظر مانده تا اینکه در سال ۱۳۹۴ توانسته است کار پیدا کند و به آرزویش برسد. این درحالی است که براساس قانون زنان هم در ایران میتوانند آموزش خلبانی ببینند و به عنوان خلبان فعالیت کنند.
خلبان کریمی میگوید: «تاکنون بازخوردهای مثبتی از مردم دریافت کرده ام و همیشه مسافران وقتی متوجه میشوند خلبان پروازشان یک خانم است، من را تشویق میکنند.»
اینجا ببینید:
۱۵ بهمن سال ۱۳۹۸ بود که خلبان نشاط جهانداری و خلبان فروز فیروزی ۲ بانوی ایرانی بودند که اولین بار در تاریخ صنعت هوانوردی کشور پرواز مسافربری را در مسیر تهران به مشهد با ۱۶۰مسافر و پرواز برگشت این مسیر را با ۱۷۱مسافر به عنوان خلبان و کمک خلبان هدایت کردند و اتفاقی مهم را رقم زدند. جالب است بدانید که تا سال ۱۳۹۴ فقط ۶ خلبان زن در صنعت هوانوردی ایران مشغول به کار بودند و تعداد کل خلبانهای زن در جهان ۷۴۰۹ نفر بوده است.
حالا که صحبت از حضور خانمها در این حرفه شد، بد نیست بدانید در اسفند سال ۱۳۹۹ بود که محدثه میرزایی، خلبان زن افغانستانی، اولین پرواز کاملا زنانه این کشور را در مسیر کابل به هرات هدایت کرد. در این پرواز ۴ مهماندار زن به مسافران مسیر کابل-هرات خدمات رسانی میکردند و سکان هدایت این پرواز در دستان محدثه میرزایی ۲۲ساله بود.