بیش از ۱۰ میلیون ایرانی در پاییز ۱۴۰۳ به سینما رفتند | زودپز همچنان در صدر! رونمایی از نخستین تیزر انیمیشن «ساعت جادویی» + فیلم خیز هنرمندان مشهدی‌ برای ساخت ۶ مجموعه تلویزیونی ۲۹ مجموعه سینمایی، میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر داستان‌های کهن را با ابزارهای نو تعریف کنیم کیانوش عیاری و منوچهر محمدی پروانه ساخت گرفتند سریال سرزمین مادری با کیفیت 4K-HDR روی آنتن تلویزیون+ زمان پخش اولیویا هاسی، ستاره فیلم‌های رومئو و ژولیت و کریسمس سیاه درگذشت آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۸ دی ۱۴۰۳) «خیام‌خوانی» پرواز همای و گروه بوشهری «لیان» در تبریز + فیلم آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۸ دی ۱۴۰۳) زمان پخش فصل سوم بازی مرکب مشخص شد + خلاصه داستان فیلم کوتاه کُر در راه جشنواره فیلم سولوتورن مجید صالحی با «تاکسیدرمی» در راه فجر چهل و سوم + عکس خون‌آشامی‌ها در رأس گیشه آمریکای شمالی انیمیشن داستان اسباب بازی ۵، در راه سینما تقدیر از بضاعت‌های مشهد، موجب افزایش انگیزه فرهیختگان و رشد مشهد می‌شود
سرخط خبرها

اطلاعیه موسسه «کارنامه» درباره حواشی شباهت فیلم «قهرمان» به یک مستند

  • کد خبر: ۸۹۰۵۱
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
اطلاعیه موسسه «کارنامه» درباره حواشی شباهت فیلم «قهرمان» به یک مستند
مؤسسه «کارنامه» که اصغر فرهادی سال ۱۳۹۳ مدرس کارگاه مستند آن بوده و یکی از شاگردان این کارگاه با نام آزاده مسیح‌زاده حالا مدعی است فیلم «قهرمان» از مستند او ساخته شده درباره این حواشی اطلاعیه‌ای منتشر کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز - مؤسسه «کارنامه» که اصغر فرهادی سال ۱۳۹۳ مدرس کارگاه مستند آن بوده و یکی از شاگردان این کارگاه حالا مدعی است فیلم «قهرمان» از مستند او ساخته شده درباره این حواشی اطلاعیه‌ای منتشر کرده است. در متن این اطلاعیه آمده است:

در حواشى اخیر درباره فیلم «قهرمان» ساخته آقای اصغر فرهادی و مستند «دوسر برد، دو سر باخت» اثر خانم آزاده مسیح‌زاده، تا کنون از هیچ مرجع قانونى یا صنفى از جمله خانه سینما با مؤسسه کارنامه تماسى گرفته نشده و استعلامى صورت نگرفته است. حتى اگر جلساتى با هنرجویان حاضر در کارگاه سال ٩٣ برگزار شده یا تماس‌ها و هماهنگى‌هایى با آنان انجام شده، بدون اطلاع و دخالت کارنامه بوده است.

سکوت کارنامه با نیت پرهیز از داورى شتاب‌زده و گسترش حواشى، پرسش‌ها و ابهام‌هایى را به‌خصوص در بین هنرجویان و جوانان علاقه‌مند به سینما ایجاد کرد. با توجه به اینکه مؤسسه کارنامه برگزارکننده کارگاه مزبور بوده و در واقع ضلع سوم این ماجراست، مسئولیت اخلاقى و اجتماعى خود می‌داند که اسناد و پرونده و صورت وقایع ثبت‌شده را در اختیار مراجع ذى‌صلاح قانونى و صنفى قرار دهد و قطعاً از این وظیفه روگردان نبوده و نیست.

ضمن اینکه با تماس هوشنگ گلمکانى سردبیر ماهنامه «فیلم امروز»، اینجانب به عنوان مدیر مؤسسه کارنامه موافقت کردم که شرح ماوقع را بدون قضاوت و موضع‌گیرى و صرفاً از زاویه ثبت حقیقت و بازگویى برخى جزییات محل مناقشه، در مصاحبه‌اى با شاهین شجرى‌کهن، نویسنده و خبرنگار، روایت کنم.

مصاحبه انجام شد ولى ناگهان مجله «فیلم امروز» اعلام کرد که با توصیه وکیل‌شان از چاپ مصاحبه و مجموعه گزارش‌هایى که قرار بود این گفتگو هم بخشى از آن باشد منصرف شده است. این مصاحبه در فرصت دیگرى در رسانه‌اى مستقل و آزاد منتشر خواهد شد و امیدواریم بخشى از ابهام‌ها را برطرف کند و اعتماد و آرامش را به فضاى آموزشى سینما بازگرداند.

با توجه به ابهامات و نگرانی‌های جدی ایجادشده برای هنرجویان سابق و فعلی کارنامه در خصوص مقررات این موسسه درباره مالکیت مادی و معنوی آثار تولیدشده توسط هنرجویان در کلاس¬ها و کارگاه¬های برگزارشده در کارنامه، لازم می‌دانیم ضمن تأکید روی حساسیت فوق العاده کارنامه به بحث مالکیت فکری و مالکیت مادی و معنوی آثار هنری هنرجویان، به یک پرسش مهم، پاسخ اجمالی دهیم: سرنوشت دستاورد‌های آموزش (حاصل کلاس) که از سوی هنرجو تولید می‌گردد چیست؟ به چه کسی تعلق دارد؟ مؤسسه؟ هنرجو؟ مدرس؟

۱. از آن‌جا که مؤسسه جهت ارائه خدمات آموزشی شهریه دریافت می‌کند و مدرس نیز بابت آموزش و راهنمایی هنرجو دستمزد می‌گیرد، بدیهی‌ست که محصول کلاس اعم از داستان، فیلم، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه و ... متعلق به هنرجو است.

۲. کارنامه از این محصول حمایت معنوی می‌کند، زیرا رابط حقوقی بین مدرس و هنرجو است.

۳. اگر مدرس تمایل داشته باشد از اثری که هنرجو خلق کرده استفاده کند، موظف است که مؤسسه را مطلع نماید و باید در قالب قرارداد فیمابین، خارج از حوزه آموزش بسته شود. مؤسسه در این قرارداد هیچ‌گونه حقوق مادی برای خود قائل نیست.

۴. مطالق با قوانین داخلی و بین‌المللی، مالکیت مادی هر اثر هنری متعلق به شخصی است که آن اثر را به وجود آورده، ساخته، نوشته، نواخته یا کشیده است. حقوق و مالکیت معنوی و اخلاقی آثار هنری نیز شامل امتیازات و حقوق غیرمالی پدیدآورنده است و به شخصیت هنرمند پیوند خورده و برای حمایت اوست. این حقوق بر خلاف حقوق و مالکیت مادی، محدود به زمان و مکان نیست و غیرقابل انتقال و توافق است و نمی‌توان حقوق و مالکیت معنوی یک اثر را به دیگری انتقال داد.

مدرسین و هنرجویان عزیز؛ کارنامه همچون ۲۴ سال گذشته، حافظ منافع سه‌جانبه مؤسسه، هنرجو و مدرس است.

به اميد روزهاى بهتر
نگار اسكندرفر، مدير موسسه فرهنگی هنری كارنامه

هوشنگ گلمکانی، سردبیر ماهنامه «فیلم امروز» که نامش در این بیانیه آمده، در نظرات پایین این پست در اینستاگرام این‌گونه به اطلاعیه موسسه کارنامه واکنش نشان داده است: 
من به خانم اسکندفر توضیح دادم که چون در فرصت کوتاهی که داشتیم هنوز موفق به گرفتن نظر دو طرف اصلی ماجرا نشده‌ایم، چاپ گزارش و مصاحبه‌ها در این زمینه را موکول به بعد کرده‌ایم. همچنان آقای فرهادی و خانم مسیح‌زاده پاسخ مثبتی به تقاضای ما برای گفت‌وگو در این زمینه نداده‌اند و طبیعتا چاپ توضیحات به قول شما یکی از سه ضلع مثلث این ماجرا درست و کافی نیست. اتفاقا چند با تماس من با خانم مسیح‌زاده‌ زمانی بود که در فرودگاه شیراز عازم تهران بود و تقاضا کردم پس از رسیدن، از فرودگاه یک‌راست به دفتر مجله بیاید اما پس از رسیدن به تهران گفت وکیلش با مصاحبه موافق نکرده است. آقای فرهادی هم ظاهرا به توصیه وکیلش منتظر دادرسی رسمی است.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->