ویدئو | تجربه رانندگی با ری‌را؛ اولین کراس‌اوور ایران‌خودرو بررسی قیمت انواع موبایل سامسونگ، آیفون، شیائومی و آنر (۱۸ تیر ۱۴۰۳) توزیع بیش از ۳ هزار تُن اقلام تنظیم‌بازار بین هیئات مذهبی مشهد و خراسان‌رضوی هیجان انتخابات در بورس فروکش کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۸ تیر ۱۴۰۳) کاهش چشمگیر قیمت طلا و سکه در مشهد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) از عرضه اولیه امروز جا نمانید (۱۸ تیر ۱۴۰۳) | چقدر نقدینگی مورد نیاز است؟ چین چگونه به تجارت خارجی روی آورد؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و رمزارز (۱۸ تیر ۱۴۰۳) | قیمت‌ها کاهشی شد خودرو‌های خارجی صفر در مشهد چند؟ (۱۸ تیر ۱۴۰۳) بررسی قیمت خودرو‌های داخلی در مشهد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) | سمند سورن ۷۵۵ میلیون تومان + جدول اولین توصیه به مسعود پزشکیان درباره کسری بودجه ۱۴۰۳ در همایش اقتصادی سرمایه‌گذاری در عراق به میزبانی مشهد چه گذشت؟ پرداخت ۱۳۰۰ میلیارد تومان سود به سهام‌داران از طریق سجام + جزئیات (۱۸ تیر ۱۴۰۳) قیمت کالاهای تنظیم‌بازاری ویژه محرم اعلام شد | گوشت و مرغ چند؟ ماجرای پیامک ثبت‌نام «سبد معیشتی» و «حمایت خانوار» چه بود؟ انتهای موج چهارم نزول طلا کجاست؟ (۱۸ تیر ۱۴۰۳) آغاز دور جدید عرضه خودرو‌های وارداتی از امروز (۱۸ تیر ۱۴۰۳) با اقساط پنج‌ساله به قیمت نمایندگی، خودرو‌های پرطرفدار بخرید + جزئیات (۱۸ تیر ۱۴۰۳) کاهش قیمت میوه در مشهد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) | موز کیلویی ۴۵ هزار تومان + جدول جهش ۱۱.۶ میلیارد دلاری ارزش بورس تهران در روز‌های پیش و پس از انتخابات! رکورد معاملات شمش طلا شکسته شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) وضعیت بازار طلا مشهد پس از انتخابات ریاست جمهوری چگونه خواهد بود؟ بررسی قیمت جدیدترین گوشی‌های موبایل دو سیم کارت (۱۷ تیر ۱۴۰۳) قیمت انواع خودرو‌های خارجی (۱۷ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۴.۵ درصدی سوزوکی سیاز افزایش ۱۱۹ درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سه سال اخیر | حقوق کارگران طی ۳ سال گذشته متناسب با تورم افزایش یافت قیمت انواع خودرو‌های داخلی (۱۷ تیر ۱۴۰۳) | ادامه روند کاهش قیمت‌ها
سرخط خبرها

روغن موتور تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

  • کد خبر: ۹۰۰۳۹
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
روغن موتور تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟
بنزین پرمصرف‌ترین و حیاتیترین مصرف خودروهاست و پس از روغن موتور به عنوان نیاز اصلی خودور در جایگاه دوم قرار دارد و مانند خون در رگ‌های خودرو در جریان است و ناخالصی و تقلبی بودن این دو نیاز حیاتی و اصلی خودرو‌ها منجر به بروز خسارت‌های سنگینی خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها استفاده از روغن موتور ناخالص و تقلبی در برخی مراکز تعویض روغنی، نارضایتی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده است، در این شرایط می‌طلبد که با آگاهی بخشی به مردم، علاوه بر جلوگیری از عرضه روغن موتور تقلبی و تخلفاتی که از سوی عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب صورت می‌گیرد، از خساراتی که متوجه وسایل نقلیه می‌شود نیز پیشگیری کرد.

در همین رابطه رئیس اتحادیه تعویض روغنی شهرستان ساوه ، با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده که روغن موتور‌های تقلبی به دلیل سودآوری بالا توسط عده‌ای افراد سودجو و فرصت‌طلب تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، اظهار کرد: استفاده از روغن موتور تقلبی خسارت‌های جبران ناپذیری را به موتور خودرو وارد کرده و از عمر مفید آن کاسته خواهد شد. البته باید گفت که گرانی روغن موتور موجب شده است که برخی سوء استفاده کرده و روغن موتور تقلبی را با قیمتی کمتر در بازار عرضه کنند.

رضا جلیلی در خصوص تشخیص روغن موتور اصلی و تقلبی، گفت: نباید فریب روغن موتور با قیمت کمتر از روغن موتور اصلی را خورد و در اولین گام توجه به قیمت محصول مهم است. در برخی مراکز عرضه روغن موتور، محصول تقلبی به قیمتی بسیار پائین‌تر عرضه می‌شود که فاسد و غیر قابل استفاده است.

وی خواستار توجه جدی به ظاهر ظروف حاوی روغن موتور و برچسب‌هایی که بر روی ظروف حک شده و نیز رنگ روغن توسط مصرف کنندگان شد و افزود: کارخانجات معتبر تولیدکننده روغن موتور از برچسب بزرگ و واضح به همراه هولوگرام بر روی ظروف حک می‌کنند در حالیکه برچسب روغن تقلبی نوشته‌های تار و غیرواضحی دارد که بیانگر تقلبی و فاسد بودن آن است و طبیعی است که کیفیت لازم برای مصرف را ندارد.

او بیان کرد: در برخی موارد سودجویان با ترفند‌های خاصی، ظروف خالی شده روغن موتور شرکت‌های معتبر با برند‌های مطرح را جمع آوری کرده و از روغن تقلبی پُر می‌کنند که مصرف کننده باید به خش و ضرب خوردگی ظروف دقت کند و با بررسی دقیق چنانچه تشخیص داد ظروف حاوی این روغن‌ها غیرعادی است، در اصل بودن آن شک کند. توصیه ما به همکاران در صنف آن است که حتما خرید‌های خود را از برند‌های مطرح و معتبر انجام داده و فاکتور‌های مربوطه را نیز دریافت کنند.

جلیلی در ادامه گفت: یکی دیگر از مواردی که می‌توان تقلبی بودن و یا نبودن روغن موتور را متوجه شد بو کردن روغن است. اگر درب ظرف حاوی روغن را باز کردید و بوی تندی مشام شما را آزار داد بیانگر تقلبی بودن آن است و بی‌بو بودن نشانه اصل بودن روغن موتور است. همچنین باید به درپوش ظروف روغن موتور توجه کرد چرا که برخی سودجویان از قوطی برند‌های معتبر استفاده می‌کنند و پس از استفاده از روغن اصلی، داخل آن را با روغن تقلبی پُر می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر مغازه مطمئن و قابل اعتمادی را می‌شناسید، جهت تعویض روغن خودروی خود، به آنجا مراجعه کنید در غیر این صورت روغن اصل را از فروشگاه‌های معتبر (ترجیحا روغن موتور ایرانی) تهیه کرده و در مراکز تعویض روغن از متصدی مغازه بخواهید تا روغنی که تهیه کردید را داخل خودرو بریزد. همچنین با توجه به اینکه برخی از تولیدکنندگان روغن تقلبی، با جمع آوری ظروف و قوطی‌های سالم و خالی از مغازه‌های تعویض روغنی اقدام به پر کردن روغن تقلبی می‌کنند برای جلوگیری از این گونه سوء استفاده‌ها حتی‌الامکان سعی کنید ظروف روغن را بعد از تعویض سوراخ کنید تا این افراد سودجو نتوانند مردم را فریب دهند.

رئیس اتحادیه صنف تعویض روغنی ساوه در خصوص اجرت تعویض روغن نیز گفت: اجرت تعویض روغن بسیار ناچیز است و با افزایشی که صورت گرفته برای خودرو‌های سواری ۷۵۰۰ تومان تعیین شده است، در این شرایط برخی صاحبان خودرو به شاگرد مغازه بابت تعویض روغن ۱۰ هزار تومان انعام می‌دهند در حالیکه صاحب مغازه تنها ۷۵۰۰ تومان دستمزد می‌گیرد. متصدیان تعویض روغنی از قیمت دستوری گلایه دارند و اگر اجرت و نرخ دستمزد توافقی و با نظارت اتحادیه باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۱۲۰ واحد صنفی دارای مجوز تعویض روغن موتور در ساوه گفت: بازرسان اتحادیه صنف تعویض روغنی به همراه تیم بازرسی اتاق اصناف ساوه در مناطق مختلف با تشدید نظارت‌ها در این صنف بخش قابل‌توجهی از معضلات را شناسایی و با تخلفات احتمالی برخورد می‌کنند.

جلیلی همچنین به الزام شرکت‌های تولیدی به خرید سبد کامل محصولات به عنوان معضل دیگری اشاره کرد و افزود: واحد‌های صنفی در ازای خرید روغن موتور ناگزیر به خرید دیگر محصولاتی نظیر واسکازین، ضدیخ، گریس و ... می‌کنند که مصرف کمتری نسبت به روغن موتور دارد، ولی فروشندگان مجبورند که همراه روغن موتور سایر محصولات را نیز خرید کنند که کمتر مورد مصرف قرار می‌گیرد و مجبورند در انبار نگهداری کنند که علاوه بر از بین رفتن سرمایه شائبه احتکار نیز بوجود می‌آید.

وی بیان کرد: پرمصرف‌ترین خودرو‌ها در حوزه تعویض روغن، خودرو‌های دیزلی هستند که معمولا تعویض روغن آن‌ها ماهی یکبار انجام می‌شود، اما خودرو‌های سواری معمولا سالی یک یا دو بار و هر هشت هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن موتور می‌کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->