درگیری دو مربی بدنسازی به جنایت انجامید| قاتل بخشیده شد! آیا ادارات اراک و استان مرکزی فردا دوشنبه (۱۸ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ تهیه بسته‌های آموزشی وزارت بهداشت برای پیاده‌روی اربعین امکان تغییر گروه آزمایشی و حوزه امتحانی در کنکور ۱۴۰۳ وجود دارد؟ تصادف دو دستگاه خودرو پراید، سه مصدوم برجای گذاشت دستگیری عاملان قتل جوان شرور پس از سه هفته آیا ادارات استان قم فردا دوشنبه (۱۸ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آیا قاتلان استخدام شده، ‌قاتلان سریالی هستند؟ حکم قصاص برای مامور پلیس صادر شد | شلیک مرگبار به متهم فراری نمک دریا دارای ناخالصی‌های سرطان‌زاست| آلودگی نمک‌های رنگی و سنتی به فلزات سنگین جنایت تکان‌دهنده با رویای مهاجرت از کشور ربودن زن جوان به بهانه ازدواج در تهران پلمب دو سالن زیبایی بدلیل تداخل پزشکی در مشهد(۱۷تیر ۱۴۰۳) مجازات حبس برای قاچاقچیان عروس دشت‌های ایران آیا ادارات استان یزد پنجشنبه‌ها تعطیل است؟ ۸۳ فقره سرقت از مجتمع‌های مسکونی در غرب مشهد رمزگشایی شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) کشف ۳۵۰۰ عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی متخلف در مشهد نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۳ چه زمانی اعلام می‌شود؟ اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون آموزگار ابتدایی و استثنایی ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات دستگیری اعضای باند لیلا در لانه سیاه توسط پلیس مشهد + عکس
سرخط خبرها

آلودگی هوا با بدن ما چی می کند؟

  • کد خبر: ۹۱۶۴۸
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
آلودگی هوا با بدن ما چی می کند؟
نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که اگرچه دود ناشی از آتش ‌سوزی‌ های جنگلی برای ریه‌ خطرناک است ،اما ذرات ریز دود نیز می‌توانند وارد مغز شما شده و باعث مشکلات عصبی مادام‌العمر شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، آلودگی هوا یکی از مشکلات اساسی و مهم کلان شهرهای جهان محسوب می شود و در این میان گاهی وقوع آتش سوزی در جنگل ها و منابع طبیعی، مزید بر علت می شود.

بررسی های پژوهشگران نشان می دهد ورود آلاینده های جوی به ریه ممکن است بر مغز نیز تاثیر داشته و زمانی که این اتفاق بیفتد، این ذرات ممکن است افراد را در معرض خطراتی مختلف همچون پیری زودرس و انواع مختلف مشکلات روانی همچون زوال عقل تا افسردگی و حتی روان پریشی قرار دهند.

به همین دلیل دکتر متیو کامپن، استاد کالج داروسازی دانشگاه نیومکزیکو، به همراه گروهی از محققین به بررسی دقیق این موضوع پرداختند. آنها در مطالعات خود دریافتند موش هایی که برای نزدیک به سه هفته در معرض هوای مملو از دود قرار گرفتند، تغییرات مرتبط با افزایش سن را در بافت مغزشان نشان دادند.

 بر این اساس میکروپلاستیک ها و ذرات فلزی آهن، آلومینیوم و منیزیم موجود در دود آتش سوزی ها،  گاهی هزاران کیلومتر را طی کرده و همانطور که دود در اتمسفر بالاتر می رود، ذرات سنگین تر از آن خارج شده و ذرات ریز باقی می مانند.

کامپن در این رابطه می گوید:  این ذرات بسیار ریز و کوچک خیلی خطرناک تر هستند زیرا ذرات کوچک به عمق ریه شما نفوذ کرده و در نتیجه ریه شما کار سخت تری برای حذف آنها دارد.

این ذرات خود را در بافت ریه قرار داده  و باعث آزاد شدن مولکول های ایمنی التهابی در جریان خون می شوند که آنها را به مغز می بردمحققان دریافتند آنها شروع به تخریب سد خونی مغزی کرده و پاسخ ایمنی مغز را تحریک می کنند.

اعضای این تیم پژوهشی با بررسی شرایط موش های آزمایشگاهی دریافتند که نورون‌های مغزی در مواجهه با آلاینده های جوی تغییرات متابولیکی را بروز داده که نشان می ‌دهد قرار گرفتن در معرض دود آتش‌سوزی ممکن است بر مشکلات مربوط به تسریع روند پیری بیافزاید.

منبع: سیناپرس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->