رجیستری آیفون در سامانه جامع تجارت آغاز شد (۱۷ دی ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: آزادسازی معادن منجمد شده را پیگیری می‌کنیم کاهش ۰.۴ درصدی نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل تغییر سهامداران مستقیم شرکت تولیدکننده روغن خوراکی بهشهر تکذیب شد گرانفروشی و عدم درج قیمت، در صدر تخلفات لاستیک فروشان مشهد (۱۷ دی ۱۴۰۳) اطلاعیه جدید عرضه خودرو‌های وارداتی منتشر شد | آغاز ثبت‌نام از امروز (۱۷ دی ۱۴۰۳) + جزئیات بررسی قیمت روز موبایل‌های شیائومی (۱۷ دی ۱۴۰۳) محدودیت عرضه روغن در بازار تکذیب شد (۱۷ دی ۱۴۰۳) ممنوعیت فروش نان به نرخ آزاد در نانوایی‌های دولتی افت ۶۰ هزار تومانی قیمت طلا در مشهد (۱۷ دی ۱۴۰۳) نشست شورای عالی کار فردا (۱۸ دی ۱۴۰۳) برگزار می‌شود سقف‌شکنی شاخص هم‌وزن، بورس را مثبت کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۷ دی ۱۴۰۳) افزایش ۴۲ درصدی کشفیات قاچاق در خراسان رضوی افزایش نرخ دلار، موبایل را گران کرد؟ | رشد ۲۰ درصدی قیمت موبایل طی پنج ماه گذشته (۱۷ دی ۱۴۰۳) هشدار مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی به مشترکان پرمصرف مهلت تعریف حساب وکالتی خودرو‌های وارداتی تمدید شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۷ دی ۱۴۰۳) | چانگان یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان قیمت خورد نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ دی ۱۴۰۳) | دلار به زیر ۸۰ هزار تومان افت کرد تداوم روند کاهشی قیمت خودرو‌های داخلی، امروز (۱۷ دی ۱۴۰۳) | ری‌را ۴۰ میلیون تومان کاهش یافت نگرانی نیرو‌های شرکتی از عدم ثبت عنوان آن‌ها در «سامانه سایر» | از طرح سامان‌دهی عقب نمانیم؟ انتقاد نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس از روند ساخت آزادراه حرم تا حرم قیمت رسمی فروش نفت ایران اعلام شد (۱۷ دی ۱۴۰۳) چطور از قوانین فربه و ناکارآمد مالیاتی دور شویم؟ خریداران سکه از حراج منتظر باشند | پیشنهاد اخذ مالیات ارزش افزوده از سکه کنترل و نظارت مداوم بر بازار مشهد و انبار‌ها | فرماندار مشهد: مشکلی برای تأمین میوه شب عید ۱۴۰۴ وجود ندارد آخرین قیمت دلار توافقی نیما اعلام شد (۱۷ دی ۱۴۰۳) | دلار حواله ۶۶ هزار و ۱۷۲ تومان شد افزایش قیمت‌های مواد پاک‌کننده در بازار | سوز چشم مردم از گرانی شوینده‌ها فرصت ۱۵ روزه دستگاه‌ها برای ثبت اطلاعات حقوق و دستمزد (دوشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۳) دلیل افزایش قسط آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن اعلام شد
سرخط خبرها

پیکان همچنان تولید می‌شود، ولی یک شکل دیگر!

  • کد خبر: ۹۳۱۰۶
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
  • ۱
پیکان همچنان تولید می‌شود، ولی یک شکل دیگر!
پیکان در سال ۱۳۸۴ از خط تولید ایران خودرو خارج شد، اما همچنان خودرو‌هایی با باطن پیکان به بازار کشور عرضه می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پیکان در سال ۱۳۸۴ از خط تولید ایران خودرو خارج شد، اما همچنان خودرو‌هایی با باطن پیکان به بازار کشور عرضه می‌شوند.
پیکان در سال ۱۳۴۶ به عنوان خودروی ملی وارد خط تولید شرکت ایران خودرو شد و همچنان با وجود گذشت ۵۶ سال تولید آن ادامه دارد. این خودرو محصول یک شرکت ورشکسته انگلیسی است که در طول شش دهه با فرم و ظاهر‌های متفاوت وارد خیابان‌های کشور شده است. شاید این سؤال در ذهن شما پیش بیاید که مگر تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ متوقف نشد؟ در پاسخ باید گفت،  درست است پیکان ۱۶ سال پیش با خط تولید ایران خودرو وداع کرد،  اما در باطن تولید آن همچنان ادامه دارد.

شاید ظاهر این خودرو‌ها با پیکان متفاوت باشد،  اما در باطن همان پیکان با لباس امروزی هستند. جالب توجه است که خودرو‌های جدیدی از جمله وانت آریسان همچنان از پلتفرم و قطعات اصلی بهینه شده پیکان استفاده می‌کنند. تولید وانت پیکان نیز از سال ۱۳۴۸ آغاز شد و در سال ۱۳۹۳ متوقف شد، اما این خودرو هیچ گاه بازار کشور را رها نکرد و همواره با ظاهر‌های جدید وارد خیابان‌ها شد.
پژو آردی نخستین خودرویی بود که با باطن پیکان و در سال ۱۳۷۸ پا به خیابان‌های کشور گذاشت. این سدان دارای بدنه پژو ۴۰۵ و پیشرانه پیکان بود. پژو آردی با توجه به دیفرانسیل عقب بودن و مخفف Rear Drive، پژو RD نام گرفت.

در سال ۱۳۸۲ نیز پژو RDi روانه بازار کشور شد. این نسخه از آردی به فرمان هیدرولیک،  کولر و سیستم انژکتوری مجهز شده بود و تولید آن تا سال ۱۳۸۵ ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۸۵ نیز تولید پژو روآ آغاز شد. این خودرو در ظاهر تفاوت چندانی با آردی نداشت،  اما از لحاظ فنی با تغییرات عمده‌ای روبه رو شده بود. پژو روآ با پیشرانه تقویت شده پیکان که توانی برابر با ۸۵ اسب بخار را به تولید می‌رساند به بازار کشور عرضه شد. پس از گذشت مدتی نیز نسخه جدیدی از روآ تحت عنوان روآ سال وارد خیابان‌های کشور شد.

این نسخه از پژو روآ در سال ۱۳۸۸ و با موتور ۱۷۰۰ سی سی که توانی برابر با ۸۸ اسب بخار را به تولید می‌رساند، روانه بازار کشور شد. ظاهر پژو روآ شبیه به ۴۰۵ بود و نمای عقب و چراغ هایش دیگر به مدل جی ال شباهت نداشت. تنها تفاوت این نسخه با ۴۰۵ سپر‌های مشکی و البته فنر‌های شمش عقبش بود. شرکت ایران خودرو سرانجام در سال ۱۳۹۰ تولید این نسخه را متوقف کرد،  اما این پایان کار پیکان نبود.

شرکت ایران خودرو به دنبال توقف تولید پیکان وانت،  از آریسان رونمایی کرد. قسمت جلوی وانت آریسان با الگوبرداری از پژو ۴۰۵ طراحی شده و قسمت عقب آن نیز شبیه به پیکان است. اکنون مشخص نیست که پس از آریسان که در آغاز ورود به بازار کشور بحث‌های زیادی پیرامون شکسته شدنش از وسط مطرح شد، چه محصولی با الگوبرداری از پیکان تولید خواهد شد.

اگرچه ایران خودرو قصد دارد آریسان را با پیشرانه جدید و بهینه شده پژو به بازار عرضه کند،  اما باز هم این خودرو رنگ و بویی از پیکان دارد و همچنان با شمش‌ها و پلتفرم ارتقا یافته پیکان به حیات خود ادامه خواهد داد. با توجه به این مسائل،  شاید روزی دنا وانت نیز با پیشرانه پیکان روانه بازار شود! هرچند بر این امید هستیم که با توسعه صنعت خودرو ایران و همچنین ورود پلتفرم‌های جدید به کشور، شاهد رشد صنعت خودرو سازی کشورمان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
0
چراخود پیکان وانت یاسواری باهمان شکل وظاهرقدیمی خودش ولی تقویت شده بااپشن مد روز کولر دار تولید نمیکنی هنوز طرف داردارد اما باقیمت مناسب باتوان خرید افراد کم درامد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->