برخورد مرگبار موتورسیکلت با تیر برق با یک کشته و یک مصدوم در مشهد (۲۹ شهریور ۱۴۰۳) درباره «پیمان آخال» در دوره قاجار که مناطقی از شمال‌شرق ایران را جدا کرد | «فیروزه» افتاده از انگشتر خراسان راهکارهایی برای مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات در شروع سال تحصیلی | باز آمد بوی ماه ترافیک! جزئیات به‌کارگیری سرباز معلمان برای سال تحصیلی جدید تلاش ۱۲ ساعته آتش‌نشانان مشهد برای اطفای حریق انبار چوب رباط طرق + عکس (۲۹ شهریور ۱۴۰۳) بیماری‌هایی که مرد‌ها از آن غافل هستند | مردان، ستون‌های قدرت خرما‌های تریاکی با هشیاری پلیس کرمان به مقصد نرسید جزئیات روند بررسی پرونده سرقت ۵۱ میلیون تومان از بانک سپه مشهد خواص استثنایی یک لیوان شیر چقدر است؟ اسامی عطرهای غیرمجاز اعلام شد آیا ۹ تالاب ایران در تابستان جاری خشک شده‌اند؟ ۱۳ هزار معلول در انتظار وصل و واریز مستمری تأمین مایحتاج دانش‌آموزان بهزیستی با اجرای پویش‌های «مشق مهربانی» و «همه حاضر» در کشور | اجرای این پویش‌ها در خراسان رضوی چگونه است؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۳) | برقراری جوّ پایدار از یکشنبه زائران عمره مفرده ۱۴۰۳ به این توصیه‌های سازمان حج و زیارت توجه کنند جان باختن یک مقنی در کاشمر براثر برق گرفتگی در چاه ۱۵ متری (۲۹ شهریور ۱۴۰۳) ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت در مشهد شبکه تولید و توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی در مشهد کشف و منهدم شد مقامات قضائی خراسان رضوی، پیگیر رفع مشکلات تولید آخرین وضعیت داروی هموفیلی در شهرستان‌ها | در شهرستان‌ها داروی هموفیلی نیست نوجوانان طرفدار نوشت‌افزار با تصاویر مفاخر شناخته‌شده و شهدا هستند رفاقت طولانی پرستاران با جانبازان در آسایشگاه توان‌بخشی جانبازان امام خمینی (ره) مشهد | اینجا همه یک خانواده‌ایم اورژانس مشهد در ۵ ماه نخست ۱۴۰۳ به حدود ۱۴۶ هزار نفر امدارسانی کرد
سرخط خبرها

جایگاه «سازمان نظام معلمی» در لایحه رتبه‌بندی معلمان خالی است

  • کد خبر: ۹۳۳۵۸
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
جایگاه «سازمان نظام معلمی» در لایحه رتبه‌بندی معلمان خالی است
نماینده سازمان معلمان و دبیر کارگروه صنفی معلمان ایران گفت: بسیار به جا بود که ابتدا سازمان نظام معلمی مانند سازمان نظام مهندسی و پزشکی تصویب شود و شکل بگیرد و سپس به کمک آن تعیین صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها به صورت علمی و کاربردی انجام شود.

به گزارش شهرآرانیوز، رامین کریمی‌نیا با اشاره به اینکه اگر قرار بود رتبه‌بندی واقعی معلمان انجام شود باید به یک نظام پرداخت جدید بر اساس تخصص و شایستگی منجر می‌شد تا قوانین موجود را به طور کامل اجرایی کند اظهار کرد: یعنی طبق تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون ششم توسعه باید حداکثر تفاوت بین دریافتی مشاغل یکسان، ۲۰ درصد باشد در حالی که در این رتبه‌بندی چنین چیزی مشاهده نمی‌شود جز برای رتبه‌های پایین.

وی درباره اینکه آیا آنچه تصویب شده می‌تواند انتظارات و اهداف مدنظر این طرح را پاسخ دهد؟ گفت: خیر. اگر قرار باشد رتبه بندی پاسخگوی اهداف مندرج در راهکار‌های ۱۲-۱۰، ۱-۱۲و ۳-۱۲ از فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد می‌بایست به مهندسی نیروی انسانی، عملکرد رقابتی، افزایش کیفیت تعلیم و تربیت، ارتقای منزلت معلمان، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی آنان منجر شود؛ در حالی‌که با این لایحه تصویب شده به نظر می‌رسد وصول چنین مواردی نامعلوم و بعید باشد.

دبیر کارگروه صنفی معلمان ایران درباره جایگاه سیستم و نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای در اجرای این طرح نیز اظهار کرد: بسیار به جا بود که ابتدا سازمان نظام معلمی مانند سازمان نظام مهندسی و پزشکی تصویب شود و شکل بگیرد و سپس به کمک آن تعیین صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها به صورت علمی و کاربردی انجام شود، لذا با توجه به عدم تصویب و تاثیر سازمان نظام معلمی جایگاه آن کاملاً در این لایحه خالی است.

کریمی‌نیا ادامه داد: زمانی یک طرح می‌تواند موجب رضایتمندی، ارتقای انگیزه و عملکرد باشد که حداقل‌های لازم برای یک زندگی متوسط طبق هرم معروف مازلو فراهم شده باشد. با توجه به اینکه با افزایش درصد‌های ناچیز ارائه شده در این لایحه هنوز هم بیش از ۶۰ درصد معلمان زیر خط فقر خواهند بود لذا امکان رضایت و ارتقای انگیزه و عملکرد عملاً خواسته‌ای ناممکن است.

وی با اشاره به فرصت یک ماهه وزارت آموزش و پرورش برای تدوین آیین نامه رتبه بندی معلمان، توصیه‌هایی ارائه و عنوان کرد: نخست اینکه لازم است از ظرفیت‌های کارشناسانه نمایندگان صنوف معلمان در تدوین آیین نامه‌ها استفاده شود و نمایندگان معلم‌ها در کمیته‌های مزبور حضور داشته باشند. دوم اینکه با توجه به اینکه پیش نویس سازمان نظام معلمی سال‌ها قبل تدوین شده باید در تدوین آیین نامه‌ها استفاده شود.

دبیر کارگروه صنفی معلمان ایران افزود: سوم اینکه در نوشتن آیین نامه‌ها طوری عمل شود که امکان وصول رتبه‌های بالاتر وجود داشته باشد تا معلمانی که هم اکنون خود را در رتبه‌های چهار و پنج می‌بینند با افت رتبه مواجه نشوند، زیرا موجب کاهش انگیزه خواهد شد.

کریمی نیا اشاره‌ای نیز به بودجه ۱۴۰۱ آموزش و پرورش داشت و گفت: امروزه درصد سهم آموزش و پرورش از بودجه و تولید ناخالص ملی از جمله شاخص‌های رشد و توسعه کشور‌ها و استاندارد بودن آموزش در آن‌ها محسوب می‌شود. بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱۲ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل ۴۷ درصد رشد داشت. بودجه آموزش و پرورش در آن سال ۴۹ درصد رشد داشت و ۱۳/۴ درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده بود. در حالی‌که برای سال ۱۴۰۱ بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد رشد داشته یعنی به ۱۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده و حدود ۹ درصد بودجه کل است، آیا همین آمار نشان دهنده اهمیت آموزش و پرورش نیست؟

وی ادامه داد: همچنین میانگین سهم آموزش و پرورش از جی دی پی یا تولید ناخالص ملی در جهان ۴.۶ و در ایران کمتر از ۲ درصد است. آموزش و پرورش در حال حاضر از بودجه عمومی حدود ۹ درصد سهم دارد، اما در دنیا ۱۴ درصد و جالب است بدانید که در سال ۹۲ سهم آموزش و پرورش از بودجه کل ۱۸ درصد بوده است. با این بودجه انتظار تحول و افزایش کیفیت موردنظر سخت است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->