حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

احیای بودجه ویژه مشهدالرضا(ع)؛ ضرورت تصمیم مجلس و اقدام دولت

  • کد خبر: ۹۳۴۵۲
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
احیای بودجه ویژه مشهدالرضا(ع)؛ ضرورت تصمیم مجلس و اقدام دولت
فاطمه رحمانی - نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس

موضوع مهم و درخورتوجهی که این روز‌ها به‌واسطه تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت به مجلس شورای اسلامی مطرح است، حذف بودجه ویژه برای جهان‌شهر مشهد است.

حضرت امام‌خمینی (ره) فرمود: «آستان قدس مرکز ایران است.» این فرمایش حکیمانه، بی‌گمان یک تعارف نبوده است و واقعیتی را فریاد می‌زند که متأسفانه به این مهم کم‌توجهی و شاید بی‌توجهی شده است.

مشهدالرضا (ع) به‌عنوان تنها کلان‌شهری که مضجع شریف یک امام معصوم در آن تجلی می‌کند، حج فقرا نام گرفته و مرکز آمال و آرزوی همه دلدادگان به اهل‌بیت (ع) از اقصی‌نقاط جهان است.

باور قلبی دارم که نمایندگی مردم شریف شهر امام‌رضا (ع) مختص من و چهار همکار گرامی‌ام نیست، بلکه همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نماینده شهر علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) هستند.

سال‌هاست که بحث بودجه اختصاصی برای تکمیل زیرساخت‌های شهر مقدس مشهد مطرح است و حتی رؤسای جمهور پیشین درباره تخصیص ردیف اختصاصی در لایحه بودجه برای شهر علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) وعده داده بودند و بودجه مختصری هم در مقطعی اختصاص یافت، اما در سال‌های گذشته این میزان تخصیص هم حذف شد.

مشهدالرضا (ع) که عنوان «پایتخت معنوی ایران اسلامی» بر آن نهاده شده، سال‌هاست از کمبود اعتبارات ملی برای توسعه رنج می‌برد و با همه این موارد و موضوعات بسیار دیگر که در این مجال گفتنی نیست، باید اعتراف تلخی کرد که توجه ملی به این شهر آن‌گونه که در شعار‌ها پررنگ بوده، در عمل دیده نشده است.

با عنایت به اینکه سالانه بیش از ۳۰میلیون زائر دلداده از اقصی‌نقاط ایران اسلامی به پابوسی حضرت‌رضا (ع) مشرف می‌شوند، حق آن است که در شهر امام‌معصوم، میهمان حضرت شهر مشهد را خانه خود بداند.

قطعا اگر نمایندگان مشهدالرضا (ع) و استان خراسان‌رضوی برای تحقق وعده بودجه اختصاصی شهر مشهد با هر عنوانی تلاش می‌کنند، کوششی است برای همه مردم ایران‌زمین و من هم مثل شما اعتقاد دارم در صورت تحقق این امر قطعا حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. در روی دیگر این سکه این سؤال مطرح است که با کدام استدلال هزینه ۳۰میلیون زائر در سال را باید ۵/۳ میلیون مجاور و شهروند مشهدی پرداخت کنند.

مشهد امروز با بیش از یک‌میلیون‌و ۴۰۰هزار حاشیه‌نشین و فراوانی حضور زائران بارگاه منور رضوی، شهری راهبردی از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی است که متأسفانه زیرساخت‌های بسیاری از امور در آن مهیا نیست.

بخشی از آنچه مردم مشهد و زائران بارگاه منور رضوی از آن رنج می‌برند، مشکلات زیرساخت‌های لازم در عرصه‌های مختلف ازجمله کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی است که در زمان حضور زائران به پاشنه آشیل شهر تبدیل می‌شود.

همچنین می‌توان به نکات زیر نیز اشاره کرد: توقف توسعه حمل‌ونقل ریلی و فرودگاهی به‌عنوان ۲ ضرورت اجتناب‌ناپذیر در امر زائرپذیری، اشتغال و مقابله با بزهکاری‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی و فقر مناطق کم‌برخوردار، بافت فرسوده این شهر به‌ویژه در مناطق اطراف حرم مطهر رضوی، مسکن و ترافیک به‌عنوان ۲ عنصر و معضل کلان‌شهرها، کمبود آب پس از دوره طولانی خشک‌سالی و مسائلی از این‌دست.

به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم شریف مشهدالرضا (ع) از همه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنم موضوع تحقق ردیف بودجه اختصاصی برای مشهدالرضا (ع) را نه به‌عنوان بودجه برای یک جهان‌شهر، بلکه بودجه‌ای برای آسایش همه دلدادگان به حضرت‌رضا (ع) از دولت مطالبه کنیم. امید است که در روز حسرت، امام رئوف دستگیرمان باشد. ان‌شاءا...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->