نرخ امروز طلا و سکه در مشهد چقدر است؟ (۱۰ مهر ۱۴۰۳) نیازی به واردات گوشت برای تنظیم بازار نداریم | به سهولت توان تولید یک میلیون تن گوشت در کشور وجود دارد افت محسوس قیمت خودرو‌های خارجی در بازار آزاد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) متضرر اصلی توقف‌های مرزی کامیون‌ها، مصرف‌کننده نهایی و صاحبان کالاها هستند قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۰ مهر ۱۴۰۳) | دنا پلاس ۸۹۸ میلیون تومان شد هنوز قیمت جدید شیر به کارخانجات لبنی ابلاغ نشده است قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۱۰ مهر ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد: ۶۰ هزار و ۶۵۰ تومان شیر گران شد و خریداری ندارد | صادرات، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در داخل! رئیس کل بانک مرکزی: تورم تولیدکننده از بالای ۱۰۰ به ۲۵ درصد کاهش یافته است +ویدئو پشت پرده عجیب ثبت و فروش تلفن همراه | ماجرا چیست؟ تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک‌ها در هاله‌ای از فراموشی و اهمال‌کاری بررسی بازار فروش پلتفرم‌های اعتباری و کالاکارت‌ها با توجه به افزایش تقاضا برای فروش و خرید اقساطی پیشنهاد تعطیلی سه‌ماهه معادن پرخطر از سوی وزیر کار قیمت عمده امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) | لیموشیرین به بازار آمد پیش بینی تورم در پایان ۱۴۰۳ در ۴ سناریو برنج گران شد + علت ادعای وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره مرحله جدید جنگ علیه لبنان سهم کشاورزی از اشتغال کشور ۲۵ درصد است سیگنال افزایش قیمت ارز نیمایی از سوی وزیر اقتصاد اعلام نرخنامه مصوب ۱۴۰۳ خدمات روغن موتور، فیلترجات وتعویض روغن، شستشو و توقفگاه مشهد + نرخنامه شاخص کل بورس امروز (دوشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۳) | ریزش بورس ادامه دارد بنزین توزیعی در کشور نیاز به مکمل ندارد با رب‌گیری در میادین میوه برخورد می‌شود توضیحات اتحادیه طلا و جواهر مشهد در به کارگیری اتباع غیر مجاز در این صنف | جریمه متخلفان چیست؟ نگاهی به نوسانات قیمت طلا و سکه در بازار امروز (دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳) ۴۰ هزار خودروی فرسوده در مراکز اسقاط انبار شده است
سرخط خبرها

آیا پایان کار شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو تاثیری بر قیمت ها دارد؟

  • کد خبر: ۹۳۵۸۲
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
آیا پایان کار شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو تاثیری بر قیمت ها دارد؟
شاید این اتفاق برای مصرف کننده خودرو یا بدنه جامعه اصلا مهم نباشد؛ اینکه ستاد تنظیم بازار برای خودرو قیمت گذاری کند یا شورای رقابت. در هر دو صورت از نظر مردم، خودروی کم کیفیت داخلی گران، تولید می‌شود و انحصار حاکم بر این بازار باعث شده که مردم برای خرید این خودرو‌ها صف بکشند و در قرعه کشی شرکت کنند.

مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ احتمالا تا این لحظه، خبر را شنیده اید. شورای رقابت به طور رسمی دیگر در قیمت گذاری خودرو مسئولیتی ندارد. از مدتی پیش اعلام شده بود که قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار محول شده است، ولی اعضای شورای رقابت با رد این موضوع تاکید کردند که هیچ ابلاغ رسمی به آن‌ها نشده است، حتی بعد از اینکه در هفته‌های اخیر قیمت گذاری جدید خودرو در ستاد تنظیم بازار انجام شد، شورای رقابت آن را نپذیرفت.

با این حال تازه‌ترین ابلاغ صورت گرفته، نشان از کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو دارد. طبق مصوبه شصت وسومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تایید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار، فعلا برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

شاید این اتفاق برای مصرف کننده خودرو یا بدنه جامعه اصلا مهم نباشد؛ اینکه ستاد تنظیم بازار برای خودرو قیمت گذاری کند یا شورای رقابت. در هر دو صورت از نظر مردم، خودروی کم کیفیت داخلی گران، تولید می‌شود و انحصار حاکم بر این بازار باعث شده که مردم برای خرید این خودرو‌ها صف بکشند و در قرعه کشی شرکت کنند، وگرنه در شرایط عادی و در بازاری برابر، شاید هیچ کس به خودرو‌های داخلی نگاه هم نمی‌کرد، چه رسد به اینکه خریدار آن باشد. واقعیت هم همین است.

شورای رقابت با وجود اینکه طی ۱۰ سال گذشته مدعی بود مقابل انحصارطلبی خودروسازی ایستاده است، در عمل دستاوردی نداشت و خودرو‌های پرتیراژ داخلی، هرسال بر قیمتشان افزوده و از کیفیتشان کاسته شد. در این میان، طبق تازه‌ترین آمارها، استخدام تحمیلی بیش از ۳۵ هزار نیروی سفارشی در شرکت‌های دو غول خودروسازی کشور، مدیریت فاجعه بار و نبود هرگونه تلاش برای ارتقای سطح فناوری باعث شده است که هزینه‌های تولید خودرو در کشور روزبه روز افزایش یابد.

مدیران خودروسازی نیز در پاسخ به انتقاد‌ها درباره قیمت محصولاتی نظیر پراید در برنامه زنده تلویزیونی می‌گویند که ما فناوری این خودرو را به مردم می‌فروشیم و این گونه، ضعف مدیریتشان و هزینه‌های گزاف تولیداتشان را توجیه می‌کنند. بدون تردید تغییر نهاد متولی قیمت گذاری خودرو بر سرنوشت صنعت خودرو ایران و آینده مشتریان اجباری این بازار تأثیر ملموسی نمی‌گذارد. بعید است که با روند کنونی قیمت گذاری، شاهد برچیده شدن بخت آزمایی‌ها یا همان قرعه کشی‌های خودرو باشیم و همچنان فاصله قیمت میان بازار و نرخ کارخانه وجود خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->