کیانی: ۱۳۰ نفر جهت دریافت نشان مشهدالرضا(ع) پایش شده‌اند منصوریان: فلسلفه نشان مشهد الرضا (ع)، مردمی بودن آن است شهردار مشهد مقدس: نشان مشهدالرضا (ع) در تاریخ به یادگار خواهد ماند تاریخ‌گردی ۹۰ ساله در خیابان دانشگاه مشهد ثبت‌نام بیش از ۲۲۰۰ نفر برای عضویت در شورای اجتماعی محلات مشهد | احتمال تمدید مهلت نام‌نویسی از ماجرای نهر قدیمی منطقه تا مشکل ساخت وساز، در ملاقات مردمی شهردار منطقه  ۷  مشهد دستاورد‌های کلان مدیریت شهری مشهد در حوزه‌های زیرساختی حمل‌ونقل شهری آیین تودیع و معارفه فرماندار مشهد برگزار شد | قدردانی از «داوری»، آرزوی موفقیت برای «حسینی» + فیلم سرویس دهی رایگان متروی مشهد در روز‌های ۹ و ۱۰ دی ماه ۱۴۰۳ اعزام بیش از ۱۰۰ هزار نیروی کارگری به پروژه‌های شخصی، در ایست‌کار‌های مشهد توسعه کرامت‌محور در حوزه عمران و حمل‌ونقل شهر برگزاری دومین دوره مراسم «نشان مشهدالرضا(ع)» در روز ۱۰ دی | مشهد پیشتاز الگوسازی و تکریم نخبگان رویداد نشان مشهدالرضا(ع)، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های علمی مشهد هوای کلانشهر مشهد همچنان آلوده است (۸ دی ۱۴۰۳) پیشکسوتان عرصه‌های مختلف مشهد باید در رویداد نشان مشهد الرضا (ع) تجلیل شوند واقعه ۱۰ دیماه مشهد برای تشکیل حکومت اسلامی اتفاق افتاد مراسم بزرگداشت شهدای دهم دی ماه مشهد برگزار شد + ویدئو روز‌های یادآور حماسه‌های مردم مشهد باید در فضای اجتماعی شهر مورد توجه قرار بگیرد «مردمی بودن» موضوع اصلی نشان مشهدالرضا (ع) است | نسل جوان با خلاء الگو‌ها مواجه است
سرخط خبرها

حکایت تشکیلات

  • کد خبر: ۹۷۷۳۳
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
حکایت تشکیلات
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

موضوع تشکیلات در شهرداری‌ها به خصوص در کلان شهر‌ها چند سالی است نسبت به گذشته درمیان صاحب نظران سازمان دهی و مدیریت، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. شاید بخش مهمی از این موضوع به دلیل تورم شدید نیروی انسانی در اکثر شهرداری‌های کشور و ضرورت بازتعریف و تازه گردانی فرایندها، روندها، روش‌ها و ساختار‌ها باشد.

ازطرف دیگر تنوع، تکثر و پیچیدگی فرایند‌های شهرداری‌ها سبب می‌شود در بسیاری مواقع «ماتریس تعامل فرایندها» به نحو مطلوب، منطقی، علمی و به دور از حاشیه، موازی کاری و ناکارآمدی شکل نگیرد و بهره وری سیستم‌ها کاهش یابد.

به هرحال باتوجه به اینکه قواعد جذب نیرو در مدیریت شهری با سازمان‌های دولتی تفاوت دارد و با انعطاف بیشتری روبه روست، در طول ادوار گذشته تعداد زیادی نیروی انسانی، بدون حساب و بدون توجه به شرایط قانونی وارد سیستم مدیریت شهری در کشور شده اند که نه با ساختار سازمانی مصوب و قانونی همخوانی دارد و نه با مفاهیم چالاکی و چابکی سازمانی، از این رو ضرورت دارد این مهم در تداوم حیات مدیریت شهری کشور به صورت ویژه محل توجه قرار گیرد و به صورت تدریجی و براساس قواعد علمی روز اصلاح شود.

در سال‌های اخیر وزارت کشور در بخش‌های مطالعاتی خود و حوزه‌هایی که به فرایند‌ها و عملکرد شهرداری‌ها نظارت دارد، حساسیت بیشتری به این موضوع نشان داده، اصلاحاتی صورت داده و برای ایجاد ثبات و قانون مداری حداکثری تلاش کرده است، اما مشکلات این عرصه به گونه‌ای است که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله فراوانی پیش رو داریم.

شکی نیست که شهر متعلق به همه شهروندان است و کل تشکیلات مدیریت شهری، مفهومی جز خدمت رسانی به شهروندان و به وجود آوردن شرایطی برای ایجاد رفاه و محیط مطلوب برای آن‌ها ندارد، پس باید در نظام اداری کشور به صورت عام و در شهرداری‌ها به صورت خاص هر جایگاهی که تعریف می‌شود و هر نیروی انسانی که وارد سیستم می‌شود، منافع آن مستقیم به آحاد مردم برگردد.

تشکیلات برای تشکیلات و در خدمت تشریفات مدیریتی و اداری نیست، بلکه تشکیلات باید در استخدام اهداف سازمانی که همانا تامین نیاز‌های شهروندان در حوزه خدمات شهری است، قرار گیرد.

باتوجه به شرایط موجود، تحقق کامل این مهم کار بسیار سختی است، اما غیرممکن نیست و باید برای تحقق این اتفاق مهم، عزم جدی ایجاد شود. باید شهرداری‌های کشور با هدف روان سازی فرایند‌های خود و خدمات دهی مطلوب به شهروندان، تجارب خود را به اشتراک بگذارند و با پذیرش این چالش جدی به منظور رفع آن تلاش کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->