قدمت تونل تاریخی میدان ده دی تقریبا ۱۰۰ ساله است تونل تاریخی در میدان ده دی مشهد آماده بازدید خواهد شد گذری بر تاریخ و پیشینه روستایی بسیار قدیمی در شرق مشهد | ردپای قزاق‌ها در «پاوا» ایجاد و توسعه زیرساخت‌های رفاهی برای بانوان مشهدی در شورای ششم انجام حدود ۱۶۰ میلیون سفر با اتوبوس، در شش‌ماهه ابتدایی امسال در مشهد برگزاری نشست «شناسایی رسانه‌های رسمی و غیررسمی فعال در حاشیه شهر و میزان ضریب نفوذ رسانه‌های مشهد در حاشیه شهر» بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی قطعات متروی مشهد نرخ‌نامه ۱۴۰۳ پارکینگ‌های طبقاتی روباز و دارای‌سقف در مشهد اعلام شد مدیریت شهری مشهد پای‌کار برگزاری شایسته دیدار تیم‌های ملی ایران و قطر است ترافیک پرحجم در میدان‌های جمهوری اسلامی و فلسطین و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۹ مهر ۱۴۰۳) پاسخی برای ممنوعیت چادر زدن در سطح شهر مشهد | شهرداری در بوستان غدیر میزبان زائران است ساخت جمعه بازار خودروی مشهد تا پایان دوره ششم مدیریت شهری فقر در اعتبارات حوزه آبخیزداری شهرستان مشهد رفع چالش‌های اجرایی در حریم مسیل‌های شهر مشهد علت آلودگی هوای امروز (۹ مهر ۱۴۰۳) مشهد چیست؟ هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار دارد (۹ مهر ۱۴۰۳) شهردار مشهدمقدس: خدمات شهرداری ویترین خدمات نظام جمهوری اسلامی است + فیلم مدیر عامل موسسه فرهنگی شهرآرا: «مشهد چهره» بزرگترین سند روایت مشهد الرضا(ع) است + فیلم اجتماع بزرگ «حزب الله زنده است» در مشهد برگزار شد + فیلم ویدئو | اجتماع بزرگ مردمی «حزب الله زنده است» در مشهدمقدس (۸ مهر ۱۴۰۳) شهروند خبرنگار | درخواست شهروند مشهدی برای احداث جمعه بازار + پاسخ منشأ آلودگی هوای امروز مشهد فعالیت ۲ کانون خارجی گردوغبار است (۸ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

فرسایش بادی ۱.۲ میلیون هکتار از مساحت خراسان رضوی

  • کد خبر: ۹۸۷۲۸
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
فرسایش بادی ۱.۲ میلیون هکتار از مساحت خراسان رضوی
ریزگرد‌ها تقریبا یک سوم روز‌های سال هوای مشهد را نشانه می‌گیرند و وقوع این اتفاق با دو منشأ داخل استانی با دو کانون فرسایش باد خواف و سرخس و در خارج از استان مبتنی بر کانون فرسایش بادی صحرای قره قوم ترکمنستان به مشهد تحمیل می‌شود.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ بخشی از آلودگی هوای مشهد به استقرار پدیده گردوغبار در هوای شهر برمی گردد. ریزگرد‌ها تقریبا یک سوم روز‌های سال هوای مشهد را نشانه می‌گیرند و وقوع این اتفاق با دو منشأ داخل استانی با دو کانون فرسایش باد خواف و سرخس و در خارج از استان مبتنی بر کانون فرسایش بادی صحرای قره قوم ترکمنستان به مشهد تحمیل می‌شود.

درباره تمرکز بر حل معضل منشأ خارجی، ایجاد تعامل دوسویه متولیان زیست محیطی با ترکمنستان مطرح می‌شود، اما به نظر می‌رسد برای سی کانون فرسایش بادی در ۲۲ شهرستان استان به عنوان منابع داخلی وقوع گردوغبار نیز باید برنامه ریزی عملیاتی جدی تری انجام شود.

در این باره معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: کانون‌های فرسایش بادی در استان تا دوبرابر مساحت عرصه شان، استان را در معرض وقوع پدیده گردوغبار قرار می‌دهند.

سرخس و خواف؛ مهم‌ترین منشأ داخلی

محمد عرفانی افزود: مساحت کانون فرسایش بادی داخل استان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار را به خود اختصاص داده است. سرخس و خواف مهم‌ترین کانون‌ها هستند. در گناباد و سبزوار نیز کانون‌های جدی داریم.

وی با اشاره به اینکه این تعداد کانون فرسایش بادی حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، افزود: تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و خشک سالی باعث شده است تعداد روز‌های دارای پدیده گردوغبار در استان افزایش یابد.

عرفانی با اشاره به کانون پرقدرت گردوغبار سرخس افزود: در موضوع گردوغبار سرخس برنامه‌های دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی، هواشناسی، فرمانداری، آستان قدس و جهادکشاورزی را دریافت کردیم و در کارگروه هایمان بررسی می‌کنیم.

وی بیان کرد: برای این بخش تهاتر بین دام و مرتع از عمده موضوع‌های مطالبه ماست. زیرا زمین‌های رهاشده با کوچک‌ترین وزش باد جابه جا می‌شود. در حوزه سرخس باید ابتدا میزان دام و دام مازاد موجود در این منطقه برآورد شود.

پیش بینی مجتمع‌های دام پروری

وی با بیان اینکه در این منطقه باید مجتمع‌های دام پروری پیش بینی شود، افزود: در این منطقه باید از چرای سنتی دام به سمت چرای صنعتی برویم.

عرفانی با بیان اینکه بهره برداری بیش از حد از ظرفیت زمین در بخش سرخس مهم‌ترین عامل در وقوع گردوغبار است، گفت: تا زمانی که این موضوع حل نشود، هرچقدر برای کاهش پدیده گردوغبار اقدامات اصلاحی انجام شود، اما بیشتر از توان سرزمین از آن برداشت شود، زمین در معرض فرسایش باد خواهد بود.

وی اظهار کرد: بسته اصلاحی که برای کاهش گردوغبار سرخس دیده شده، بسته مدیریتی و اجرایی است که در کمیته فنی دوباره مطرح شده است، اما درخواست داریم اداره کل راه وشهرسازی درباره رفع مشکلات و هماهنگی بین دستگاه‌ها اقدام کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->