وقوع یک انفجار شدید در کابل (۸ دی ۱۴۰۳) روزانه ۱۰۰۰ دستگاه تریلی از مرز ایران و افغانستان تردد می‌کنند یک مقام طالبان: مرز میان افغانستان و ایران از مصون‌ترین مرزهاست سفر جمعی از مدیران اقتصادی خراسان رضوی به ولایت هرات در افغانستان معاون سخنگوی طالبان: ما منزوی نیستیم خلیل‌الرحمان، وزیر مهاجران طالبان، کشته شد (۲۱ آذر ۱۴۰۳) سرپرست جدید سفارت ایران در کابل: مهاجرین قانونی افغانستانی، روی چشم ما جا دارند سرپرست جدید سفارت ایران در افغانستان، وارد کابل شد (۱۰ آذر ۱۴۰۳) + فیلم پیش بینی وضعیت آب و هوایی افغانستان (پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳) راشد خان، ستاره کریکت افغانستان، بهترین توپ‌انداز جهان شد از پاریس سن ژرمن تا ابومسلم افغانستان | آرزوی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال افغانستان برای بازی در لیگ برتر ایران یاراحمدی: موضوع پناهندگان افغانستانی فقط مسئله ایران نیست تقدیر سخنگوی وزارت خارجه از کاظمی‌قمی | تغییر و تحول در نمایندگی‌های دیپلماتیک امری متعارف است سخنگوی دولت: ۳۲۰ هزار مهاجر غیرمجاز در دولت چهاردهم به کشورشان بازگردانده شدند عکس‌هایی از بازی فوتبال با حداقل امکانات در افغانستان سفر خبرنگار صداوسیما به محل فرود بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای آمریکا در افغانستان + فیلم کاظمی‌قمی با نماینده چین در افغانستان دیدار کرد (۵ آذر ۱۴۰۳) قدردانی رئیس اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان از مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد سیادت: طالبان عملیاتی هستند و حرفی که می‌زنند را انجام می‌دهند نگاهی به دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در افغانستان | ترافیک دیدار‌های کاظمی قمی در چهارراه شیرپور رئیس اداره راه‌آهن طالبان: هدف ما توسعه تجارت بین ایران و افغانستان است
سرخط خبرها

غارت بخشی از تاسیسات راه‌آهن خواف- هرات

  • کد خبر: ۹۹۳۴۲
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
غارت بخشی از تاسیسات راه‌آهن خواف- هرات
بخشی از تاسیسات راه‌آهن خواف- هرات به غارت رفت و گفته می‌شود به ایران ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قطعه سوم پروژه چهار قطعه‌ای راه‌آهن خواف-هرات (به طول ۱۴۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد تومان (که ارزش روز آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود)، اواخر آذر ۱۳۹۹ در مراسمی ویدئو کنفرانسی توسط «حسن روحانی» و «اشرف غنی» روسای جمهوری دو کشور افتتاح شد.

روحانی آن روز را یکی از روز‌های تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان دانست و اشرف غنی هم گفت افتتاح این پروژه تاریخی گامی مهم در زمینه احیا، توسعه و جهش اقتصادی در هر دو کشور است.

اما اکنون نه تنها به دلیل تکمیل نشدن قطعه چهارم این طرح، پروژه ناتمام مانده است؛ که به گفته سرپرست مجری طرح، بخش‌هایی از این خط آهن که توسط «شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور» به عنوان پروژه‌ای اهدایی و با هزینه ایران در افغانستان ساخته شده، به غارت رفته و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.

«حافظ سادات‌نژاد»، سرپرست مجری طرح راه‌آهن خواف- هرات می‌گوید: دهم آذرماه امسال، از وضعیت خط آهن احداث شده خواف تا روزنک بازدیدی داشتیم که متاسفانه طبق مشاهدات ما، خط آسیب دیده و بخشی از آن به سرقت رفته است.»

وی ادامه داد: در واقع، از تجهیزات ۶۲ کیلومتر مسیر قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات که توسط ایران ساخته شده، حدود ۵-۶ کیلومتر از ریل‌ها به سرقت رفته و ساختمان ایستگاه روزنک هم آسیب زیادی دیده تا حدی که می‌توان گفت تخریب شده است. حتی کاسه‌های توالت هم برداشته یا شکسته شده بود. در مجموع، دستگاه‌های ناوبری و سیستم راهداری در حد ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده است و راه آهن افغانستان باید به هزینه خود این ترمیم را انجام دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->