قیمت طلای جهانی امروز (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش ادامه دارد؟ پیش‌بینی قیمت دلار، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) برنامه ریزی دولت برای خرید ۲۱۰ هزار تن دانه روغنی از کشاورزان داخلی ویدئو| توضیحات رئیس بانک مرکزی درباره نحوه تسویه حساب با بابک زنجانی قطع برق ۱۵ روزه صنایع منتفی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: حذف صفر هیچ تأثیری بر فرایند‌های واقعی اقتصاد ندارد | بی‌اثر در حفظ ارزش پول ملی مصرف بیش از ۶۳ هزار مگاوات برق در روز ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ قیمت امروز طلا، سکه و ارز (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) افت شاخص بورس در معاملات امروز (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴) اعلام ۱۰ عامل رسوب کالا توسط گمرک جزئیات نحوه محاسبه پلکانی قبض برق گسترش ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ‌ﻫﺎﯼ ایران و ترکمنستان در زمینه نفت و گاز شرایط دریافت وام ۴ میلیارد تومانی مشاغل خانگی چیست؟ تأکید بر ضرورت تسریع در تکمیل خط سوم انتقال برق مشهد - ماری دستور سرپرست وزارت اقتصاد برای پرداخت یکپارچه حقوق کارمندان تا یکم هر ماه هدف‌گذاری برای جذب ۱۰ همت سرمایه‌گذاری در شهرداری‌های خراسان رضوی | عرضه بسته‌های ویژه جذب سرمایه در نمایشگاه مشهدفاینکس خراسان رضوی، در نبرد با آفت سن گندم | بیش از ۱۵۳ هزار هکتار از مزارع غلات استان، سم‌پاشی شد دلایل کمبود برنج خارجی در بازار مشهد | برنج پاکستانی کمیاب شد راه دشوار خانه دارشدن پیش‌بینی قیمت طلا و سکه (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش نرخ ارز چه تأثیری بر قیمت لاستیک خودرو داشت؟ | واردات بی‌رویه تایر‌های چینی، مانع بزرگ حمایت از تولید داخل پیش بینی بورس (سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴)| بازار قرمز می‌ماند؟ پیش‌بینی قیمت دلار (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) نرخ ارز کالاهای اساسی رسماً به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برگشت خشکسالی، تولید گیاهان دارویی خراسان رضوی را تهدید می‌کند قطعی منظم برق شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس: سرمایه‌گذار اماراتی به تعهد خود عمل کند
سرخط خبرها

دومینو قطعه‌سازان و خودروسازان

  • کد خبر: ۱۰۱۷۳۴
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
دومینو قطعه‌سازان و خودروسازان
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

صنعت خودرو ایران به شدت گرفتار خطای سیاست گذاری صنعتی است؛ نه مصرف کننده از کیفیت و عملکرد خودروسازان راضی است و نه خود خودروسازان اطمینان دارند که راه پیش روی آن‌ها هموارتر از گذشته است. در بنابراین، در غیاب الگو و راهبرد بلندمدت صنعتی، بدیهی است که همه بازیگران و ذی نفعان درنهایت بازنده خواهند بود.

چالش بین قطعه سازان و خودروسازان فقط مصداقی از خطای سیاست گذاری در صنعت خودرو ایران است. به تجربه ثابت شده است که هردو گروه گرفتار چرخه‌ای معیوب به ویژه برای تأمین مالی و نقدینگی و همچنین کیفیت شده اند. در چنین وضعیتی، بدیهی است که مداخله دولت و مجلس به جای ریل گذاری و سیاست گذاری کلان فقط به زمین گیرشدن تدریجی این صنعت و افزایش نارضایتی‌ها منجر خواهد شد.

مصداق بازر این مداخله ناصواب به جای سیاست گذاری منطقی را می‌توان در قیمت گذاری دولت در قالب سازمان حمایت یا شورای رقابت و گرفتارشدن صنعت خودروسازی در باتلاق قرعه کشی و لاتاری مشاهده کرد. عزم دولت برای پایان دادن به این وضعیت البته جای تأمل و دفاع دارد، مشروط به اینکه رقابت در صنعت خودروسازی واقعی و شفاف شود و برای یک بار هم که شده است، دولت و مجلس و حتی قوه قضائیه اجازه دهند این صنعت براساس واقعیت‌های اقتصادی حرکت کند.

در این واقعیت که صنعت خودروسازی ایران ضعف دارد، تردیدی نیست، اما اینکه تصور شود همه مشکلات این صنعت با تزریق منابع ریالی و ارزی حل خواهد شد هم تصوری باطل است. سؤال اینجاست که چرا صنعتی که در همه جای دنیا رقابتی و سودآور است، در ایران به چاه زیان افتاده است و در بیراهه شفاف نبودن حرکت می‌کند؟

تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که تزریق منابع مالی ریالی و ارزی بدون داشتن راهبرد شفاف صنعتی باعث اتلاف منابع و چالش بین بازیگران و ذی نفعان خواهد شد و سیاست گذاران صنعتی را در تله انتصاب‌ها و دخالت‌های بی مبنای کارشناسی گرفتار می‌کند.

تاریخ صنعت خودروسازی پر از دستور‌های برزمین مانده است و صرف حضور رئیس جمهور نباید باعث شود ریشه مشکلات پنهان شود. پیشنهاد می‌شود دولت به جای میدان داری در چالش بین خودروسازان و قطعه سازان یا تلاش برای رضایت آنی و کوتاه مدت مصرف کنندگان، رضایت پایدار آن‌ها و استمرار حرکت در جاده کیفیت را هدف گذاری کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->