شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر خدمت رسانی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به زائرین پیاده از محورهای ورودی مشهد مقدس دهه آخر صفر نمایش هم‌افزایی ملی در حمل‌ونقل جاده‌ای مشهد و خراسان رضوی در روز شنبه یک شهریور ماه ۱۴۰۴ تعطیل است استقرار تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان در محور‌های مواصلاتی منتهی به حرم در آستانه شهادت امام رضا(ع) | احتمال حضور پزشکیان در مشهد طرح خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام‌رضا(ع) ویژه دهه پایانی ماه صفر در مشهد آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط «قابل‌قبول» قرار دارد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وزیر کشور: نگاه به مشهد و به ویژه برنامه‌های دهه آخر ماه صفر، ملی است | بازگشت ۲ میلیون تبعه غیرمجاز به افغانستان تا پایان سال ۱۴۰۴ + فیلم وزیر کشور وارد مشهد شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آمادگی مشهد برای اسکان ۸۰۰ هزار زائر حرم امام‌رضا(ع) در هر شب، طی روزهای آخر صفر ۱۴۰۴ استاندار خراسان رضوی: کارگروه احداث شهرک سلامت در مشهد تشکیل می‌شود مجموعه‌های مردمی در تدارک پذیرایی از زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد + فیلم عکس‌هایی از تمرین ارکستر سمفونیک تهران رونمایی از کتاب «در سایه‌سار خورشید» با موضوع فرهنگ میزبانی توسط شهرداری مشهد پیش‌بینی ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در مشهد برای تقویت مسیر‌های عبوری و منتهی به حرم مطهر در روز‌های پایانی صفر خراسان رضوی، قطب صنایع دستی کشور؛ ۲۳ هزار هنرمند و ۷۰۰ فروشگاه فعال
سرخط خبرها

فرهنگ میزبانی رویکرد اصلی فرهنگ عمومی در مشهدالرضا(ع)

  • کد خبر: ۱۰۲۴۴۲
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
فرهنگ میزبانی رویکرد اصلی فرهنگ عمومی در مشهدالرضا(ع)
سیدعبدا... ارجائی - شهردار مشهد مقدس

فرهنگ یعنی اتمسفری که همه ابعاد زندگی انسان مانند اقتصاد، سیاست، آداب و معاشرت و رفت‌وآمد را دربرمی‌گیرد، میزبان هم فردی است که اصالتا یا نیابتا از مهمان پذیرایی می‌کند. فرهنگ میزبانی یعنی جو غالبی که در یک خانواده، شهر یا در استانی از کشور برای استقبال و پذیرایی از مهمانان وجود دارد.

این فرهنگ میزبانی در شهری زیارتی نیابتا انجام می‌شود نه اصالتا؛ به این صورت که پذیرایی به نیابت از میزبان اصلی که در مشهد مقدس حضرت امام‌رضا(ع) است، صورت می‌گیرد. فردی که به نیابت از امام معصوم(ع) این میزبانی را انجام می‌دهد، باید تلاش کند خودش را به میزبان نزدیک کند. در مشهدالرضا(ع) فرهنگ میزبانی، فرهنگ رضوی است.

شهروندان مشهدی در واقع مجاوران و همسایه‌های امام‌رضا(ع) هستند و همه ما به نیابت از امام رئوف از مهمانان ایشان پذیرایی می‌کنیم.

به‌عنوان مثال، وقتی زائری برای خرید وارد مغازه می‌شود، صاحب‌مغازه او را مهمان امام‌رضا(ع) می‌داند نه صرفا مشتری، راننده تاکسی‌‌های عزیز، هتل‌داران، رستوران‌داران، دارندگان مجموعه‌های تفریحی و ورزشی و... نگاهشان به زائر، مهمان امام رئوف است، نه صرفا نگاه اقتصادی و مشتری‌محور.

فرهنگ میزبانی در شهری زیارتی با دیگر شهرها متفاوت است. در چنین شهری همه فعالیت‌های اداری و مردمی باید رنگ‌وبوی زیارت بگیرد. شاید در شهرهای شمال و سواحل کشور امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بیشتر درباره عفاف و حجاب باشد، اما در مشهد مقدس به این صورت نیست؛ در مشهدالرضا(ع) شاید رعایت انصاف در معاملات اولویت اول باشد.

به‌عنوان مثال، زائری ایرانی یا غیرایرانی برای زیارت به شهر مشهد آمده است و در بازگشت، از مغازه‌های اطراف حرم سرویس نقره می‌خرد. وقتی این فرد به کشور یا شهرش برمی‌گردد، نباید این نقره سیاه شود. زائری که زرشک، زعفران و هر سوغاتی تهیه می‌کند، نباید از کیفیت آن‌ها ناراضی باشد.

اگر زائری پس از خرید متوجه بی‌کیفیت‌بودن کالا شود، به مشهد مقدس دو ضربه وارد کرده‌ایم؛ نخست اینکه این فرد دیگر به شهر ما نمی‌آید یا اگر هم بیاید، خرید نمی‌کند که این خودش ضربه اقتصادی است و دیگر اینکه تصویری از دین و تشیع در ذهن زائر به‌ویژه زائر غیرایرانی نقش می‌بندد که زیبا نیست و ما مسئول آن هستیم.

ممکن است هرکدام از ما از کشوری خارجی یا شهرهای مذهبی خرید کنیم و همین اتفاق برایمان رخ دهد و تصمیم بگیریم دیگر از آنجا خرید نکنیم، اما در شهر مذهبی وقتی اتفاق مشابهی پیش می‌آید، آن را به دین تعمیم می‌دهند که این همان ضربه دوم است.

بنابراین، فرهنگ میزبانی در مشهدالرضا(ع) اهمیتی ویژه دارد، چون ما همسایه‌های امام‌رضا(ع) هستیم و علاوه بر اقتصاد فردی، باید حواسمان به دینمان هم باشد، چون ما را با امام رئوف قیاس می‌کنند. اگر می‌خواهیم حس زائر از شهر زیارتی زیبا باشد، باید زیبا رفتار کنیم.

میزبانی در شهرهای گردشگری با شهرهای زیارتی تفاوت عمده‌ای دارد. وقتی به شهرهای شمالی کشورمان سفر می‌کنیم، مقصد اصلی همه گردشگران جنگل و دریاست. بنابراین، همه هشدارهایی که به مسافر داده می‌شود، درباره حفاظت از محیط زیست در جنگل و دریاست.

همه اصناف و مغازه‌ها با شیبی به‌سمت دریا لوازمی را به مسافر عرضه می‌کنند که ملزومات دریاست، درحالی‌که در مغازه‌های اصفهان و شیراز به این صورت نیست. در شهر زیارتی هم باید به همین صورت باشد؛ یعنی هرچه به هسته مرکزی شهر و حرم‌مطهر نزدیک می‌شویم، رنگ‌وبوی امام‌رضایی باید پررنگ‌تر شود و زائر به این طریق برای تشرف به حرم‌مطهررضوی آماده‌تر شود.

هرچه به حرم منور نزدیک‌تر می‌شویم، انتظار داریم معماری این منطقه متناسب با فضای زیارتی باشد؛ اما متأسفانه متناسب نیست. تجارت در اطراف بارگاه امام‌رضا(ع) با معنویت حرم‌مطهر سازگار نیست.

این موضوع‌ها باید تغییر کند، زیرا از دیرباز مطالبه زائران بوده است. اگر ما بتوانیم به کمک مردم این تغییر فرهنگی را در مشهدالرضا(ع) ایجاد کنیم، گامی به‌سمت شهر امام‌رضا(ع) برداشته‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->