هدف گذاری برای تحقق کامل اهداف پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ علوی مقدم: سال ۱۴۰۴ نویدبخش نشاط اجتماعی و توسعه ورزش در شهر امام رضا(ع) است تدوین بسته جامع سرمایه‌گذاری در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفت باید اقدامات شهرداری مشهد در زبان و ذهن مردم جاری شود ضمیری: نتیجه اقدامات مدیریت شهری کسب رضایت عمومی در سال ۱۴۰۳ بود شهردار مشهد مقدس: توسعه شهر در گرو تعامل سازنده ایست که در مدیریت شهری شکل گرفته است ناصحی: در سال ۱۴۰۴ شهرداری مشهد مکلف به ارتقای نشاط اجتماعی از طریق رویداد‌های ورزشی است چرا تصویب بزرگ‌ترین قرارداد خرید واگن اهمیت دارد؟ | شتاب مترو مشهد با خرید ۶۰ واگن قطار شهری + فیلم  اجرای ۵۳ عنوان اصلی فعالیت استقبال از بهار توسط معاونت خدمات شهری مشهد مجموع فروش صنایع‌دستی خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۴ به بیش از ۷۸ میلیارد تومان رسید نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: سال ۱۴۰۴ تلاش‌های مدیریت شهری در دوره ششم به ثمر خواهد نشست خراسان رضوی با ۸۶ رویداد گردشگری در صدر کشور قرار گرفت | پیش بینی توسعه اقامتگاه‌های بومگردی روایت روزنامه «حبل‌المتین» از نخستین گلوله‌زنی به حرم مطهر امام رضا (ع) در ۱۱۹ سال پیش | ترکیدن بغض فقرا در صحن مقدس مشهد میزبان نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی و گردشگری با حضور کشور‌های منطقه می‌شود دبیریان: طرح جامع حمایت از سرمایه‌گذاران در شورای شهر مشهد تصویب شد رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: مدیریت شهری باید با ایجاد بستر‌های اعتمادساز، مردم را به سرمایه‌گذاری در تولید ترغیب کند هوای مشهد امروز هم آلوده است (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) بیش از ۲۵ درصد نیاز آبی فضای سبز مشهد از پساب تامین می‌شود
سرخط خبرها

ساختار مدیریت شهری

  • کد خبر: ۱۰۵۶۹۴
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
ساختار مدیریت شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از مسائل چالشی پیش روی مدیریت شهری در کشور، تورم نیروی انسانی و ساختار‌های بزرگ، ناکارآمد و با تشریفات گسترده اداری است؛ مقوله‌ای که در کلان شهر‌ها پاشنه آشیل فرایند خدمت رسانی شهرداری‌ها شده است.

هرچند در سال‌های اخیر نهاد‌های مطالعاتی وزارت کشور به منظور یکسان سازی و اصلاح ساختار در مدیریت شهری اقداماتی انجام داده اند، همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله بسیاری پیش رو داریم.

شاید همین مسئله یکی از عوامل مهم نارضایتی مراجعه کنندگان و دریافت کنندگان خدمات شهرداری هاست که همواره با نظام اداری غیرچالاک و گسترده مدیریت شهری مواجه می‌شوند و با پیچیدگی فراوان به مطالبات آن‌ها پاسخ داده می‌شود. تغییرات گسترده ساختار در شهرداری‌ها آن هم با رویکرد افزایش دوایر سازمانی، سبب شده است با تغییرات دوره‌های مختلف شورا‌های اسلامی طی چندین سال، هم بار تکفل انسانی شهرداری‌ها چندبرابر افزایش یابد و هم اصول علمی و منطقی سازمان دهی و تشکیلات و روش‌ها مخدوش شود، لذا ضرورت دارد این مهم به عنوان اولویت اصلاح نظام اداری شهرداری‌ها محل توجه وزارت کشور و شورا‌های اسلامی قرار گیرد.

علاوه بر علاقه مندی ناخودآگاهی که برای توسعه نظام اداری دربین دست اندرکاران امور به وجود دارد، یکی دیگر از دلایل این اتفاق، نداشتن آگاهی کافی برای اصلاح فرایندهاست.

گاهی فراموش می‌شود که قبل از اصلاح ساختار می‌توان از ظرفیت‌های مختلفی همچون بازنگری در نقش ها، اصلاح فرایند‌ها و رویکردها، غنی سازی و چرخش شغلی و سایر مسائل اثبات شده علمی برای بهبود امور بهره گرفت، لذا مستقیم به سمت اصلاح ساختار می‌رویم و قبل از اینکه اجازه بدهیم چرخه عمر طبیعی ساختار سازمانی طی و قابلیت آن ارزیابی شود، ساختار جدیدی ایجاد می‌کنیم که تمام روند‌ها و فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تمرکز فزاینده جمعیت در مناطق شهری و رشد روزافزون شهرنشینی حاصل از مهاجرت، مشکلات بسیاری را در خدمات رسانی مناسب به شهروندان به وجود آورده است. در این بین، نقش مدیریت شهری درقالب یک نهاد مدیریتی فراگیر و کارآمد در رفع مشکلات و نیاز‌های روزافزون شهروندان، اهمیت فراوانی دارد.

برای تحقق این امر، نیاز به سازمانی چالاک و هوشمند است که بتواند خود را با اقتضائات محیطی هماهنگ سازد و به نیاز‌های مراجعان خود در کمترین زمان و با بهترین سطح کیفی خدمات بدهد. برای افزایش اهمیت یک موضوع یا یک هدف، همواره لازم نیست ساختاری با همان نام در تشکیلات مدیریتی ایجاد شود، بلکه در بسیاری مواقع باید با رعایت مصالح و منافع سیستم، روند عملیاتی و فرایندی، بهینه سازی و مطابق با نیاز اصلاح شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->