اجرای زنده «بچه مرشد ۲» در مشهد | پویشی برای پاسداشت زبان فارسی + فیلم برگزاری ویژه برنامه گرامیداشت شهدای خدمت در مشهد تشکیل قرارگاه راهبری و تحول در مدیریت منابع مالی شهرداری مشهد درباره فروش قدیمی‌ترین میدان شهر مشهد | روزی که میدان ارگ را فروختند کشف یک میلیارد ریال داروی قاچاق از عطاری‌های خواف خراسان رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) بازاری در ساحل شلوغ دریا ناصحی: مشکلات ترافیک مشهد با تکمیل پروژه‌های معابر حل می‌شود شهردار مشهد مقدس: می‌توانیم صادرکننده خدمات مهندسی در حوزه مترو باشیم + فیلم عضو کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: مسائل شهر چه کوچک و چه بزرگ برای ما فرق نمی‌کند | افتتاح رسمی فاز یک خط۳ مترو با حضور رئیس‌جمهور بهره‌برداری از دوربرگردان تقاطع سه‌سطحی شهید فهمیده مشهد | معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد: گره‌های ترافیکی با افتتاح دوربرگردان شهید فهمیده کاهش می‌یابد هوای مشهد همچنان آلوده است (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) نخستین جلسه ستاد برگزاری دیدار ایران و کره شمالی در مشهد برگزار شد درباره یکی از کوچک‌ترین روستا‌های اطراف مشهد قدیم | عطر فراموشی در کوچه‌های «قریه عطار» قلندرشریف: ۹۰ درصد زائران و شهروندان از خدمات شهرداری مشهد رضایت داشته‌اند گزارش ویژه فیفا از دختران فوتسال ایران روابط‌عمومی‌ها؛ بهره‌گیری هنرمندانه از همه ابزار‌ها و شیوه‌های تعامل پیشرفت ۲۸‌ درصدی میان‌گذر جنوبی مشهد نمایشگاه مشهد اینوکس- فاینکس، نقطه عطفی در مسیر جذب سرمایه‌گذاری و تعامل با ارکان بازار مالی احیای تاریخ شهر مشهد، به همت مدیریت شهری کاهش ۴۳ درصدی بارندگی در مشهد نسبت‌به سال قبل | احتمال جیره‌بندی آب در تابستان ۱۴۰۴ دبیر شورای امنیت ملی در دیدار با همتای ارمنی خود: بیگانگان علاقه‌ای به آرامش در منطقه ندارند
سرخط خبرها

شهر یادگیرنده

  • کد خبر: ۱۱۰۷۳۸
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
شهر یادگیرنده
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

با افزایش چشمگیر اثرگذاری شهر‌ها در عرصه‌های مختلف ملی و جهانی و روند رو به توسعه دولت‌های محلی، چالش‌های مربوط به فناوری‌های جدید، نظام‌های دانش بنیان، اقتصاد مدرن، تنوع فرهنگی و پایداری زیست محیطی نیز روزبه روز افزایش یافته است.

با این مقدمه باید به سراغ مفهوم «شهر‌های یادگیرنده» رفت. «شهر یادگیرنده» مفهومی تازه است که هدف آن، بسیج منابع برای یادگیری همه شهروندان در تمام طول عمر و همه مکان هاست تا زمینه رشد فردی، توسعه اقتصادی و انسجام اجتماعی افراد را فراهم آورد؛ شهری که در آن مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به یادگیری دارد؛ مکانی مناسب برای یادگیری مستمر و بستری مطلوب برای آموزش شهروندان نوآور و خلاق که تحقق شهر‌های هوشمند و مطابق با نیاز‌های روز را نوید می‌دهد و دروازه ورود شهر‌ها به کانون‌های دانایی است که با تکیه بر نیروی پایدار خلاقیت، زمینه مشارکت دانایی محور شهروندان و تولید مداوم دانش را فراهم می‌کند، لذا براساس این رابطه متقابل و با ترکیب دانش مستمر «شهر یادگیرنده» و «ایده‌های متمایز شهر خلاق»، دستیابی به روند توسعه پایدار شهری فراهم خواهد شد.

براساس تحقیقات علمی، مهم‌ترین ابعاد شهر یادگیرنده، یادگیری رسمی و یادگیری در جوامع، رسانه‌ها و خانواده هاست و مهم‌ترین مؤلفه‌های آن که باتوجه به شرایط کشور و زیرساخت‌های موجود باید اولویت بندی شود، از این قرار است: «گسترش آموزش رسمی»، «یادگیری در محل کار»، «حمایت از آموزش گروه‌های محروم»، «تشویق یادگیری مداوم در خانواده و جامعه» و «یادگیری از طریق رسانه‌ها و فرهنگ ها».

شهر یادگیرنده با اراده‌ای مشترک و مستمر ساخته می‌شود و مستلزم برنامه‌ای علمی، دقیق و با مشارکت همه ذی نفعان و آحاد شهروندان است. هم زمان با پدیده جهانی شدن و در عصر دانش و دانایی با عنایت به پیشرفت شگرف ارتباطات و افزایش رقابت جهانی، انسان‌های آگاه و دانا سرمایه اصلی جوامع شناخته می‌شوند.

شهر‌های یادگیرنده در سطحی گسترده‌تر از سازمان‌ها با هدف پدید آوردن شهروندان دانشی و یادگیرنده در جهت پیشبرد اهداف و راهبرد‌های شهر، تلاش و خود را برای رقابت در جهان دانشی آماده می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->