مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

ضابطه‌ها برای مردم

  • کد خبر: ۱۱۲۴۴۹
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
ضابطه‌ها برای مردم
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

«مناسب سازی ضابطه‌ها برای مردم به جای مردم برای ضابطه ها» یکی از بند‌های مهم چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت است. سیستم اداری کشور چه از دیدگاه سلامت و چه از نظر کیفیت خدمات دهی با چالش‌های فراوانی روبه روست.

دربین نهاد‌های دولتی و عمومی، رضایتمندی مردم از شهرداری‌ها در سراسر کشور به طور متوسط از سایر دستگاه‌های اجرایی کمتر است یا شاید درست‌تر باشد که بگوییم مردم از تشریفات اداری شهرداری‌ها گلایه بیشتری دارند؛ البته دلیل این نارضایتی بیشتر، تنها کیفیت پایین‌تر سطح خدمات نیست، بلکه بخشی از آن به دلیل سطح ارتباطی گسترده‌تر مردم با مدیریت شهری است که تقریبا به صورت روزانه است و از اکثر سازمان‌های عمومی و دولتی دیگر بیشتر است.

نکته درخورتوجه اینکه در سال‌های اخیر این مهم بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و به عنوان دغدغه‌ای جدی مطرح شده است؛ به خصوص در کلان شهر‌ها به تازگی این موضوع، چالشی جدی برای مدیران شهری محسوب می‌شود و اقداماتی نیز شهرداری‌ها برای بهبود سلامت و کیفیت خدمات اداری انجام داده اند که بی شک تا رسیدن به نقطه ایده آل، فاصله فراوانی وجود دارد.

بخشی از اقدامات بهبودی در این راستا معطوف به اصلاح و بهینه سازی ضابطه‌ها و فرایند‌ها برای تسهیل امور مردم و افزایش کیفی خدمات است.

باتوجه به اینکه مدیریت شهری هم درقالب شورا‌های اسلامی ظرفیت قانون گذاری دارد و هم در چارچوب اختیارات شهرداری‌ها ظرفیت اجرایی و عملیاتی، بنابراین می‌تواند در راستای اسناد بالادستی و در حوزه اختیارات خود با تنظیم ضابطه‌های اصولی و قانونی، روند تشریفات اداری و خدمات دهی را به گونه‌ای روان و شفاف کند که بهره گیران و ذی نفعان خدمات شهرداری‌ها را تا حد بسیار زیادی از کیفیت و روانی خدمات راضی نگه دارد.

نباید فراموش کرد که شهر متعلق به همه شهروندان است و رونق و پویایی آن در گرو رضایت و مشارکت آحاد جامعه شهری است، پس ضرورت دارد هرگونه فعالیتی که در این چارچوب انجام می‌گیرد، در راستای رفع نیاز‌های آن‌ها و همچنین افزایش رفاه عمومی باشد.

امروز باتوجه به افزایش اختیارات و گستردگی روزافزون اهمیت مدیریت شهری در جریان حاکمیت و به تبع آن نقش آفرینی بیشتر شهروندان در رونق و پیشرفت کشورها، باید تعاملات سیستمی و سالمی بین جریان‌های مختلف و اثرگذار حوزه شهری براساس ضابطه‌های روان، هدفمند و مناسب تنظیم و برقرار شود تا به صورت مستقیم به پیشرفت کشور بینجامد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->