از کجا طلای آب شده بخریم؟ راهنمای کامل و امن برای سرمایه‌گذاری در طلای آنلاین در ایران ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند | تردد ۲.۴ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران وزیر نیرو: هر هفته بیش از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور افتتاح می‌شود بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت‌ها افت کرد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | بازار خودرو بدون مشتری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها: یارانه سه دهک تا پایان سال حذف می‌شود | نظام تامین اجتماعی جایگزین پرداخت یارانه شود برگزاری سومین کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خراسان رضوی مهلت بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده امروز (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد ماجرای ویدئو جنجالی از مرز روتک و قاچاق سوخت به پاکستان چیست؟ +فیلم سبزپوشی بورس دوام نیاورد | افت ۱۹ هزار واحدی بازار سهام (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) آخرین فرصت برگشت ارز جاماندگان اربعین آغاز ساخت مسکن استیجاری از ماه آینده | پرداخت آورده متقاضیان پایین درآمدی توسط دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | دلار افت کرد گام اول حمایت از بورس، ثبات اقتصاد کلان است نه تزریق پول بانک‌های تهران شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل هستند | اسامی شعب کشیک اعلام می‌شود توزیع بیش از ۱۱۰۰ تن کالای اساسی در شهرستان مشهد مقدس آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس ایام شهادت امام رضا (ع) تخصیص ۱۳۵۰ تن آرد سهمیه‌ای برای مراسم عزاداری دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد صعود قیمت طلا در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) خانواده‌های خراسان رضوی جزو ۱۰ استان با کمترین سرانه درآمد در کشور | زندگی سخت در سایه درآمد کم بورس شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد؟ خرما در دهه آخر صفر در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) نیاز به واردات گازوئیل به صفر رسید وزیر اقتصاد: تک‌نرخی‌شدن ارز در دستورکار است گمرک مقررات جدید واردات خودرو سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد خرید و فروش ملک یا خودرو در چه صورتی مشمول مالیات می‌شود؟ پیش‌بینی بورس سه‌شنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | دلار در فضای احتیاطی معامله شد قیمت موتورسیکلت درجا زد | خریداران به تعمیر فرسوده‌ها روی آوردند
سرخط خبرها

نه مؤجر، نه مستأجر؛ همسایه باشیم!

  • کد خبر: ۱۱۲۹۶۸
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
نه مؤجر، نه مستأجر؛ همسایه باشیم!
غلامرضا بنی اسدی - روزنامه‌نگار

همسایه باشیم. این اگر به الزامی اخلاقی تبدیل شود، دیگر کمتر شاهد مرزبندی میان مؤجر و مستأجر خواهیم بود. همسایگی فراتر از روابط حقوقی به سلوکی حقیقی تبدیل می‌شود و صاحب‌خانه و اجاره‌نشین را به شأنی انسانی، اخلاقی و فرهنگی می‌رساند که در سپهر کلام نبوی دارای فصلی متمایز می‌شوند.

من الزام همسایگی را واجب اجتماعی می‌دانم برای اصلاح روابط شهروندان. تأکیدم بر این نکته هم وقتی چندبرابر می‌شود که نه‌فقط از زبان مردم، که از قلم یک خبرنگار هم توئیتی به این مضمون می‌خوانم که «لابه‌لای همه اخبار بد این روز‌ها می‌خواهم یادی کنم از اجاره‌بهای خانه‌ها، مستأجرانی درمانده و صاحب‌خانه‌هایی که می‌خواهند خرج خود و خانواده و اقوامشان را از جیب مستأجران نگون‌بخت بپردازند.»

این خانم خبرنگار، ماجرای اجاره‌خانه را چنان بیان می‌کند که انگار جنگ حق و باطل است؛ یک طرف، شمری است در هیئت مؤجر و طرف دیگر، پاک‌باخته‌ای است مانند «وهب»، تازه‌داماد کربلا! وقتی صحنه‌آرایی چنین باشد، نگاه‌ها هم دشمن‌کیشانه و حق و باطلی می‌شود. حال آنکه اجاره یک عقد شرعی است که دوطرف می‌بندند. هر دو صاحب حقوقی می‌شوند که آن عقد ایجاد و ایجاب می‌کند.

در میان هر دو گروه مؤجر و مستأجر، فراوان در فراوان‌اند آدم‌های خوب و نجیب و اندکی هم در دو گروه افرادی ناباب وجود دارند که عرصه را بر یکدیگر تنگ می‌کنند. کسی هم تاکنون آمار نگرفته است که صاحب‌خانه‌ها بیشتر مقصرند یا مستأجرها.

به‌دنبال این رفتن هم سودی عاید جامعه نمی‌کند. آنچه باید بدان توجه کرد، ارتقای این رابطه حقوقی به رابطه اخلاقی ذیل مفهوم همسایگی است؛ موضوعی که می‌توان مراتب ایمانی را در آن دید. این کلام راهنمای رسول اعظم الهی (ص) که می‌فرمایند: «أحسن مجاورة من جاورک، تکن مؤمنا؛ با همسایه‌ات نیکو همسایه‌دارى کن تا مؤمن باشى.» یعنی مؤمن‌بودن را به حسن هم‌جواری گره می‌زنند.

این هم البته ریشه در آسمان دارد، چون در جایی دیگر از رسول خدا (ص) می‌خوانیم: «همیشه جبرئیل مرا وصیت به همسایه می‌کرد تا جایی که گمان کردم همسایه از همسایه ارث می‌برد.» فکر می‌کنم ما برای اصلاح روابط و برون‌رفتن از میدان‌آرایی‌های دوگانه‌ساز نیازمند فرهنگ اخلاقی دین هستیم، محتاج فهم درست از روابط انسانی درست به اندازه تحقق این بایستگی است که از میزان نابایستگی‌های اجتماعی در این عرصه کاسته خواهد شد. باری، عرصه اجاره را صحرای کربلا نکنیم. مؤجر را شمر نپنداریم و مستأجر را وهب نبینیم.

کنار هم باشیم و بدانیم که همه هم‌وطن و هم‌دین و همراهیم در ا مروز جامعه. هوای هم را داشته باشیم. به‌جای اندازه‌گیری سهم دوطرف در چالش‌ها، به فهرست‌کردن نقاط روشن بپردازیم، به ماجرا‌های حال‌خوب‌کن که میان این افراد اتفاق می‌افتد.

برای ارتقای درک متقابل تلاش کنیم. بیشتر آنان که امروز مؤجرند، دیروز مستأجر بوده‌اند. مستأجران امروز هم به‌احتمال زیاد مؤجران فردایند. فهم اوضاع و توسعه فرهنگ همدلی، امروز را توأم با آرامشی می‌کند که موفقیت‌های فردا را رقم بزند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->