محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ امروز بیشتر کارشناسان و صاحب نظران شهری و اقتصادی به این نتیجه رسیده اند که یکی از آسانترین راههای تنظیم بازار محصولات کشاورزی کوتاه کردن دست واسطهها و آسان کردن دسترسی مردم به محصولات باکیفیت میوه و تره بار با ارزانترین قیمت ممکن و ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و مصرف کننده، ساخت و تأسیس میدانها و بازارهای مرکزی میوه و تره بار شهرداری هاست.
شهرها و به ویژه کلان شهرهای نسبتا زیادی در کشور مدت هاست صاحب میدان میوه و تره بار مرکزی هستند و نقش آفرینی این میدانها در قیمت این محصولات به اندازهای است که اگر میدان مرکزی تهران فقط یک روز بسته شود، قیمت میوه و سبزی در این شهر ۵۰ درصد گران خواهد شد. ایده ایجاد میدان بار مرکزی در مشهد توسط شهرداری مدت هاست که مطرح شده، اما در سالهای گذشته حتی به اجرایی شدن نزدیک هم نشده است.
با این همه از ابتدای شورای ششم پیگیری ساخت این بازار در دستورکار و از اولین اولویتهای کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر است. رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر و مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری و محصولات کشاورزی شهرداری مشهد میگویند که قدمهای مهمی برای ساخت میدان بار مرکزی مشهد برداشته شده است و فعلا در مرحله تعیین و تخصیص زمین برای آن هستند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، تا پایان این دوره مشهد هم به فهرست شهرهای دارای میدان بار مرکزی اضافه خواهد شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه ساخت و تأسیس میدان بار مرکزی مشهد از برنامههای مهم شورای ششم است تصریح کرد: متأسفانه بر خلاف دیگر شهرهای کشور، مشهد از داشتن میدان بار مرکزی محروم است و از آنجایی که میدان بارهای موجود فعلی جوابگوی نیاز شهر نیستند، وجود یک میدان بار مرکزی در مشهد ضرورت دارد و ایجاد آن در دستورکار شورای شهر و مدیریت شهری قرار گرفته است.
حسن کریمدادی با اشاره به بررسی جامع و کامل ایجاد این میدان بار در کمیسیونهای تخصصی شورای شهر درباره آخرین وضعیت آن گفت: این موضوع در شورا و در کمیسیون تخصصی بررسی و تصویب شده است و شهرداری درصدد ارائه زمین مناسب برای این پروژه است. البته چند زمین از سوی شهرداری و سازمان میادین به شورای شهر معرفی شده است که در مرحله گزینش آنها هستیم. امیدواریم که بتوانیم تا پایان امسال و با انتخاب زمین مناسب، کارهای اجرایی ساخت میدان بار مرکزی مشهد را آغاز کنیم.
وی در ادامه افزود: همان طور که گفتم، میدان بارهای فعلی مشهد پاسخگوی نیاز شهر با ۴ میلیون نفر جمعیت و ۳۰ میلیون زائری که سالانه به اینجا میآیند نیست و از طرف دیگر شهرداری مشهد میدان بار ندارد و باید این کار به سرعت انجام میشد. این میدان بار جدید نه تنها تداخلی با میدان بار نوغان و سپاد و ولیعصر ندارد، بلکه با افتتاح آن بخشی از غرفهها و مغازههای موجود در این میدانها به میدان بار مرکزی شهرداری منتقل میشوند.
مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری و محصولات کشاورزی شهرداری مشهد نیز با اشاره به انجام مطالعات امکان سنجی ساخت میدان بار مرکزی در مشهد به شهرآرا گفت: مطالعات امکان سنجی این بازار انجام و ۱۰ پهنه برای ساخت میدان بار مرکزی مشخص شده که پنج مورد از این پهنهها به عنوان اولویت انتخاب شده است. محمد جواد مشیری ادامه داد: میدان بار مرکزی در اولویت کارهای شهرداری و سازمان سامان دهی مشاغل شهری قرار دارد و این قول را به شهروندان میدهیم که حداکثر تا پایان این دوره از مدیریت شهری، مشهد صاحب میدان بار مرکزی شده باشد.
مشیری با تأکید بر اینکه پروژه ساخت و ایجاد میدان بار مرکزی شهرداری با مطالعه و تعامل و هماهنگی با صاحب نظران و فعالان در این حوزه انجام میشود تصریح کرد: کاری که بدون مطالعه انجام شود، عاقبت خوبی نخواهد داشت. شما وقتی با بازیگران اصلی حوزه میوه و تره بار برای ساخت و امکان سنجی میدان بار مرکزی هماهنگی و تعامل نداشته باشید، پروژه شکست خواهد خورد.
بی شک برای میدان بار مرکزی مشهد این تعامل را با صاحب نظران و بازیگران این حوزه خواهیم داشت؛ کمااینکه در امکان سنجیای که توسط مشاور طرح انجام شده است سعی کردیم از اطلاعات و نظرات بسیاری از کسانی که در این حیطه فعالیت میکنند استفاده کنیم و از دل همان نظرسنجیها و اطلاعاتی که به دست آوردیم، نتیجه نهایی امکان سنجی استخراج شده است.