سرخط خبرها
علم و ورزش

آیا به مصرف کراتین نیاز داریم؟

  • کد خبر: ۱۲۱۱۱
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
آیا به مصرف کراتین نیاز داریم؟
کراتین یکی از مکمل‌های متداولی است که ورزشکاران از آن استفاده می‌کنند. دلیل اصلی اینکه افراد از کراتین استفاده می‌کنند، قوی‌ترشدن برای زدن وزنه‌های سنگین‌تر، بهبود عملکرد ورزشی یا ساختن عضلات بیشتر است. در مصرف مکمل‌ها باید بی‌ضرربودن آن‌ها را مدنظر داشت. گاهی افرادی که کراتین مصرف می‌کنند، دچار افزایش کراتین در خون خود می‌شوند. کراتین بالا در خون، علامتی از بدعمل‌کردن کلیه است. مهم‌تر از تأثیر مکمل بر عضلات، اثری است که ممکن است کراتین بر سلامتی داشته باشد.

فواید کراتین برای فیتنس
مصرف کراتین، مقدار فسفوکراتین داخل سلول‌های عضله را افزایش می‌دهد. شما وقتی که وزنه می‌زنید یا ورزش کوتاه‌مدت و پُرشدتی انجام می‌دهید، از فسفوکراتین به‌عنوان منبع کوتاه‌مدتی از انرژی استفاده می‌کنید. کراتین علاوه بر اثر مثبت بر عملکرد ورزشی، می‌تواند باعث پُرترشدن عضله نیز بشود. وقتی شما کراتین فسفات بیشتری در سلول‌های عضله خود دارید، عضله آب بیشتری در خود نگه می‌دارد و بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. بدن‌ساز‌های حرفه‌ای از این تأثیر کراتین بر ظاهر عضله راضی‌اند، هرچند پُرتر به‌نظر‌رسیدن عضله بیشتر به‌دلیل تورم آن بوده و اگر مصرف کراتین متوقف شود، پُف عضله نیز می‌خوابد.

آیا به مصرف کراتین نیاز دارم؟
مصرف کوتاه‌مدت کراتین برای افراد سالم ضرری ندارد. فواید کراتین ممکن است برای خانم‌ها کمتر باشد. اینکه شما نیاز به مصرف کراتین دارید یا نه، بستگی به هدفتان دارد. اگر در رقابت‌های ورزشی شرکت می‌کنید که باید با شدت زیاد تمرین کنید یا اگر به‌طورطبیعی اکتومورف هستید (باریک و لاغر) و می‌خواهید عضلات بیشتری بسازید، مصرف مکمل کراتین می‌تواند برایتان مفید باشد.

آیا مصرف کراتین مضر است؟
اگر سابقه بیماری کلیوی یا عملکرد غیرنرمال کلیه دارید، پیش از مصرف کراتین از پزشک اجازه بگیرید؛ ممکن است برای بیماران کلیوی، مشکل‌ساز شود. یکی از راه‌هایی که پزشکان نارسایی کلیه را بررسی می‌کنند، اندازه‌گیری میزان کراتینین در خون است. کراتینین بالاتر از سطح نرمال نشان می‌دهد که کلیه‌ها آن‌گونه که باید، کار نمی‌کنند.

میزان مصرف کراتین چقدر است؟
دوز کراتین مصرفی ورزشکاران، از ۳ گرم تا ۱۰ گرم در روز است. ۱۰ گرم، بیشترین میزان کراتین است که آزمایشات نشان داده بی‌ضرر بوده و برای افرادی که تمرینات شدید انجام می‌دهند، مناسب است. شما می‌توانید کراتین را از منابع طبیعی مانند گوشت قرمز و ماهی دریافت کنید، اما به این شرط که زیاد از این مواد غذایی بخورید.
گزارش خطا
برچسب ها: علم و ورزش
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->