افزایش تعداد جان‌باختگان حادثه معدن طبس به ۵۲ نفر دستگیری ۵ جوان شرور در شهرک رجائی مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) مسمومیت الکلی در مازندران ۱۳ فوتی برجای گذاشت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارویی نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است کمبود نیروی متخصص بیهوشی، از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه بیهوشی کشور است تیم دانش‌آموزان مخترع ایران در مسابقات جهانی علوم و اختراعات انگلستان ۲ مدال نقره کسب کردند ترافیک نیمه‌سنگین در بولوار سجاد، میدان قائم(عج) و تقاطع خسروی در مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) حدود ۷۰ درصد سهم مالیات مودیان مالیاتی به مدرسه‌سازی اختصاص داده شده است تذکر دوباره قالیباف: دولت باید قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند + فیلم (۱۱ مهر ۱۴۰۳) درباره مهم‌ترین پیامد‌ منفی استفاده زیاد از گوشی تلفن همراه | همراه آزار چرا مردم از دسترسی به نان سالم و استاندارد، محروم هستند؟ چرا در فصل پاییز پوستمان خشک می شود؟ انتقاد وزیر سابق بهداشت از مصوبه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی دست کوتاه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از متناسب‌سازی حقوق | بازنشستگان کشوری ۶ بر ۳ از بازنشستگان کارگری جلو افتادند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (چهارشنبه، ۱۱ مهر ۱۴۰۳) | کاهش محسوس دما از بعدازظهر جمعه مصوبه کنکوری شورای انقلاب فرهنگی بدون تغییر تا سال ۱۴۰۵ اجرا می‌شود صدور اجرائیه مهریه الزاماً به معنای طلاق نیست | کاهش ۱۳ درصدی درخواست ثبت اجرای مهریه در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته تأکید دوباره مجلس بر لزوم اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) نمونه‌برداری دامپزشکی از گوشت‌های ارزان یک فروشگاه در مشهد | دست‌های لرزان برای خرید گوشت ارزان سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافته است راهکارهای جلوگیری از جعل گذرنامه‌های بین‌المللی از زبان رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری تا زمان صدور احکام پیش‌بینی بارش باران، همراه با رعد و برق و وزش باد برای استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق در روز شنبه (۱۴ مهر ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درنای «امید» ارمغان پاییز

  • کد خبر: ۱۳۱۸۰۱
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
درنای «امید» ارمغان پاییز
پاییز برای درنا‌های سیبری، فصل مهاجرت و رسیدن است؛ مهاجرت از جایی که دوستش دارند و رسیدن به جایی که سرزمین امید آن هاست.

 پاییز فصل زیبایی و شکوه است؛ فصلی که ما در آن خاطرات روز‌های خوش کودکی را مرور می‌کنیم. در لحظاتش غرق می‌شویم و گاهی از کلاس‌های درس مدرسه مان سر درمی آوریم. سرمای عجیب و دوست داشتنی پاییز در کنار باران‌های گاه وبیگاهش، برایمان و خاطره انگیز است.

پاییز برای درنا‌های سیبری، فصل مهاجرت و رسیدن است؛ مهاجرت از جایی که دوستش دارند و رسیدن به جایی که سرزمین امید آن هاست؛ جایی که در آن، سرمای زمستان را می‌گذرانند تا به بهار، زندگی و سرسبزی سلام کنند. در روز‌های گذشته تک درنای سیبری که در ایران با نام «امید» شناخته می‌شود، برای پانزدهمین سال متوالی در مسیر مهاجرت سالانه اش به ایران رسید.

این پرنده باشکوه، اما تنها سال هاست که به ایران می‌آید تا به تنهایی زمستان را بگذراند؛ پرنده‌ای که از هم نوعانش تنها او باقی مانده است و همچون نامش سال هاست که با آمدنش به زندگی رنگ تازه‌ای می‌دهد. درنا‌های سیبری به سه جمعیت شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شوند. جمعیت مرکزی به طور کامل منقرض شده است. آ ن‌ها در گذشته به هند مهاجرت می‌کردند. از جمعیت شرقی که سال هاست به چین مهاجرت می‌کنند، بیش از ۳ هزار باقی مانده است.

اما سرنوشت جمعیت غربی که به ایران مهاجرت می‌کردند، بسیار غم انگیز است و فقط همین یک (درنای امید) از جمعیت آن‌ها باقی مانده است و امکان تکثیر با جنس شرقی هم وجود ندارد. آن‌ها هرساله از غرب دریای مازندران وارد ایران می‌شدند و در تالاب بین المللی فریدون کنار، ازباران و سرخرود زمستان گذرانی می‌کردند؛ کاری که حالا درنای امید به تنهایی انجام می‌دهد.

مسیر مهاجرت این پرنده از فریدون کنار به سوی سواحل غربی دریای خزر ادامه پیدا می‌کند و با گذشتن از استان گیلان، جمهوری آذربایجان، داغستان و منطقه آستراخان روسیه به سوی شمال قزاقستان می‌رود و سپس تا رودخانه اوب در نزدیکی اقیانوس منجمدشمالی ادامه می‌یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->