گزارش آگهی
همانطور که میدانیم اختلال اوتیسم ناشی از بروز مشکل در روند تکامل مغز است و یک کودک از هر ۵۱ کودک را درگیر میکند و چالش بر انگیزترین اختلال رشدی است که با بیشترین سرعت در میان سایر اختلالات رشدی در حال گسترش است.
در حال حاضر با وجود پیشرفت های علم پزشکی هنوز درمان قطعی برای اوتیسم یافت نشده است. با این وجود، گزینه های زیادی برای درمان از طریق توانبخشی و آموزش در اختیار کودکان اوتیسم و والدین آنهاست و بهترین راه برای درمان اختلال اوتیسم، درمانی است که تمامی سطوح آموزشی اعم از رفتار، زبان، جنبه های اجتماعی و ... را در بر بگیرد.
اتیسم مجموعه پیچیده و نا همگون از اختلالات رشدی عصبی و اختلال در روند رشد و تکامل مغز است که تا قبل از ۳ سالگی باعث بروز مشکلات رشدی میشود.
به طور کلی کودکان طیف اوتیسم در دو حوزه زیر آسیب می بینند:
این نشانه ها از اوایل دوران کودکی قابل مشاهده اند و فعالیت های روزانه فرد را محدود و یا مختل میکنند.
با توجه به پیچیدگی و تنوع علائم اختلال اوتیسم، به کارگیری یک مداخله انحصاری و خاص برای تمام مبتلایان به این اختلال غیر ممکن است. این مسیر درمانی باید در ارتباط با علائمی که فرد بروز می دهد، انتخاب شده و با توجه به تغییرات در حال پیشرفت اختلال مسیر درمان نیز تکامل یافته و تغییر کند.
همچنین درصورتی که اختلالات همراه نظیر بیش فعالی، نقص توجه، و.. در کنار اتیسم حضور داشته باشند؛ اهداف درمانی برای آنها نیز باید مد نظر قرار بگیرد اما تمرکز اصلی در هدف گذاری اختلال ASD یا اوتیسم می باشد.
گفتاردرمانی آنلاین یکی از زیرمجموعههای رشتههای توانبخشی میباشد که به آسیب شناسی، ارزیابی و درمان اختلالات مختلف مرتبط با گفتار و زبان میپردازد. به فردی که در این رشته تحصیل میکند گفتار درمانگر میگویند. گفتاردرمانگران تلاش مستمری برای بهبود مهارتهای ارتباطی، گفتاری و زبانی کودکان و همچنین بزرگسالان دارند و در این زمینه ممکن است با متخصصین مختلفی از جمله کاردرمانگر در تماس باشند.
نکتهای که گاها والدین به اشتباه برداشت میکنند، یکسان بودن دو رشته گفتار درمانی و روانشناسی است، در صورتی که این دو رشته کاملا مجزا از هم هستند. اما در عین حال ممکن است در بعضی از زمینهها با همدیگر ارتباطاتی داشته باشند. مجموعه خانه رشد با در اختیار داشتن مجموعه ای از مجرب ترین گفتاردرمانگران ایران، به ارائه خدمات در این زمینه به خانوادهها میپردازد.
از زمانی که دلبند شما متولد میشود، مهارتهای ارتباطی در او شروع به شکل گیری میکنند. به بیان دیگر، آنچه که یک گفتاردرمانگر برای بررسی چگونگی رشد گفتار و زبان در کودک در نظر دارد، صرفا گفتار و تظاهرات ظاهری مربوط به فعل حرف زدن نمیباشد! کودک در ابتدا با استفاده از مجموعهای از مهارتهایی که به آنها مهارتهای پیش زبانی میگوییم، شروع به ارتباط گیری با محیط اطراف میکند. از جمله این مهارتها میتوان تقلید، توجه مشترک، تماس چشمی، نوبت گیری و ... را نام برد. سپس از حدود یک سالگی، کلمات وارد دنیای ارتباطی کودک میشوند و از حدود 2 سالگی، گفتار کامل تری شکل میگیرد. به بیان دیگر از حدود 2 سالگی کودک به مرور ترکیب کلمات را آغاز میکند.
گفتاردرمانگران مجموعه خانه رشد به صورت تخصصی مهارتهای کودک را در هر بازه سنی بررسی و ارزیابی کرده و در صورت نیاز به ارائه درمانهای تخصصی میپردازند.
یکی از شایع ترین اختلالات گفتار و زبان است که در دنیای امروز خانوادهها نسبت به وجود آن در کودکان خود دغدغه زیادی دارند. مشخصه اصلی این اختلال گفتار و زبان در سنین پایین تر عدم دارا بودن مهارتهای پیش زبانی از جمله تماس چشمی و توجه مشترک و در سنین بالاتر عدم برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی با دنیای اطراف است. کودکان دارای اتیسم جدای از ضعف در مهارتهای گفتار و زبان ممکن است در سایر موارد نیز به مشکلات جدی برخورد کنند و به صورت کلی استقلال زیادی در زندگی خود ندارد. اما نکتهای که بسیار مهم و کلیدی است، این است که اتیسم پایان دنیا نیست و با همکاری خانواده، گفتاردرمانگر، کاردمانگر و ... میتوان تا حدودی مشکلات این کودکان را کمتر و کمتر کرد.
مجموعه خانه رشد نیز در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان اختلال اتیسم همراه و همپای خانواده ها میباشد.