انتصاب سرپرست اداره کل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ثبت نام بیش از ۲۹ هزار خانواده مشهدی در سامانه سرویس مدارس «سپند» (۱۷ تیر ۱۴۰۳) آمادگی مشهد برای برگزاری مراسم‌های دهه اول محرم اکران تصاویر خادمان حسینی در قاب مفاخر در مشهد حمایت از ۵٠٠ ایستگاه صلواتی در قالب طرح «حسینیه‌ای به وسعت شهر» در مشهد روایتی تاریخی از هجوم به زائران و مجاوران حرم‌رضوی در محرم ۹ قرن پیش برگزاری جلسه هماهنگی ستاد اربعین شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | درخواست بهسازی پیاده رو بین سیدرضی ۲۵ و ۲۷ مشهد + پاسخ بهره‌برداری از مرکز دندانپزشکی شهرداری مشهد تا یک ماه دیگر زمان بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام خمینی(ره) به بولوار نماز اعلام شد ذخایر خونی در مشهد رو‌به‌کاهش است هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۷ تیر ۱۴۰۳) تقدیر شهردار مشهد از مردم این شهر برای حضور حماسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آخرین وضعیت پروژه احداث آزادراه مشهد-چناران نگاهی به روزگار رفته یکی از مهمترین صنعت‌های قدیمی مشهد | گره خوردن تاریخ ریسندگی با تارو پود قالی مشهد روزانه ۲ تا ۶ هزار شهروند از شهربازی پارک ملت مشهد بازدید می‌کنند افزایش‌چشمگیر نماد‌ها و یادمان‌های زیارت در مشهد فارسی‌سازی کارت‌های پرواز به صورت آزمایشی در فرودگاه بین‌المللی مشهد آغاز شد ترافیک سنگین در پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم
سرخط خبرها

بودجه بی‌اعتبار برای هوای مرگ‌بار مشهد

  • کد خبر: ۱۳۸۰۷۰
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
بودجه بی‌اعتبار برای هوای مرگ‌بار مشهد
حال هوای مشهد وخیم است؛ این واقعیت را داده‌های پژوهش اخیر وزارت بهداشت هم که براساس آن مشهد پارسال با ۳۵۷ روز، بیشترین روز‌های دارای ذرات معلق آلاینده هوا را داشت، تأیید کرده است. این تنها سند برای اثبات این مدعا نیست و برای مثال، داده‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نیز حاکی از آن بود که مشهد ۷ آذر امسال میان کلان‌شهر‌های کشور، آلوده‌ترین بود.

مقدسی | شهرآرانیوز؛، چندی پیش ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، بودجه پارسال مقابله با آلودگی هوا را برای کل کشور ۹۰میلیون تومان اعلام کرده و گفته بود که این رقم «شرمساری» دارد.

وزارت بهداشت در همین پژوهش اخیر مجموع هزینه‌های اقتصادی مرگ‌های ناشی از رویارویی با این ذرات معلق را در مشهد معادل ۲۸هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود. راستی، برای مقابله با این آلودگی پرهزینه و مرگ‌بار چقدر بودجه در نظر گرفته شده است؟ یا بهتر بگوییم، به فرض اینکه رقم ۹۰ میلیون تومانی که امانی اعلام کرده است، درست و دقیق باشد، سهم مشهد از آن چقدر است؟

اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی در پاسخ به پیگیری خبرنگار شهرآرا دراین‌باره، اعلام کرد رقم این بودجه را استانداری باید اعلام کند، زیرا هر سازمانی اعتبار خاصی برای این موضوع دارد و ما سرجمع بودجه مدنظر را نداریم. این درحالی است که حسین فکور، مدیر محیط‌زیست و توسعه پایدار دفتر استانداری خراسان‌رضوی، به پرسش ما درباره بودجه مشهد برای مقابله با آلودگی هوا این‌طور پاسخ می‌دهد: سرفصلی برای آلودگی هوا وجود دارد. این سرفصل هم در شهرداری مشهد و بخش‌های مختلف آن ازجمله اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی، توسعه خط مترو و توسعه فضای سبز و هم در دستگاه‌های اجرایی دیگر وجود دارد. در هر یک از این حوزه‌ها اعتبارات وجود دارد، اما به‌صورت سرجمع عددی نداریم.

بودجه «بی‌معنی»

رئیس اداره محیط‌زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد نیز در گفتگو با شهرآرا بیان می‌کند: بودجه‌ای به‌نام مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد. هر سازمانی اقدامات اجرایی دارد، اما مختص این موضوع نیست، زیرا مسائل محیط‌زیستی چندجانبه است.
محمد پذیرا بودجه مقابله با آلودگی هوا را «بی‌معنی» می‌داند و خاطرنشان می‌کند: ۲۹ سازمان در قانون آلودگی هوا تکالیفی دارند و همه به‌هم مرتبط هستند. هدف اصلی این است که این ۲۹ سازمان اجماع کنند تا به نتیجه برسد. قانون‌گذار نیز برای هر یک تکالیفی تعیین کرده است که در راستای کاهش آلودگی هوا اقداماتی انجام دهند. او بیان می‌کند: نمی‌شود همه کنار باشند و فقط محیط‌زیست کار انجام دهد؛ این وظیفه همه است. اما متأسفانه این دیدگاه در کشور وجود دارد که فقط محیط‌زیست باید دراین‌زمینه فعالیت کند، درحالی‌که ناظر این موضوعات است و همه سازمان‌ها باید ساختار محیط‌زیست داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->