به گزارش شهرآرانیوز، عدهای از فقها با استناد به آیه محاربه عنوان مفسد فیالارض را مستقل از محاربه دانسته و مجازات قتل را برای آن در نظر گرفتهاند. گروهی دیگر این دو عنوان را یکی دانسته و همان مجازاتهای محاربه را برای آن برشمردهاند.
فقیهان شیعه اموری از قبیل آدمربایی، عادتداشتن به کشتن اهل ذمه، عادتداشتن به کفندزدی، سِحر و تکرار محرمات را از مصادیق افساد فیالارض دانستهاند. مطابق ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۲ش، جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، نشر اکاذیب، اختلال در نظام اقتصادی کشور و دایر کردن مراکز فساد و فحشا از مصادیق افساد فیالارض است و برای آن مجازات اعدام در نظر گرفته شده است.
فساد در زمین عنوانی است برگرفته از قرآن که به دلیل مجازات شدید آن مورد گفتوگوهای فراوان است. عنوان مفسد فیالارض و «فساد فیالارض» در آیات متعددی از قرآن بهکار رفته است. چنانکه در تفسیر نمونه آمده است به کار رفتن فساد همراهِ فیالارض در قرآن به معنای توجه به جنبههای اجتماعی افساد فیالارض است.
در منابع روایی و فقهی شیعه بخش مستقلی با عنوان «مفسد فیالارض» یا «افساد فیالارض» نیامده است. روایات مربوط به این موضوع در ابواب مختلفی نظیر باب قصاص، باب حدود محارب و باب دیات، گردآوری شده است. همچنین احکام آن در ضمن مباحث فقهی متفرقه مانند غصب، ضمان، تعزیرات، قصاص، محاربه، حدود و دیات مطرح شده است.
فقیهان اموری را به عنوان مصادیق افساد فیالارض برشمردهاند که برخی از آنها عبارتند از:
درباره مجازات مفسد فیالارض اختلافنظر وجود دارد و منشأ آن، اختلاف در تعریف و رابطه دو عنوان «مفسد فیالارض» و «محارب» است. کسانی که این دو عنوان را یکی میدانند، فقط به مجازاتهایی که برای محاربه گفته شده بسنده کردهاند. فقیهان، با استناد به آیه محاربه، مجازات محاربه را چهار چیز: قتل، صَلب (بستن دست و پای مجرم به چیزی شبیه صلیب)، بریدن دست و پای مخالف هم و نفی بلد (تبعید) دانسته و بر آن اجماع دارند. فلسفه مجازات محارب، حفظ خونهای افراد بیگناه و جلوگیری از تجاوز افراد زورگو به جان، مال و ناموس مردم دانسته شده است.
بنا به نظر برخی فقها، مجازات مفسد فیالارض (با عنوان مستقل) قتل است. همچنین مطابق ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، مجازات مفسد فیالارض اعدام است.