تصادف اتوبوس با هفت خودرو در مشهد پنج مصدوم برجای گذاشت (۱۳ مهر ۱۴۰۳) نسخه‌های جادویی برای بخت گشایی دختران تاثیر فوق العاده ویتامین دی بر بهبود سوخت‌وساز قلب گرد و خاک و کاهش دید افقی در محور درگز_قوچان (۱۳مهر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در برخی مقاطع محور‌های شمال کشور (۱۳ مهر ۱۴۰۳) دادستان تهران اعلام کرد:اعلام جرم، برخورد قضایی و تذکر به مخدوش‌کنندگان امنیت روانی جامعه پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (جمعه، ۱۳ مهر ۱۴۰۳) | هوای استان سرد می‌شود محموله کمک‌های بشردوستانه مردم ایران به لبنان ارسال شد فردا شنبه (۱۴ مهر ۱۴۰۳) هوای ۱۰ استان کشور بارانی است هشدار خود مراقبتی کارگروه شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار خراسان رضوی پایان کار پویش مدادرنگی ۳ با حمایت از ۲ هزار کودک کار در مشهد ۳۶ درصد جامعه هدف کمیته امداد را سالمندان تشکیل می دهند اهدای اعضای ۲ نفر از مصدومان حادثه معدن طبس انتخاب دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دومین دانشگاه جامع کشور هر چهار ثانیه یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع ویروس مسری و کشنده ماربورگ هشدار داد وعده‌های متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چه زمانی به معنای واقعی عملی می‌شود؟ فوت ناگهانی دانش‌آموز مینودشتی در حیاط مدرسه + فیلم (۱۲ مهر ۱۴۰۳) یک‌سوم عمل‌های بیماری صرع ایران در مشهد انجام شده است واژگونی یک دستگاه خودروی سواری در جاده ملک آباد - مشهد پایان زورگیری‌های وحشتناک باند عقاب‌های خون‌آلود در مشهد + عکس ترافیک نیمه‌سنگین در بولوارهای سجاد و امام‌خمینی(ره) و میدان شهید فهمیده مشهد (۱۲ مهر ۱۴۰۳) ۵۰ تا ۸۰ درصد ماده اولیه دارو‌ها در داخل کشور تولید می‌شود پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۳۰ یک میلیون و ۶۰۰ هزار سالمند وابسته به مراقبت در کشور داشته باشیم
سرخط خبرها

در زمستان چطور روی یخ و برف راه برویم که لیز نخوریم؟

  • کد خبر: ۱۴۱۵۲۵
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
در زمستان چطور روی یخ و برف راه برویم که لیز نخوریم؟
یک راه برای جلوگیری از لیز خوردن، آرام راه رفتن و قرار دادن پا به شکل عمودی روی سطح است، اما راهکارهای دیگری هم برای لیز نخوردن وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز -  وقتی روی سطح یخ‌زده قدم می‌زنیم، فشار پای ما سبب می‌شود دمای ذوب یخ پایین‌تر بیاید و لایه‌ای نازک از آب مایع بین دو سطح جامد یعنی یخ و کفش شکل بگیرد. همین لایه سیال است که با پر کردن ناهمواری‌های بین کفش و سطح یخ، سبب می‌شود پای ما لیز بخورد.

بهترین روش برای راه رفتن روی سطح یخ‌زده و پیشگیری از لیز خوردن، قرار دادن پا به شکل عمودی روی سطح زمین است، درست همان‌طور که پنگوئن‌ها گام برمی‌دارند.

اما علم فیزیک، راه‌حل عجیب دیگری را پیشنهاد می‌کند که شاید در نگاه نخست مضحک به نظر برسد، اما واقعا کاراست و حتی در سطوح شیبدار هم مانع از لیز خوردن افراد می‌شود. در این روش که جایزه ایگ‌نوبل ۲۰۱۰ را دریافت کرد، پیشنهاد می‌شود که روی کفش، جوراب بپوشید.

اما چرا پوشیدن جوراب روی کفش به لیز نخوردن کمک می‌کند؟ پاسخ ساده است: الیاف جوراب، لایه مایعی را که بین یخ و کف کفش شکل می‌گیرد، به خود جذب می‌کند و لغزش موضعی خطرساز را از بین می‌برد. البته نباید فراموش کرد که این روش برای فاصله‌های کوتاه و گذر کردن از مناطق خطرناک کاربرد دارد؛ وگرنه وقتی جوراب کاملا خیس شد و توان جذب رطوبت بیشتر را از دست داد، خود به عاملی برای لیز خوردن تبدیل می‌شود.

اینفوگرافیک | چگونه روی یخ و برف لیز نخوریم؟ | راه‌حل باورنکردنی فیزیک برای لیز نخوردن
 
منبع: همشهری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->