قیمت جدید دام زنده اعلام شد (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ثبت‌نام خودرو‌های فرسوده در سامانه نوسازی ناوگان + لینک | سن فرسودگی انواع خودرو‌ها چقدر است؟ قیمت بلیت هواپیما به مقصد عراق پرواز کرد! | قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما به نجف چقدر است؟ سازمان بازرسی: از تعطیلی شرکت صنایع سیم و کابل مشهد و بیکاری ۴۰۰ نفر جلوگیری شد استقرار ۱۱ جایگاه ارزاق عمومی و ۵ نانوایی در اطراف حرم مطهر رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی گوشی‌های موبایل کارکرده را چند بخریم؟ (۲۴ تیر ۱۴۰۳) افزایش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت سکه امامی در مشهد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) + یک اطلاعیه مهم بازار بورس متعادل به استقبال تعطیلات محرم رفت | گزارش وضعیت بورس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) نشست شورای معادن خراسان‌رضوی با حضور استاندار برگزار شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی تا چه زمانی است؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۴ تیر ۱۴۰۳) پیامک سازمان مالیاتی؛ مهلت اظهارنامه شرکت‌ها تمدید نمی‌شود مالیات سالیانه خودرو مشمول چه افرادی می‌شود؟ خسارت ۱۶۰ میلیارد تومانی عشایر خراسان رضوی در بهار سال جاری قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۴ تیر ۱۴۰۳) | لاماری ایما ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان تعطیلی فروشگاه‌های لوازم خانگی مشهد از شهریورماه در پی تداوم رکود بازار بررسی امروز قیمت خودرو‌های صفر داخلی (۲۴ تیر ۱۴۰۳) | رانا پلاس ۶۶۵ میلیون تومان حوادث غیر مترقبه اقلیمی بیشترین خسارات را به محصولات باغی زد سرکوب قیمت خودرو در رکود بازار | کاهش ۳۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی واحدهای صنعتی مشهدی بابت قبوض برق پرداخت شده بدهکار شدند! بلیت قطار ۳۰ درصد گران شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) روش‌های پرداخت قبض تلفن همراه و ثابت بدون مراجعه به بانک کدام است؟ چگونه به دهک‌بندی اعتراض کنیم؟ اطلاعیه مهم دامپزشکی برای روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی ۲۵ محموله تخم‌مرغ فاقد «نشانه‌گذاری» در خراسان‌رضوی شناسایی شد قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد اعلام شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) | لوبیاسبز چند؟
سرخط خبرها

تولیدکنندگان از آغاز برخورد‌های تعزیراتی نگرانند

  • کد خبر: ۱۴۲۹۱۴
  • ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
تولیدکنندگان از آغاز برخورد‌های تعزیراتی نگرانند
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه افزایش نرخ ارز معلول است که علت آن تورم، کاهش قدرت پول ملی و... است، گفت: پیش‌بینی بخش خصوصی این است که در مرحله بعد از اعلام نرخ ارز تثبیت شده، مانند گذشته برخورد تعزیراتی با بخش تولید و بخش خصوصی آغاز شود.

به گزارش شهرآرانیوز، آرمان خالقی با اشاره به تعیین نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای نرخ ارز نیمایی از سوی رئیس جدید بانک مرکزی، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در حال تکرار راه‌هایی هستیم که قبلا تجربه شده است. در گذشته هم چندین بار شاهد بودیم نرخ ارز بالا رفته و مردم معترض می‌شوند. اما برای حل مسئله ابتدا عده‌ای به عنوان دلال دستگیر می‌شوند و دولت شروع به تزریق ارز در بازار می‌کند. در همین شرایط معمولا رئیس بانک مرکزی نیز تغییر می‌کند و به رئیس جدید اعلام می‌شود که باید نرخ ارز را تثبیت کند. برای مثال در دوره‌های مختلف شاهد نرخ تثبیت شده ۹۰۰ تومانی، ۳۲۰۰، ۴۲۰۰ و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بوده‌ایم.

نگرانی تولیدکنندگان از آغاز برخورد‌های تعزیراتی

وی افزود: وقتی این عدد تثبیت می‌شود، مسئولان به دنبال برخورد‌های تعزیراتی می‌روند و می‌گویند حالا که نرخ ارز تثبیت شده و دولت به بخش تولید ارز می‌دهد، این بخش نباید کالای خود را گران کند و در غیر این صورت برخورد تعزیراتی صورت می‌گیرد؛ بنابراین پیش‌بینی ما هم این است که در مرحله بعدی مانند گذشته برخورد تعزیراتی با بخش تولید و بخش خصوصی آغاز شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در نهایت مصرف کننده از این روند زیان می‌بیند و در مرحله بعد تولیدکننده درگیر این زیان می‌شود، گفت: بعد از این مرحله هم معمولا دوباره نرخ ارز افزایش می‌یابد و وقتی فاصله نرخ ارز تثبیت شده با نرخ ارز بازار زیاد می‌شود، حد تحمل می‌شکند و دولت ناچار می‌شود این حد را افزایش دهد و مجددا این چرخه تکرار می‌شود.

وی با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطاست، تصریح کرد: ما هر بار به جای معلول، سراغ علت رفته‌ایم. معلول افزایش نرخ ارز است که علت آن تورم، کاهش قدرت پول ملی، چاپ پول، بی‌نظمی دولت و هزینه‌های بالای دولت به عنوان یک نهاد بزرگ پرهزینه غیرچابک است که باعث شده یک تورم سنگین در سطح جهانی تجربه کنیم. این تورم، قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی را کاهش داده و مردم و سرمایه‌گذاران را سردرگم کرده است.

خالقی با بیان اینکه مبنای تعیین نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان مشخص نیست، اظهار کرد: اقتصاد را نمی‌توان با دستور و آزمون و خطا پیش برد، بلکه اصول خاص دارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->