چرا چای جایگزین مناسبی برای آب نیست؟ وزیر کشور: آموزش نباید به خاطر ناترازی انرژی تعطیل شود شرایط برای واگذاری سریع سهام شرکت‌های صندوق تأمین اجتماعی مهیا نیست شیرخشک رژیمی وارد داروخانه‌ها شد اهدای عضو بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) ۱۳۰۰ طلاق صوری در میان مقرری بگیران تأمین اجتماعی کشف شد وعده وزیر آموزش و پرورش برای افتتاح ۲۴۰۰ مدرسه تا مهر ۱۴۰۴ + ویدئو ۱۷۰ ایستگاه صلواتی به زائران پیاده در جاده‌های مشهد خدمت می‌کنند اعمال محدودیت‌های جاده‌ای در تعطیلات شهادت امام رضا (ع) چرا درختان ۸۰ ساله ارومیه نابود شدند؟ المپیادی‌ها از «سربازی» معاف نیستند | کسب ۴۰ مدال طلای جهانی در ۲.۵ سال اخیر تخصیص اعتبار ۵ هزار میلیارد ریالی به سپاس‌کارت معلمان کشف ۱۴۸ قطعه سکه طلای فاقد کد استاندارد در سبزوار (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) بیش از ۱۶ درصد مدارس کشور غیردولتی هستند | اجرای قانون بیمه ۳۰ ساعته معلمان از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۴ تدابیر ویژه برای جلوگیری از قطع برق در اطراف حرم امام‌رضا(ع) در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ | تصمیم‌گیری نهایی با استاندار معوقات حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیمه‌اول شهریورماه ۱۴۰۴ پرداخت می‌شود بوی بدن چه چیز‌هایی را در مورد سلامتی شما آشکار می‌کند اطلاعیه جدید آموزش و پرورش درمورد نحوه برگزاری امتحانات نهایی در تابستان ۱۴۰۴ عملیات تی پی بدامِن؛ نقشه شوم آمریکا و انگلیس علیه مصدق آغاز واریز حقوق مردادماه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی از فردا (چهارشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۴) + جدول زمانی آیا معوقات حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با حقوق مرداد واریز می‌شود؟ همتی‌فر دادستان جدید مشهد شد صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در پی پیش‌بینی افزایش دما (سه‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | دمای برخی نقاط استان به بیش از ۴۰ درجه خواهد رسید ادعای عضو کمیسیون آموزش مجلس: آغاز مدارس از پنج‌سالگی، درنهایت منجر به افزایش بهره‌وری شغلی می‌شود اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۵ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) بازسازی صحنه جنایت بعد از ۶ سال در جاده میامی مشهد تجهیز ۲۸۰۰ مدرسه به فضای ورزشی در هفته تربیت بدنی سال ۱۴۰۴ دیابت در کودکان چه علائمی دارد؟
سرخط خبرها

شما مشکل را مدیریت می‌کنید یا «آن» شما را!

  • کد خبر: ۱۴۶۸۷۲
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
شما مشکل را مدیریت می‌کنید یا «آن» شما را!
مطالعات پژوهشگران حوزه اجتماعی نشان می‌دهد؛ افرادی که با مهارت حل مسئله آشنا هستند و آن را در زندگی روزمره‌شان به‌کار می‌بندند، استرس و فشار روانی کمتری را هم تجربه می‌کنند.

در برخورد با مشکلات زندگی آدم‌ها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد؛ کسانی که در برخورد با یک مشکل می‌دانند آن را چگونه مدیریت و حل کنند و افرادی که دچار استرس و اضطراب شده و خودشان به بخشی از آن مشکل تبدیل می‌شوند، بنابراین نوع برخورد ما با مشکلات را باید بخشی از توانمندی‌ها و علت موفقیت‌ها یا شکست‌هایمان به‌حساب آورد.
ازطرفی این تصور که همه مشکلات قابلیت حل‌شدن دارند هم غیرمنطقی و خلاف واقعیت است، ازاین‌رو همه ما ملزم به یادگرفتن مهارتی به‌نام حل مسئله هستیم که کمک می‌کند بتوانیم نگاه عمیق‌تری به مشکلاتمان بیندازیم و راه‌حلی برای آن بیابیم که کمترین پیامد منفی و بیشترین پیامد مثبت را برای ما و دیگران داشته‌باشد.

پیامد‌های داشتن و نداشتن مهارت حل‌مسئله

مطالعات پژوهشگران حوزه اجتماعی نشان می‌دهد؛ افرادی که با مهارت حل مسئله آشنا هستند و آن را در زندگی روزمره‌شان به‌کار می‌بندند، استرس و فشار روانی کمتری را هم تجربه می‌کنند. همچنین این یافته‌ها نشان می‌دهد باوجود اینکه بسیاری از افراد در زندگی با مشکل و دردسر و گرفتاری و بحران روبه‌رو هستند، همه یکسان از این تجربه‌های استرس‌زا آسیب نمی‌بینند، چون مهم است که افراد در برخورد با این‌گونه موقعیت‌ها چگونه عمل کنند.

ازطرفی افرادی که توان حل مسائل و مشکلات خود را ندارند، معمولا با کوچک‌ترین مشکلی که برایشان پیش می‌آید، دچار پریشانی، آشفتگی، ناراحتی و مشکلات روحی می‌شوند و مشکل پیش آمده را دلیلی بر بی‌کفایتی، ضعف یا بدشانسی خود می‌دانند. همچنین معتقدند: «یه دنیای خوب، دنیای بی‌مشکل است.» معمولا این افراد از روش خودداری یا فرار برای حل مشکلاتشان استفاده می‌کنند. در مقابل این افراد هم کسانی را داریم که حل مسائل و مشکلات مختلف نه‌تن‌ها در آن‌ها آشوبی ایجاد نمی‌کند، بلکه آن‌ها را به سطحی از خودآگاهی می‌رساند که با پشت سرگذاشتن هر مشکل، درس جدیدی از زندگی می‌گیرند و نقاط ضعف خود را بهبود می‌بخشند.

چگونگی ایجاد مهارت حل مسئله در خود

ما همواره در معرض مشکلات بسیاری هستیم و باید بدانیم در برخورد با هرکدام از این مشکلات باید از چه راهکاری برای حل آن‌ها استفاده کنیم. سعی کنید راهکار‌هایی را که در ادامه می‌آید با تمرین بسیار در خودتان درونی کنید.

پذیرش موقعیت

همواره به‌خاطر داشته‌باشید که مشکلات را درحد یک چالش ساده درنظر بگیرید، نه یک مصیبت. برای تحقق این امر هم آسان‌ترین راه این است که تصور کنید مشکل دوستتان است، یعنی از دیدگاه فرد دیگری به موضوع بنگرید و خود را از مشکل جدا کنید. دراین شرایط استرس آن را بهتر تحمل می‌کنید و بهتر هم می‌توانید به بررسی و جست‌وجوی راه‌حل مناسب بپردازید.

تعریف مشکل

تعریفی که از مشکل ارائه می‌دهید باید حاوی پاسخ به سؤال‌هایی نظیر این باشد؛ چه چیزی رخ داده است؟ چگونه و چرا؟ در اولویت‌بندی مشکل هم به اهمیت آن توجه کنید و نقش واقعی خودتان را در مشکل ایجادشده، درک کنید.

بارش فکری راه‌حل‌ها

سعی کنید تا حدامکان درباره مشکل به‌وجود آمده فکر کنید و تمام راه‌حل‌هایی را که به ذهنتان می‌آید، بنویسید، سپس راه‌حل‌هایی که امکان اجرا دارند و پیامد‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت هر انتخاب را تصور کنید. همچنین به این نکته بیندیشید که کدام‌یک ممکن است عملی‌تر باشد. سپس سه راه‌حل مطلوب را به ترتیب اولویت انتخاب و یادداشت کنید.

برنامه ریزی برای اجرای بهترین راه‌حل

ببینید برای اجرای راه‌حل انتخاب شده، چه‌چیزی نیاز است و درنهایت درنظر بگیرید که آیا آن راه‌حل کارآمد است یا اینکه قابلیت اجرا دارد؟ سپس شاخص‌های موقعیت آن را تعیین کنید.

ارزیابی راه‌حل اجرا شده

در این مرحله آثار اجرایی راه‌حلتان را ارزیابی کنید؛ آیا این راه‌حل کارآمد است و به حل‌مشکل می‌انجامد؟ آیا سبب بهبود شرایط می‌شود؟ آیا می‌توان با استفاده از راهکار دیگری به نتایج بهتری دست یافت؟ اصلا می‌توان این مهارت را با استفاده از روش‌هایی مانند بازی و نقاشی هم به بچه‌ها آموزش داد؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->