اندوه حسین (ع) متصل به اندوه رضا (ع) است محمد (ص)؛ پیامبری که درد‌ها را با توحید درمان کرد مراسم جاماندگان اربعین ۱۴۰۴ در سراسر کشور برگزار شد مدارس زیادی در سطح خراسان رضوی فاقد نمازخانه مناسب هستند روایتی از سوگواری متفاوت مشهدی‌ها در محرم و صفر امسال و پس از جنگ تحمیلی ۱۲‎‌روزه سفر کاروانی به عتبات دوباره آغاز شد چه افرادی بدون فیش می‌توانند به حج بروند؟ ۲۰۰ هزار عمره‌گزار ایرانی تا سال ۱۴۰۵ به عربستان مشرف می‌شوند ۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴
سرخط خبرها

«عبد صالح» خدا

  • کد خبر: ۱۵۲۱۳۳
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
«عبد صالح» خدا
امام جعفر صادق (ع) متن زیارت‌نامه حضرت ابوالفضل (ع) را به شیعیان آموزش داده‌اند. بی‌شک زیارت‌نامه‌های مستند و معتبری که از امام معصوم (ع) رسیده است، منبع اصلی شناخت شخصیت امام‌زادگان است.

از میان امام‌زادگان قمر بنی‌هاشم، حضرت ابوالفضل عباس بن علی (ع)، دارای زیارت‌نامه مأثوره از اهل‌بیت (ع) هستند.

امام جعفر صادق (ع) متن زیارت‌نامه حضرت ابوالفضل (ع) را به شیعیان آموزش داده‌اند. بی‌شک زیارت‌نامه‌های مستند و معتبری که از امام معصوم (ع) رسیده است، منبع اصلی شناخت شخصیت امام‌زادگان است. باید متن زیارت‌نامه حضرت ابوالفضل (ع) را قرائت و در محتوای آن دقت کرد.

در این زیارت‌نامه درس‌های بزرگی برای پیروان اهل‌بیت (ع) وجود دارد. امام صادق (ع) در فرازی از این زیارت‌نامه به زائران حرم حضرت ابوالفضل (ع) چنین آموزش می‌دهند: قُل: السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ صَلَّى‌اللَّهُ‌عَلَیْهِمْ‌وَ‌سَلَّمَ السَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ وَ مَغْفِرَتُهُ وَ رِضْوَانُهُ وَ عَلَى رُوحِکَ وَ بَدَنِکَ؛ یعنی بگو: سلام بر تو‌ای بنده صالح و نیکوکار، بنده فرمان‌بردار خدا، پیامبر خدا (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، سلام و رحمت و برکت‌ها و رضوان و بهشت خدا بر تو و بر روح و بدن تو باد.

امام صادق (ع) در این قسمت از متن زیارت‌نامه، حضرت ابوالفضل (ع) را «عبدصالح» خدا نامیده‌اند. عبدصالح امتیاز بزرگ و بالاترین ارزش حضرت ابوالفضل (ع) است که با اندیشه و عمل اسلامی او حاصل شده است. سزاوار است زائران و دوست‌داران حضرت ابوالفضل (ع) کوشش کنند عبدصالح خدای متعال شوند. ویژگی‌های «عبدصالح» را می‌توان از متن همین «زیارت مأثوره» کشف و استنباط کرد و به آن آراسته شد. در همین فراز از زیارت‌نامه «اطاعت» در وصف عبدصالح خدا وجود دارد.

امام صادق (ع) در این بخش از زیارت‌نامه، حضرت ابوالفضل (ع) را مطیع خدا و پیامبر خدا (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) دانسته‌اند؛ بنابراین تحقق عبدصالح بر اندیشه و اعتقاد به توحید، نبوت و امامت استوار است و بر اساس همین تفکر توحیدی «اطاعت» پدیدار و پایدار می‌شود. «عبد صالح» با «اندیشه» و «عمل» تحقق می‌یابد. هرجا اطاعت کامل باشد زیربنای آن اندیشه پاک توحیدی است. اطاعت از خدا و پیامبر (ص) و امام با هم در عبدصالح جریان دارد. حضرت ابوالفضل (ع) دارای همه این مراتب اندیشه و اطاعت بودند و عبدصالح خدا شدند.

امام صادق (ع) در همین فراز از زیارت‌نامه دوبار «السلام علیک» را آورده و بر حضرت ابوالفضل (ع) و روح و بدن او سلام کرده‌اند و سلام و رحمت خدا و برکت‌ها و بهشت و رضوان الهی را برای ایشان خواسته‌اند. بر طبق این فراز از زیارت‌نامه حضرت ابوالفضل (ع)؛ اطاعت رمز سعادت، راه رشد و کامل، سعادت و رسیدن به وضعیت عبدصالح است، بنابراین عاشقان حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) باید با پیروی از ایشان در طریق اطاعت خدا و عبودیت گام بردارند.

منبع حدیث: (کامل‌الزیارات، ابن‌قولویه، باب ۸۵، ص ۲۵۷) (المزار شیخ مفید، ص ۲۲۲) (المقنعه شیخ مفید، ص ۴۷۱) (تهذیب الاحکام شیخ صدوق، ج ۶، ص ۶۶) (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج ۲، ص ۷۲۵) (المزار الکبیر ابن مشهدی، ص ۹۷۸) (المزار شهید اول، ص ۱۳۲) (الوافی فیض کاشانی، ج ۱۴، ص ۱۵۱۰) (بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۴۲۷) (زادالمعاد، ص ۴۹۸)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->