عطار نیشابوری از نگاه نوجوانان مشهدی | روایت منطق‌الطیر در قاب تصویر و داستان یادی از نورالدین رضوی سروستانی، خواننده و مدرس فقید آواز ایرانی | نسیمی از سوی سروستان نگاهی به نمایش «ترور» با بازی ساعد سهیلی، بازیگر مشهدی | تماشاگر خودت را قاضی کن معاون سیمای شبکه خراسان رضوی: تولید محتوای هویتی روزآمد، زیرساخت‌های جدید می‌طلبد درباره پادکست ادبی و کارکردهای آن | ادبیات شنیدنی است گفت وگو با محمدکاظم کاظمی درباره پادکست «شعر پارسی» | به شنیدن پادکست عادت نداریم رونالدو وارد دنیای سینما می‌شود تتوی سر «شمشیر» در سریال پایتخت ۷ نشانه چیست؟ + توضیحات نقش آفرینی «تاکه هیرو هیرا» در فیلم کاروشی دانلود قسمت هفدهم سریال پایتخت ۷ + تماشای آنلاین اجرای عباس خوشدل، نوازنده معروف ایرانی، در رادیو صبا نظر جیمز کامرون درباره استفاده از هوش مصنوعی در سینما صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۴ کتاب جاده‌های ناتمام داستانی منتشر شد سریال وحشی هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی دیدار وزیر ارشاد با قباد شیوا، هنرمند پیشکسوت عرصه هنر‌های تجسمی
سرخط خبرها

فرم و محتوا در خدمت معنا

  • کد خبر: ۱۵۷۵۲۸
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
فرم و محتوا در خدمت معنا
ماه مبارک رمضان علاوه بر سلوک دینیِ فردی، جلوه بصری و اجتماعی مهمی را هم در قالب یک آیین داراست و آن را می‌توان در میهمانی‌های سفره افطار یا مراسم جمعی شب‌های قدر دید.
حمید سبحانی
نویسنده حمید سبحانی

برقراری تعادل در فرم و محتوا می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر _البته در شرایط درست_ در خلق اثری شود که حواس و ذهن مخاطب را به سمت خود جلب کند. زیرا این خطر وجود دارد که توجه عکاس تنها به یکی از این دو مقوله به نارسایی و الکن شدن عکس برسد. آیین‌ها، رسوم جمعی، جشن‌ها و همایش‌های ملی و مذهبی همیشه بستر جذابی برای عکاسی هستند. اما به همین دلیل و همچنین فراگیری آن، در بسیاری از عکس‌های ثبت شده عنصر تکرار به‌شدت خودنمایی می‌کند و به همین دلیل بسیاری از آن‌ها در جذب مخاطب ناموفق هستند.

ماه مبارک رمضان علاوه بر سلوک دینیِ فردی، جلوه بصری و اجتماعی مهمی را هم در قالب یک آیین داراست و آن را می‌توان در میهمانی‌های سفره افطار یا مراسم جمعی شب‌های قدر دید. عکس پیش‌رو فریمی از مقدمات آماده‌سازی سفره افطار در امامزاده شعیب سبزوار را نشان می‌دهد. عکس را هادی دهقانپور عکاس خوب، باتجربه و موفق در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خراسانی -که ساکن سبزوار است -ثبت کرده است. این عکس نمونه موفق ایجاد تعادل در فرم و محتواست. ذکاوت عکاس در انتخاب زاویه دید (از بالا) اولین برگ برنده این عکس است.

دریافت درست عکاس از خطوط، اشکال و بافت (که از نکات مهم ایجاد یک ترکیب‌بندی موفق است) درکنار انتخاب زاویه دید منجر به خلق عکسی شده است که با‌عث آشنایی‌زدایی در ذهن مخاطب می‌شود. در واقع مخاطب با تصویری انتزاعی و خلاق با واقعیتی روبه‌رو می‌شود که با وجود تکثر و تکرار، تازه است. سفره‌های آبی با بافت چهارخانه به کنتراستی جذاب با بافت گل‌های فرش‌های لاکی چیدمان شده رسیده است و حتی ظروف چیده شده در قالب اشکالی دایره‌ای این فرم چشم‌نواز را غنای بیشتری بخشیده است.

اما هوشمندی عکاس به همین‌جا ختم نشده است و دهقانپور با استفاده از تجربه‌اش نقش تأثیرگذاری هم به دو خادم مشغول در این سفره‌آرایی داده است. زیرا عکاس خوب می‌دانسته جای ایستادن خادم‌ها باعث ایستایی چرخش چشم بیننده و باعث تحریک بیشتر ذهن مخاطب می‌شود و از سویی نقطه تعادل‌بخشی فرم و محتوا هم همین نقطه است. جایی که کپشن سرراست عکس از آن بیرون می‌آید. دو خادم امامزاده در حال آماده‌سازی سفره افطار برای برگزاری مراسم جمعی پذیرایی افطار هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->