شرایط فروش علی الحساب محصولات مدیران خودرو اعلام شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) خراسان رضوی روی ریل جهش صنعتی| افزایش ۹۰ درصدی حجم سرمایه‌گذاری و صادرات صنعتی در خراسان رضوی ساعت کاری انجام عملیات ساتنا در روزهای پنجشنبه تغییر کرد افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو‌های وارداتی از ابتدای سال ۱۴۰۴ بورس کماکان در سراشیبی | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) تحویل سکه‌های پیش‌فروش بانک مرکزی از امروز (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز شد + جزئیات و نحوه دریافت سکه قیمت امروز طلا، سکه و ارز (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) | افزایش قابل توجه قیمت طلا ماینرها، یک‌پنجم برق کشور را مصرف می‌کنند! کارت سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه ابطال می‌شود کاهش زمان ثبت شرکت‌ها به کمتر از ۲ ساعت | فعالیت شرکت‌های صوری و کاغذی غیرممکن می‌شود مشهد، قطب آموزش قانون به فعالان اقتصادی | دومین همایش منطقه‌ای «ثبت، پیشران سرمایه‌گذاری برای تولید» برگزار شد برق خورشیدی، نور امید در تاریکی ناترازی | گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی درباره راه‌حل‌های ناترازی انرژی الزامات جذب سرمایه در نمایشگاه مشهد اینوکس–فاینکس تأمین برق صنایع با هزینه گزاف از طریق دیزل‌ژنراتور‌ها | بار اضافه روی دوش صنعت زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۴ ویژه دهک‌های چهارم تا نهم مشخص شد ۶۰ لیتر بنزین سهمیه خرداد امشب شارژ می‌شود (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی امروز (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش ادامه دارد؟ پیش‌بینی قیمت دلار، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) برنامه ریزی دولت برای خرید ۲۱۰ هزار تن دانه روغنی از کشاورزان داخلی ویدئو| توضیحات رئیس بانک مرکزی درباره نحوه تسویه حساب با بابک زنجانی قطع برق ۱۵ روزه صنایع منتفی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: حذف صفر هیچ تأثیری بر فرایند‌های واقعی اقتصاد ندارد | بی‌اثر در حفظ ارزش پول ملی مصرف بیش از ۶۳ هزار مگاوات برق در روز ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ قیمت امروز طلا، سکه و ارز (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) افت شاخص بورس در معاملات امروز (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴) اعلام ۱۰ عامل رسوب کالا توسط گمرک
سرخط خبرها

از کارت گارانتی چه کالا‌هایی و با چه شرایطی می‌توان شکایت کرد؟

  • کد خبر: ۱۶۵۱۰۳
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
از کارت گارانتی چه کالا‌هایی و با چه شرایطی می‌توان شکایت کرد؟
طبق گفته‌های مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، فرایند ثبت شکایت از ابتدای امسال فراهم شده و در حال حاضر مردم می‌توانند روی گارانتی نامعتبر گروه‌های کالایی موبایل، لپ‌تاپ، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی شکایت ثبت کنند؛ اما درحوزه لوازم خانگی خارجی، به جز کولرگازی و اتوی برقی، سایر لوازم خانگی وارداتی، قاچاق هستند و به همین دلیل در سامانه جامع گارانتی شکایتی از آن‌ها ثبت نمی‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، طرح اولیه سامانه جامع گارانتی در سال ۱۳۹۸ نوشته شده و در حال حاضر با هدف یکپارچه‌سازی خدمات پس از فروش در کشور، فاز نخست آن بهره‌برداری شده است. در این فاز امکان استعلام اصالت گارانتی کالا برای افراد مهیا شده است. این سامانه یکی از زیرسامانه‌های مربوط به حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و یکی از اهداف توسعه آن، حذف رویه‌های کاغذی برای تاییدیه شبکه خدمات پس از فروش بوده است.
مصرف‌کنندگان می‌توانند از طریق استعلام شناسه رهگیری یا IMI در سامانه جامع گارانتی، استفاده از اپلیکیشن سامانه جامع تجارت و استفاده از کد دستوری *۴*۷۷۷۷# اصالت گارانتی کالای خود را استعلام کنند. اخیرا درباره جزئیات امکانات سامانه جامع گارانتی و کالا‌هایی که امکان شکایت از آن‌ها وجود دارد، احسان تشکری، مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، توضیحاتی درباره جزئیات این سامانه ارائه کرده که در این گزارش به بخش‌های مهمی از آن پرداخته‌ایم.

 امکانات سامانه جامع گارانتی

مخاطب اصلی این سامانه در درجه اول مصرف‌کنندگان و در درجه دوم شرکت‌های خدمات پس از فروش هستند. در این سامانه مصرف‌کننده می‌تواند از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شود. به عبارت دقیق‌تر برای خرید کالا‌های دارای کد یا شناسه رهگیری و کالا‌های سیم‌کارت‌خور دارای IMEI، مصرف‌کننده قبل از خرید می‌تواند در سامانه جامع گارانتی با استعلام این کد رهگیری از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شود. همچنین اگر مصرف‌کننده از شرکت خدمات پس از فروش شکایت داشته باشد، این شکایت همان روز بررسی و به کارتابل شرکت گارانتی کننده ارسال می‌شود و این شرکت هفت روز زمان دارد تا این مورد را بررسی کند. در این مرحله اگر صلح صورت نگیرد و رضایت حاصل نشود شکایت به سامانه بازرسی وزارت صمت ارسال خواهد شد.

گفتنی است طبق گفته‌های مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، فرایند ثبت شکایت از ابتدای سال ۱۴۰۲ فراهم شده و در این مدت ۳۰۰ شکایت در این سامانه ثبت شده که از این بین بیش از ۲۰۰ شکایت مختومه شدند و به صلح رسیدند و بقیه در حال بررسی هستند.

امکان دیگری که در این سامانه وجود دارد، به نمایش گذاشتن شرکت‌های گارانتی کننده غیرمجاز است که از طریق اتحادیه‌ها یا مصرف‌کنندگان معرفی شدند. در کنار این امکان، شرکت‌های گارانتی کننده معتبر با طبقه‌بندی نیز معرفی شده است. به طور مثال اگر مصرف‌کننده قصد خرید لپ‌تاپ با برند خاصی را دارد می‌تواند در سامانه جامع گارانتی، شرکت‌های گارانتی کننده معتبر در آن برند را شناسایی کنند. در این سامانه مردم می‌توانند نظرات خود را ثبت کنند و نمره‌ای که ارزیاب به این شرکت داده را نیز ببینند و بر اساس آن تصمیم بگیرند. همچنین با هدف حذف کارت‌های گارانتی فیزیکی، مصرف‌کنندگان در این سامانه کارتابلی دارند که در آن تمام وسایلی که خریداری کرده و گارانتی آن‌ها فعال شده، به ثبت رسیده است.

در سامانه جامع گارانتی برای شرکت‌های گارانتی کننده نیز امکاناتی وجود دارد؛ از جمله اینکه تاییدیه خدمات پس از فروش برای کالا‌های وارداتی در گذشته به صورت کاغذی صادر می‌شد، اما اکنون فرایند کاملاً سیستمی شده است و کارشناس وزارت صمت درخواست‌ها را پس از بررسی، تایید یا رد می‌کند. شرکت‌ها نیز می‌توانند از وضعیت کالا‌هایی که گارانتی کرده‌اند اطلاع پیدا کنند.

 از گارانتی نامعتبر کدام کالا‌ها می‌توانید شکایت کنید؟

در حال حاضر گروه‌های کالایی موبایل، لپ‌تاپ، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی در سامانه جامع گارانتی تاییدیه خدمات پس از فروش گرفته‌اند که مردم می‌توانند روی آن شکایت ثبت کنند. البته به گفته مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، بهترین نحوه پاسخگویی از سمت گروه لوازم خانگی است که ۹۹ درصد آن کالا‌های تولید داخل هستند. اما درباره کالا‌های وارداتی، به جز کولرگازی و اتوی برقی، سایر لوازم خانگی وارداتی، قاچاق هستند و به همین دلیل در سامانه جامع گارانتی شکایتی از آن‌ها ثبت نمی‌شود.

منبع: ایران جیب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->