افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

۲۰ درصد کارخانه‌های خوراک دام خراسان رضوی تعطیل شده است

  • کد خبر: ۱۷۰۴۳۶
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
۲۰ درصد کارخانه‌های خوراک دام خراسان رضوی تعطیل شده است
صنعت دامپروری استان با مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی و رکود ناشی از کاهش تقاضا از سوی دامداران روبه رو شده است. همین مسئله سبب شده ۲۰  واحد خوراک دام در خراسان رضوی تعطیل شود.

به گزارش شهرآرانیوز، ۷۰ درصد هزینه تولید شیر، گوشت و تخم مرغ به خوراک دام مربوط می‌شود به همین دلیل هر چه وضعیت تولید این محصول بهبود یابد، امکان مدیریت هزینه تولید گوشت و فراورده‌های دامی بیشتر می‌شود. بااین حال به گفته تولیدکنندگان خوراک دام، اکنون این صنعت با مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی و رکود ناشی از کاهش تقاضا از سوی دامداران روبه رو شده است. همین مسئله سبب شده است ۲۰  واحد خوراک دام در خراسان رضوی تعطیل شود.

مشکلات کارخانه‌های خوراک دام

رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: صد کارخانه خوراک دام فعال در خراسان رضوی وجود دارد. یکی از مشکلات جدی این کارخانه جات که موجب آسیب پذیری آنان شده، موضوع تأمین نقدینگی است که سبب کاهش تولید آنان شده است. به گفته مدیرعامل اتحادیه کارخانه جات خوراک دام استان، حدود بیست کارخانه خوراک دام به دلیل نداشتن نقدینگی برای تأمین نهاده‌های دامی و نداشتن بازار تعطیل شدند. از دیگر مشکلات این کارخانه جات می‌توان به مسائل مالیاتی، تعرفه‌های برق، گاز و... اشاره کرد.

علی‌اکبر لبافی بیان کرد: گرفتن معدل از حساب شخص حقیقی و حقوقی و تأمین منابع مالی براساس معدل حساب، موضوعی است که برخی بانک‌ها به آن توجه نمی‌کنند و حاضر به پرداخت وام نیستند. وی با بیان اینکه مسئله دیگری که کارخانه جات خوراک دام مطرح می‌کنند، این است که استان در حوزه صدور مجوز برای واحد‌های تولیدی خوراک دام اشباع شده است، گفت: با صدور مجوز‌های متعدد تنها منابع مالی از بین خواهد رفت. دراین زمینه نمی‌توان اقدامی انجام داد؛ اما قرار است جهاد کشاورزی که نهاد صادرکننده مجوز‌های جدید است، با تشریح وضعیت واحد‌های تولیدی خوراک دام در استان، درخواست کنندگان مجوز را از این وضعیت آگاه کند.

لبافی بیان کرد: درآمد‌های کارخانه جات خوراک دام بسیار کاهش پیدا کرده و میزان مالیات دریافتی از آن‌ها با سود حاصل از فروش و فعالیتشان همخوانی ندارد. مقرر شد اداره کل امور مالیاتی این موضوع را بررسی کند.

بی مهری بانک‌ها به تولید

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی کارخانه جات خوراک دام، طیور و آبزیان خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا ضمن گلایه از بانک‌ها گفت: باوجوداینکه دستگاه‌های مختلف مانند استانداری، دادگستری و جهاد کشاورزی پای کار حمایت از تولید هستند، بانک‌ها همچنان از پرداخت تسهیلات به کارخانه‌های خوراک دام خودداری می‌کنند. این مسئله سبب شده است تا از دی ماه سال گذشته کارخانه‌های خوراک دام موفق به دریافت تسهیلات بانکی نشوند.

فریدون کافی افزود: سخت گیری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات در شرایطی انجام می‌شود که بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، هزینه‌های کارخانه‌های خوراک دام به شدت افزایش یافته و همین مسئله نیاز به نقدینگی توسط این کارخانه‌ها را بیشتر کرده است. به عنوان مثال در سال گذشته هر کیلو جو هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما اکنون به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. وی ادامه داد: براساس قانون باید بانک‌ها پنج برابر میزان سپرده‌ها به متقاضیان وام بدهند. همین مسئله سبب شده است تا کارخانه‌های خوراک دام سعی کنند که با سپرده گذاری در بانک تخصصی مربوط وام بگیرند، اما بانک مرتبط حاضر به پرداخت وام به کارخانه‌های خوراک دام استان نیست.

اکنون کمبود نقدینگی سبب شده است تا کارخانه‌ها به منظور ادامه فعالیت مجبور شوند که نقدینگی مورد نیاز خود را از بازار آزاد دریافت کنند. بااین حال ازآنجاکه هزینه‌های دریافت وام از بازار آزاد بسیار بیشتر از منابع بانکی است، این مسئله هزینه تمام شده واحد‌های تولیدی خوراک دام را افزایش داده است. وی ادامه داد: وقتی هزینه خوراک دام افزایش یابد، این مسئله منجر به گران ترشدن هزینه تمام شده دام و طیور می‌شود و درنهایت دود این گرانی‌ها به چشم مصرف کننده می‌رود.

چرا در زمانی که می‌توانیم با پرداخت تسهیلات بانکی هزینه‌های تولید گوشت را کاهش داده و بار گرانی را برای مردم سبک‌تر کنیم، باز هم بانک‌ها حاضر به همکاری با بخش تولید نیستند. بانک‌ها در حالی از تولید حمایت نمی‌کنند که امسال باید بر اساس شعار سال، تمام سعی و تلاش خود را برای مانع زدایی از رشد تولید به کار ببرند. وی افزود: در حال حاضر کارخانه‌های خوراک دام به سبب مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی و بالابودن سود دریافت وام از بازار آزاد با ظرفیت کمتری در حال فعالیت هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->