افزایش تعداد جان‌باختگان حادثه معدن طبس به ۵۲ نفر دستگیری ۵ جوان شرور در شهرک رجائی مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) مسمومیت الکلی در مازندران ۱۳ فوتی برجای گذاشت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارویی نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است کمبود نیروی متخصص بیهوشی، از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه بیهوشی کشور است تیم دانش‌آموزان مخترع ایران در مسابقات جهانی علوم و اختراعات انگلستان ۲ مدال نقره کسب کردند ترافیک نیمه‌سنگین در بولوار سجاد، میدان قائم(عج) و تقاطع خسروی در مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) حدود ۷۰ درصد سهم مالیات مودیان مالیاتی به مدرسه‌سازی اختصاص داده شده است تذکر دوباره قالیباف: دولت باید قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند + فیلم (۱۱ مهر ۱۴۰۳) درباره مهم‌ترین پیامد‌ منفی استفاده زیاد از گوشی تلفن همراه | همراه آزار چرا مردم از دسترسی به نان سالم و استاندارد، محروم هستند؟ چرا در فصل پاییز پوستمان خشک می شود؟ انتقاد وزیر سابق بهداشت از مصوبه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی دست کوتاه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از متناسب‌سازی حقوق | بازنشستگان کشوری ۶ بر ۳ از بازنشستگان کارگری جلو افتادند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (چهارشنبه، ۱۱ مهر ۱۴۰۳) | کاهش محسوس دما از بعدازظهر جمعه مصوبه کنکوری شورای انقلاب فرهنگی بدون تغییر تا سال ۱۴۰۵ اجرا می‌شود صدور اجرائیه مهریه الزاماً به معنای طلاق نیست | کاهش ۱۳ درصدی درخواست ثبت اجرای مهریه در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته تأکید دوباره مجلس بر لزوم اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) نمونه‌برداری دامپزشکی از گوشت‌های ارزان یک فروشگاه در مشهد | دست‌های لرزان برای خرید گوشت ارزان سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافته است راهکارهای جلوگیری از جعل گذرنامه‌های بین‌المللی از زبان رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری تا زمان صدور احکام پیش‌بینی بارش باران، همراه با رعد و برق و وزش باد برای استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق در روز شنبه (۱۴ مهر ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیشگیری بهتر از درمان!

  • کد خبر: ۱۷۲۴۳۴
  • ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
پیشگیری بهتر از درمان!
کمبود پایگاه‌های امداد رسان بین جاده‌ای در استان خراسان رضوی واقعیتی انکار ناپذیر است.

سقوط یک دستگاه پراید به دره در محور کاشمر به نیشابور در نزدیکی شهرستان کوهسرخ در روز‌های آخر خرداد۱۴۰۲ علاوه بر رقم زدن حادثه‌ای دردناک، منجر به از دست رفتن چند نفر از هم وطنان عزیزمان شد. مطالبات متعدد مسئولان شهری و استانی از جمعیت هلال احمر درباره علت خدمت نرساندن مناسب و بموقع در محل حادثه برای نجات جان مصدومان و انتقال پیکر‌های هم وطنان عزیزی که جان خودشان را از دست دادند، از ته دره مجاور این جاده خطرناک قابل بررسی است؛ حقیقتی که پنهان کردن آن دردی را دوا نمی‌کند و مطالبه نابهنگام و غیر منصفانه نیز مشکلی از مردم را حل نخواهد کرد، اما برنامه ریزی بموقع و توجه لازم به زیرساخت‌ها قطعا می‌تواند عامل بسیار مهمی در پیشگیری از بروز چنین صحنه‌هایی باشد.

کمبود پایگاه‌های امداد رسان بین جاده‌ای در استان خراسان رضوی واقعیتی انکار ناپذیر است. این استان زائرپذیر، در حالی در برخی ایام بیشترین تردد جاده‌ای در سطح کشور را رقم می‌زند که در بسیاری از محور‌های مواصلاتی خود فاقد هر گونه پایگاه امداد و نجات جاده‌ای است و محور کاشمر به نیشابور نیز یکی از همان محور‌های پر خطر محسوب می‌شود.

در آمایش سرزمینی صورت گرفته در محور‌های مواصلاتی استان خراسان رضوی، دست کم نیازمند پنجاه پایگاه امداد و نجات جاده‌ای هستیم که در حال حاضر مجموعه پایگاه‌های موجود اعم از ملکی و استیجاری ۲۲ پایگاه را شامل می‌شود و اضافه بر این تعداد شش پایگاه به صورت کانکسی مشغول خدمت رسانی هستند که عمر برخی از این کانکس ها، بیش از یک دهه است.

از بررسی این ارقام به این نتیجه می‌رسیم که دست کم ۲۸ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در محور‌های مواصلاتی مشهد مقدس باید ساخته شود؛ اما متأسفانه با ردیف اعتبارات اندکی که به بودجه‌های ملی و استانی تخصیص پیدا می‌کند، تحقق این مهم در دو دهه آینده شاید دور از انتظار باشد، اما ضرورت دارد که با نگاه جهادی و با متمرکز کردن همت‌های شهری و استانی روی این موضوع مهم که با جان هم وطنان ارتباط مستقیم دارد، عزم جدی رقم بخورد.

نکته درخورتوجه این است که ساخت یک پایگاه، پیچیدگی خاصی ندارد و یک بنای بسیار معمولی به حساب می‌آید و اختصاص زمین نیز اغلب در زمین‌های کم ارزش، بیابانی و حاشیه جاده هاست که یا از طریق اهدای مردمی یا از طریق تخصیص اراضی ملی صورت می‌پذیرد و نیازی به تخصیص هزینه ندارد.

ساخت بنا نیز محدود به دیوارکشی و زیربنایی کمتر از سیصد متر است؛ بنابراین مجموع پایگاه‌های موجود در استان، حتی اگر با قیمت‌های پیمانکاران عمومی نیازمند ساخت باشد، رقمی کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که این رقم با ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی قابل تقلیل جدی است. امیدواریم با اهتمام مردم و مسئولان در این مسئله مهم قبل از وقوع حادثه به دنبال اقدامی اثرگذار باشیم؛ در غیر این صورت حوادث متعدد در ماه‌ها و سال‌های آتی اتفاق خواهد افتاد و تأثیر مطالبات و پیگیری‌های پس از حادثه چیزی در حد نوش دارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->