جهاد اسلامی: برای حفاظت از ملت فلسطین با طرح پیشنهادی آتش‌بس موافقت کردیم ترامپ در دیدار رهبران اروپایی: ظرف یکی دو هفته چشم‌انداز جنگ اوکراین مشخص می‌شود کردستان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد | آیا فردا و چهارشنبه تعطیل است؟ سازمان ملل: شرایط در غزه از حد فاجعه فراتر رفته است آیا ادارات اهواز و خوزستان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ فرماندار مشهد: ۱۳۷ نانوایی در اطراف حرم امام‌رضا(ع) تجهیز و هزاران تُن اقلام ضروری برای دهه آخر صفر آماده شده است روسیه: استقرار نیرو در اوکراین با مشارکت ناتو را قویا رد می‌کنیم زلنسکی: اوکراین آماده ایجاد یک معماری امنیتی جدید است پژمانفر: ستاد اربعین باید تبدیل به «ستاد اربعین و راهپیمایی دهه آخر ماه صفر» شود آیا ادارات بوشهر در روز سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل است؟ (۲۸ و ۲۹ مرداد ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: آمادگی کامل برای پذیرایی ‌ از حدود ۷ میلیون زائر در مشهد وجود دارد | نگرانی‌های ما در مشهد در حوزه آب جدی است جزئیات طرح پیشنهادی آتش‌بس در غزه منتشر شد ادارات و بانک‌های خراسان شمالی شنبه تعطیل شدند (یکم شهریور ۱۴۰۴) آیا کرمان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ وزیر کشور: امسال حجم حضور زائران در دهه پایانی صفر در مشهد افزایش قابل‌توجهی دارد | پیش‌بینی تمهیدات لازم برای بازگشت زائران + فیلم استان تهران شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد حماس با طرح میانجیگران موافقت کرد | درخواست پادشاه اردن برای آتش‌بس حمله راکتی از غزه به جنوب فلسطین اشغالی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آیا ادارات قم روز چهارشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) تعطیل است؟ برنامه جهانی غذا زنگ خطر را درباره اوضاع غزه به صدا درآورد پیام ترامپ قبل از نشست با اروپایی‌ها در کاخ سفید ادعای تکراری ترامپ: تاسیسات هسته‌ای ایران را نابود کردم! مصر از استقرار نیرو‌های بین‌المللی در نوار غزه حمایت کرد معاون اول رئیس جمهور: هر جنگی علیه ما آغاز شود، پایانش با ما خواهد بود تغییر در روند رسیدگی به لایحه بودجه سالانه در مجلس آغاز شد پزشکیان وارد ایروان شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) مقامات طالبان برگزاری هرگونه جلسه با سپاه پاسداران را تکذیب کردند
سرخط خبرها

قذافی و صدر؛ بیم و امید

  • کد خبر: ۱۸۱۸۸۹
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
قذافی و صدر؛ بیم و امید
نگاهی به فرجام آن که در پایتخت قلوب خلق جای دارد و عاقبت آن که در دارالملک مغلوبِ ظلم پای می‌گذارد.

به گزارش شهرآرانیوز معمر قذافی ۴۲سال نفر اول لیبی بود، اگرچه در ۳۲سال آخر وانمود می‌کرد که رهبر معنوی ملت است و خود را «برادرِ پیشوا» می‌خواند. او که هوادار جامعه گرایی بود نوعی سوسیالیسم کمونیستی را بنیاد نهاد و ــ در ظاهر ــ مانند جمال عبدالناصر سودای اتحاد جهان عرب و ملت‌های آفریقایی را در سر می‌پخت، البته مشروط به اینکه خودش در صدر این ائتلاف باشد.

در این راه، به لطف ذخایر سرشار نفت و گاز، با صرف هزینه بسیار، «ارتش اسلامی» مجهزی شکل داد و حتی به ساخت جنگ افزار هسته‌ای هم نزدیک شد. قذافی اوضاع اقتصادی لیبی را هم سروسامان داد و ملت خود را به رفاهی نسبی رساند؛ اما همین ملت در سال ۲۰۱۱ او را سرنگون کردند و کشتند.

سیدموسی صدر، طی پنجاه سالی که در بین مردم بود، صاحب هیچ حکومت یا دولتی نبود و تنها ــ و البته با رعایت قانون ــ نهاد مدنی «مجلس اعلای شیعیان لبنان» را تأسیس کرد و سپس، از طریق رأی گیری، به ریاست آن رسید. پس از این، او حزب و سازمان شبه نظامی «حرکة أمَل» یا «جنبش امل» را هم (در آغاز تحت عنوان «حرکة ٱلْمحرومین») بنیان گذاشت. صدر با این کار‌ها توانست اقلیت بزرگ شیعه کشور را به برخی از حقوق مسلم خودشان ــ که سال‌ها از آن محروم بودند ــ برساند. این کار‌های او، در کشوری که تنوع فرهنگی و دینی بسیاری داشت و بر اثر آن درگیر یک جنگ داخلی بزرگ هم شد، اقداماتی ضدملی به نظر می‌آیند؛ با این همه، صدر محبوب اکثریت بود.

همچنان که مشهور است، ۴۵سال پیش، قذافیْ صدر را به زندان انداخت یا به کل از میان برداشت. مردی که با دیکتاتوریْ تأسیس حزب و حتی ابراز عقیده مخالف را ممنوع کرده بود و برای رعب افکنی، پیوسته، به اعدام داخلی‌ها و ترور خارجی‌ها می‌پرداخت، کسی که به بهانه‌های گوناگون با کشور‌های مسلمانی مثل مصر و چاد می‌جنگید (و البته همواره شکست می‌خورد) و پشتیبان جانی‌هایی نظیر عیدی امین در اوگاندا بود، دیگری را که همواره به کار‌های عام المنفعه می‌پرداخت و مایل به اتحاد با رهبران ادیان و مذاهب دیگر بود (چنان که در بازسازی کلیسا مشارکت می‌نمود و مفتی اهل سنت را به وحدت فقهی فرامی خواند)، مردی را که کشیش مارونی «امتداد روح مسیح» می‌خواند، به خیال خود، به صلیب کشید، غافل از اینکه او به آسمان بر خواهد شد.

حالا سرنوشت این دو را با یکدیگر بسنجید: یکی در بین جمعیت مُرد و دیگری در نهان هنوز زنده است، دست کم در دل دوستارانش. از پیامبر اسلام (ص) است که «ألْجماعةُ رحمةٌ وَ ٱلْفُرقةُ عَذابٌ»؛ یعنی «همبستگی مایه آمرزش است و پراکندگی مایه رنجش.» صدر خود را وقف نزدیکی انسان‌ها کرده بود و در این راه از هیچ کوششی دریغ نداشت و قذافی میان مردمان جدایی افکنده بود و تا لحظه مرگ هم از این کار دست نکشید. با این تفاصیل، روشن است که اولی پیام آور رحمت بوده است و دومی رسول عذاب، و آشکار است که یکی محبوب می‌شود و دیگری مغضوب. این است فرجام آن که در پایتخت قلوب خلق جای دارد و عاقبت آن که در دارالملک مغلوبِ ظلم پای می‌گذارد، آفرین و نفرین.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->