اجتماع «حزب‌الله زنده است» در میدان شهدای مشهد برگزار می‌شود بیانیه‌ شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پی شهادت سید حسن نصرالله پیام شهردار مشهدمقدس در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها در لبنان آمادگی جامعه سازمان بسیج شهرداری مشهد برای جهاد با دشمن صهیونیستی برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته گردشگری در مشهد برگزار خواهد شد کودکان مشهدی میزبان آتش‌نشانان شدند + فیلم جانمایی بازار خودرو مشهد در اراضی قند شیرین ترافیک پرحجم در میدان آزادی، بزرگراه شهید چراغچی و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۷ مهر ۱۴۰۳) احیای «گذر تشرف ارگ» به همت شهرداری مشهد جابه‌جایی بیش از ۱۳ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد اجتماع مردمی امت حزب الله مشهد در محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی برگزار خواهد شد (۷ مهر ۱۴۰۳) قانون مدیریت یکپارچه آتش‌نشانی روی میز مجلس | پیگیری‌ها برای رفع دغدغه‌های معیشتی کارکنان ادامه دارد جانمایی یک ایستگاه آتش‌نشانی دور میدان شریعتی مشهد مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد: روزانه ۱۱۰ عملیات آتش‌نشانی در مشهد انجام می‌شود معاون امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی: فرهنگ همراهی و کمک مردم به آتش‌نشانان تحقق پیدا کند شهردار مشهد: ساختمان مرکزی فرماندهی آتش‌نشانی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم کیفیت هوای مشهد مطلوب است (۶مهر ۱۴۰۳) صحبت‌های حاجی بگلو، رئیس شورای عالی استان‌های کشور، در برنامه «صف اول» شبکه خبر + فیلم تشکیل اولین جلسه ستاد بررسی و هماهنگی بازی ایران و قطر در مشهد مردمی سازی اقدامات مهم‌ترین محوریت شورای ششم | ارتقای ۴۷ درصدی سرانه ورزشی در مناطق کم‌برخوردار مشهدمقدس راهپیمایی حمایت از جبهه مقاومت فردا (جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود بیش از ۶۸ هزار نفر در سامانه سرویس مدارس سپند در مشهد ثبت‌نام کرده‌اند | اعلام ۳ شماره تماس برای پیگیری مشکلات سامانه سپند
سرخط خبرها

لزوم توجه به کاربری اراضی شهری در شبکه حمل‌ونقل مشهدالرضا (ع)

  • کد خبر: ۱۸۶۴۰۱
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
لزوم توجه به کاربری اراضی شهری در شبکه حمل‌ونقل مشهدالرضا (ع)
در ساختار سیستماتیک یک شهر، فعالیت‌های مختلف نیازمند فضا‌های خاص خود هستند و فعالیتی به بهترین نحو انجام می‌شود که فضای مناسب و مطابق با نوع فعالیت را دارا باشد.

کاربری زمین‌های شهری یکی از شاخصه‌های اصلی در سامانه مدیریتی شهری است که از طریق شبکه‌های ارتباطی و جریان‌های ترافیکی با سامانه حمل‌ونقل در ارتباط مستقیم و متقابل است. در واقع حمل‌ونقل و کاربری زمین شهری، یک سیستم واحد را شکل می‌دهد، به‌گونه‌ای که تصمیم در یکی، بر دیگری تأثیرگذار است و مدیریت در یکی می‌تواند در تحقق اهداف دیگری مؤثر واقع شود.

در ساختار سیستماتیک یک شهر، فعالیت‌های مختلف نیازمند فضا‌های خاص خود هستند و فعالیتی به بهترین نحو انجام می‌شود که فضای مناسب و مطابق با نوع فعالیت را دارا باشد. کاربری‌های موجود در یک منطقه شهری باتوجه‌به ماهیت سیستمی آن از طریق شبکه ارتباطی و آمدوشد در آن‌ها، با یکدیگر در ارتباط مستمر هستند.

مشکلات حمل‌ونقل شهری از مسائل مهمی است که با افزایش جمعیت شهر‌ها از سویی و تأثیر مدرنیسم و فناوری نوین بر شهرسازی سنتی از سوی دیگر، به‌صورت اجتناب‌ناپذیر در شهر‌ها مطرح است. در مشهد، افزایش جمعیت، رشد شتابان شهرنشینی و افزایش ضریب مالکیت خودرو‌های شخصی در مناطق شهری به‌ویژه در بخش مرکزی شهر‌ها و بافت قدیمی باعث افزایش تراکم در شبکه معابر مرکز شهر و بروز مشکلات ترافیکی در آن‌ها شده است که عموما برای رفت‌و‌آمد این نوع و حجم از ترافیک طراحی نشده‌اند و کمبود شبکه معابر و هم‌خوان‌نبودن آن‌ها با نیاز‌های امروز، همچنین استقرار کاربری‌های جاذب جمعیت و مولد سفر، هم‌جواری‌های متراکم و گاه ناسازگار، از مشکلات اساسی این مناطق بوده است و تداخل سواره و پیاده را موجب می‌شود.

کاربری‌های متفاوت، تقاضا‌های متفاوتی را نیز برای شبکه معابر خواهند داشت. برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و کاربری زمین در بلندمدت و کوتاه‌مدت اثرات بنیادی بر سمت‌وسو، میزان و نحوه انجام سفرها، وضعیت معابر و ترافیک درحال جریان خواهد داشت و توجه به رابطه متقابل کاربری زمین و حمل‌ونقل، دگرگونی عمیقی در نحوه نگرش به کل سیستم ایجاد خواهد کرد، به‌طوری‌که کاربری زمین و سیستم حمل‌ونقل، دوطرف یک معادله را تشکیل می‌دهند که تغییر در هر طرف معادله اثرات سیستمی خود را در طرف دیگر برجای خواهد گذاشت.

امروزه به‌دلیل رشد سریع شهرنشینی، مطابق‌نبودن خیابان‌های امروزی با نیاز جمعیت، قرارگیری کاربری‌های جاذب جمعیت در حاشیه خیابان‌های شهر و قرارگیری کاربری‌های ناسازگار در کنار هم باعث ایجاد پدیده ترافیک در شهر‌ها شده است. پدیده ترافیک یکی از مشکلات عمده در بیشتر شهر‌های بزرگ و حتی متوسط است.

این مسئله یکی از مشکلات اجتماعی جوامع امروزی و شهر‌های مختلف بوده و با وجود اینکه مطالعات گسترده‌ای روی ساختار شبکه و کاربری به‌صورت جدا انجام شده، به رابطه متقابل آن‌ها بی‌توجهی شده است. برنامه کاربری زمین بدون درنظرگرفتن جریان ترافیک بین کاربری‌های مختلف و بدون توجه به شبکه ارتباطی شهری عقلانی نیست، زیرا چنین بی‌توجهی باعث ایجاد حمل‌ونقل اضافی و طولانی‌شدن فاصله حمل‌و‌نقل‌های شهری می‌شود که شاید ریشه اصلی مشکلات دسترسی شهر‌های بی‌برنامه است.

نوع کاربری زمین و نحوه برنامه‌ریزی حمل‌ونقل می‌تواند هم در کوتاه‌مدت و هم در درازمدت، اثراتی بنیادی بر ایمنی معابر، جذب سفر و سرعت وسایل نقلیه بگذارد، اما امروز مشاوران طرح‌های تفصیلی شهر مشهد باید با نگاهی همه‌جانبه، همه گره‌های ترافیکی شهر و نقاط قوت و ضعف سیستم حمل‌ونقل شهری را به‌درستی ارزیابی کنند و پیشنهاد‌های قابل اتکایی را به سیاست‌گذاران شهری ارائه دهند تا با ظرفیت موجود در شبکه حمل‌ونقل عمومی مشهدالرضا (ع)، بهینه‌ترین بهره‌برداری برای زائران و مجاوران فراهم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->