ترامپ: ۷۹ درصد دونباس متعلق به روسیه است عراقچی با وزیر امور خارجه ارمنستان دیدار کرد نخست‌وزیر ارمنستان: فرصت‌های جدیدی برای همکاری‌های ریلی با ایران ایجاد می‌شود نماینده رهبر انقلاب از آیت‌الله نوری همدانی عیادت کرد| دیدار با آیات عظام مکارم و سبحانی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) پاشینیان در دیدار با پزشکیان: عدم تغییر مرز‌ها تصمیم قطعی و خطوط قرمز ارمنستان است ترامپ: زلنسکی باید برای پایان جنگ امتیازاتی بدهد وزیر امور خارجه: ارمنستان اطمینان داد از خاکش تهدیدی متوجه ایران نمی‌شود + فیلم وزارت بهداشت غزه: ۴۰۳ فلسطینی در ۲۴ ساعت گذشته به شهادت رسیده‌اند کودتای ۲۸ مرداد؛ نقاشی دیو روی دیوار ایران! ۳۶۰ کارمند سازمان ملل در جنگ غزه کشته شده‌اند رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: ایران، آذربایجان و ارمنستان اجازه حضور بیگانگان در منطقه را نخواهند داد وزارت بهداشت فلسطین: هر ۴۰ دقیقه، یک کودک در غزه شهید می‌شود پزشکیان: ایران خواهان تثبیت صلح در منطقه قفقاز بوده و خواهد بود آیت الله علم الهدی: گروهک منافقین، ابزار اصلی دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است | ضرورت به‌روزرسانی اسناد تروریسم و مقابله رسانه‌ای با منافقین قطر پاسخ حماس به پیشنهاد آتش بس را بسیار مثبت دانست جزئیات سفر پزشکیان به بلاروس اعلام شد پزشکیان: نگرانی از حضور نیرو‌های ثالث در مرز مشترک ارمنستان باید برطرف شود نشست خبری رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ارمنستان برگزار شد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) حماس خواستار فشار حداکثری بر رژیم اشغالگر جهت توقف نسل‌کشی در غزه شد گاردین: نژادپرستی ساختاری دلیل انفعال اروپا در قبال غزه است امضای ۱۰ تفاهم‌نامه و سند همکاری میان ایران و ارمنستان در ایروان (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) جانشین فرمانده کل سپاه: آمادگی ما نسبت به ۲ ماه قبل افزایش داشته است برگزاری نشست خصوصی پزشکیان و پاشینیان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مطرح کرد: از بحران آب و مصرف مازوت تا حضور نایب‌رئیس‌های مجلس در ایام پایانی صفر در مشهد + فیلم مدودوف: رهبران اروپایی نتوانستند ترامپ را شکست دهند آمریکا ناوشکن‌های خود را به آب‌های ونزوئلا اعزام کرد | مادورو: ۴.۵ میلیون نیرو بسیج می‌کنیم نگاهی به ادعاهای ترامپ درباره پایان دادن به ۶ جنگ
سرخط خبرها

قالیباف: نوسازی ناوگان حمل و نقل نقش موثری در صرفه‌جویی انرژی و امنیت جاده‌ای دارد

  • کد خبر: ۱۸۹۰۸۷
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
قالیباف: نوسازی ناوگان حمل و نقل نقش موثری در صرفه‌جویی انرژی و امنیت جاده‌ای دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:اصلاح شبکه حمل و نقل و نوسازی این ناوگان یک موضوع ملی و برجسته است که در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امنیت جاده‌ها نقش ویژه‌ای دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۴ مهر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندالحاقی ماده ۵۹ لایحه برنامه هفتم توسعه که به اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده‌های کارکرده با عمر کمتر از ۱۰ سال به کشور باز می‌گشت، گفت: قانون خودرو اخیرا تصویب و ابلاغ شده است، اما این موضوع با آن قانون دو فرق دارد و باید دوستان به آن توجه کنند چرا که در اینجا به ازای اسقاط هر دستگاه گفتیم که مجوز واردات صادر شود، در شرایطی که ما در قانون ساماندهی خودرو گفته بودیم باید خودرو را اسقاط کنند، اما الزام نکردیم و گفتیم اگر اسقاط نبود می‌توانند به میزانی وجه را بپردازند. به نظر من از جهت مصرف سوخت، اقتصاد و محیط زیست این تصمیم خوبی نبود، ولی بهرحال در مجلس تصمیم‌گیری شد و الان قانون است و باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: اما در اینجا گفتیم الان ماشین‌هایی داریم که برای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بوده و عمری حدود ۶۰ – ۷۰ سال دارد و هنوز در همین شهر تهران مصالح ساختمانی جابه‌جا می‌کنند و در جاده‌ها حرکت می‌کنند که خلاف قانون است و این مشکلات هم در رابطه با اتوبوس‌ها و هم کامیون‌ها وجود دارد، منتها بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم در حوزه کشنده‌ها و ماشین‌های سنگین نقطه مناسب برای زمان و قیمت باید شناسایی شود، زیرا وقتی بخواهیم وارد کنیم باید بحث ارز را هم ببینیم که چه حجمی ارز از کشور خارج می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: وقتی ما برای واردات کشنده سن زیر ۱۰ سال (بین ۵ تا ۱۰ سال) را می‌گذاریم قیمت‌ها به شدت پایین می‌آید، یعنی این راهکار ارزبری کمتری دارد و داخل هم اگر به آن‌ها معافیت می‌دهیم، چون ماشین را اسقاط می‌کنند، از طرفی این مسئله در صرفه‌جویی سوخت بسیار اهمیت دارد، به ویژه آنکه در حوزه ترانزیت نیز کشنده‌ها می‌توانند حمل به خارج از کشور را انجام دهند.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: ما الان بیش از ۷۰ – ۸۰ درصد خودروهایمان امکان اینکه از کشور خارج شوند و بار ببرند را ندارند، به خاطر اینکه استاندارد‌های لازم را ندارند.

وی تأکید کرد: موضوع اسقاط کشنده‌های فرسوده نیز باید در آیین‌نامه اجرایی آن دیده شود البته که گفته شد که در موضوع اسقاط هم باید موتور، رادیات و استارت ماشین را تحویل دهند و بقیه بدنه آهنی را در اختیار راننده ماشین قرار دهند و این‌ها جزئیاتی است که طبیعتاً دولت در آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی خواهد کرد و اگر پیشنهادی شود در خدمتشان هستیم.

قالیباف افزود: اینجا دو راه وجود دارد؛ ما می‌توانیم این ۱۰ سال را برای کشنده‌ها بگذاریم و اینجا رأی‌گیری کنیم و بقیه آن را ارجاع دهیم به همان قانون قبلی که نظر دولت است. پیشنهاد دیگر این بوده است که همین را با این وضع تصویب کنیم اگر دولت موافق است، چون اسقاط کردن آن‌ها مهم است، اگر کشنده وارد کنیم، اما اسقاط نکنیم و از این تعرفه استفاده کند به گازوئیل و محیط زیست ظلم کردیم، این موضوع برای صرفه‌جویی انرژی، ایمنی جاده‌ها و ترانزیت اهمیت دارد، زیرا دیروز هم می‌خواستیم در جدول مذکور، میزان حمل جاده‌ای را از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم که برای تحقق این موضوع باید شبکه حمل و نقل را اصلاح کنیم وگرنه امکان جابه‌جایی بار و ترانزیت وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوعی ملی است و باور کنید یکی از موضوعات برجسته‌ای است که ترانزیت، حمل و نقل، درآمد، صرفه‌جویی در انرژی و ایمنی جاده‌ها و همه این حرف‌هایی که می‌زنیم را در بر می‌گیرد. الان ۷۰ درصد راننده‌های کشنده، خود مالک هستند که باید اولویت را برای آن‌ها بگذاریم و این معافیت گمرکی را به آن‌ها بدهیم که ماشین کهنه‌اش را نو کند که هم درآمد خانوار بالا می‌رود و هم از آن طرف می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند بنابراین این یک موضوع ملی است که خودرو‌های فرسوده باید از چرخه خارج شوند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->