برنامه ریزی دولت برای خرید ۲۱۰ هزار تن دانه روغنی از کشاورزان داخلی ویدئو| توضیحات رئیس بانک مرکزی درباره نحوه تسویه حساب با بابک زنجانی قطع برق ۱۵ روزه صنایع منتفی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: حذف صفر هیچ تأثیری بر فرایند‌های واقعی اقتصاد ندارد | بی‌اثر در حفظ ارزش پول ملی مصرف بیش از ۶۳ هزار مگاوات برق در روز ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ قیمت امروز طلا، سکه و ارز (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) افت شاخص بورس در معاملات امروز (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴) اعلام ۱۰ عامل رسوب کالا توسط گمرک جزئیات نحوه محاسبه پلکانی قبض برق گسترش ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ‌ﻫﺎﯼ ایران و ترکمنستان در زمینه نفت و گاز شرایط دریافت وام ۴ میلیارد تومانی مشاغل خانگی چیست؟ تأکید بر ضرورت تسریع در تکمیل خط سوم انتقال برق مشهد - ماری دستور سرپرست وزارت اقتصاد برای پرداخت یکپارچه حقوق کارمندان تا یکم هر ماه هدف‌گذاری برای جذب ۱۰ همت سرمایه‌گذاری در شهرداری‌های خراسان رضوی | عرضه بسته‌های ویژه جذب سرمایه در نمایشگاه مشهدفاینکس خراسان رضوی، در نبرد با آفت سن گندم | بیش از ۱۵۳ هزار هکتار از مزارع غلات استان، سم‌پاشی شد دلایل کمبود برنج خارجی در بازار مشهد | برنج پاکستانی کمیاب شد راه دشوار خانه دارشدن پیش‌بینی قیمت طلا و سکه (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش نرخ ارز چه تأثیری بر قیمت لاستیک خودرو داشت؟ | واردات بی‌رویه تایر‌های چینی، مانع بزرگ حمایت از تولید داخل پیش بینی بورس (سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴)| بازار قرمز می‌ماند؟ پیش‌بینی قیمت دلار (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) نرخ ارز کالاهای اساسی رسماً به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برگشت خشکسالی، تولید گیاهان دارویی خراسان رضوی را تهدید می‌کند قطعی منظم برق شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس: سرمایه‌گذار اماراتی به تعهد خود عمل کند مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: پیگیر مطالبات به‌حق نانوایان هستیم متخلفان بازار ارز و شبکه توزیع آرد نقره‌داغ شدند | ۴۱.۵ میلیارد تومان، جریمه دو شرکت متخلف در خراسان رضوی ظرفیت‌های نمایشگاه اینوکس-فاینکس | رویدادی برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ثبت رکورد جدید در صادرات محصولات چاپی | درآمدزایی ۴.۵ هزار میلیارد تومانی محصولات چاپی برای خراسان رضوی
سرخط خبرها

دومینوی ادامه دار بدقولی‌های خودروسازان و مشتری‌های سرگردان!

  • کد خبر: ۱۹۴۱۹۱
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
دومینوی ادامه دار بدقولی‌های خودروسازان و مشتری‌های سرگردان!
شرکت ایران خودرو با مشخص شدن قیمت ۸ محصول به‌روزشده خود از سوی شورای رقابت، تولید خودروی پیشین را متوقف کرده و گویا قصد دارد که محصولات جدید را تحویل تعهدات قبلی بدهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تارا یکی از این خودروهاست که مشتریان آن همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

حدود دو هفته از تجمع حواله‌داران خودروی تارا با موعد تحویل زمستان می‌گذرد که گویا نه‌تن‌ها مشکل این مشتریان حل نشده، بلکه به سردرگمی آنان افزوده شده است.

پس از اعلام قیمت هشت محصول ارتقایافته ایران خودرو از سوی شورای رقابت، این شرکت بر حسب اجبار سازمان استاندارد، مجبور به توقف تولید خودرو‌های فاقد استاندارد شد و برای تعهدات خود، طرح‌های تبدیل ارائه کرد که اتفاق عجیبی نبود.

شورای رقابت به دنبال افزایش قیمت محصولات است؟

نکته عجیب این است که ایران خودرو، محصول تارا را از همان ابتدا با استاندارد‌های بالاتر از سایر محصولات، راهی بازار کرد که در آینده، مشکلی از جهت استاندارد نداشته باشد. سپس در ابتدای سال جاری نیز، امکانات دیگری به آن افزوده شد تا خودرو استاندارد‌های فوق را پاس کند؛ بنابراین خودروی جدیدی که شورای رقابت برای آن‌ها، حدود ۱۸۵ میلیون و ۲۸۵ میلیون تومان قیمت بالاتری ارائه کرده، چندان موجه و قابل قبول نیست.

از سوی دیگر زمانی که شورای رقابت، قیمت بسیار بالاتری نسبت به مدل‌های کم‌آپشن‌تر همان خودرو در نظر می‌گیرد، بسیار واضح است که شرکت‌های خودروساز به‌راحتی می‌توانند از این مورد سوءاستفاده کنند.

طبق پیگیری‌ها از مشتریان تارا، به‌رغم اتمام زمان تکمیل وجه برای خودرو تارا V ۱ (نسخه جدید و البته گران‌تر)، شرکت ایران خودرو هیچ پاسخ قطعی در مورد اجباری یا اختیاری بودن تکمیل وجه این خودرو به مشتریان ارائه نمی‌کند.

بندی درباره تبدیل خودرو وجود ندارد

یکی از بند‌هایی که اکنون ثبت‌نام‌کنندگان خودرو با مراجعه به وب‌سایت سامانه یکپارچه مشاهده می‌کنند، بند «امکان تغییر تیپ و مدل خودرو با توجه به برنامه تولید و استاندارد‌های مصوب توسط خودروسازان وجود دارد» است؛ بنابراین می‌توان گفت که مشتریان با آگاهی از بند موجود، اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند؛ اما چنین نیست.

چراکه تعهدات این شرکت در مورد مشتریان، مربوط به مرحله اول سامانه یکپارچه فروش خودرو بوده و ایران خودرو حتی در مرحله دوم، حضور نداشت. بند ذکر شده در مورد احتمال تغییر خودرو، پس از اتمام مرحله اول و پیش از آغاز ثبت‌نام مرحله دوم، به بند‌های موجود سامانه یکپارچه اضافه شده و این مشتریان در زمان انتخاب خودرو، از اضافه شدن بند مذکور، بی‌اطلاع بوده‌اند.

تصویر پایین سمت راست، قوانین و بند‌های مربوط به مرحله اول سامانه یکپارچه است و تصویر سمت چپ، به اطلاعات مشتریان در وب‌سایت فروش شرکت ایران خودرو مربوط می‌شود که هیچ بندی از امکان تغییر تیپ و مدل خودرو به چشم نمی‌خورد.

اما پاسخی که تمامی شرکت‌های خودروساز برای این مشتریان دارند این است که شرکت‌ها، تا زمانی که مبلغی از سوی مشتریان دریافت نکرده باشند، هیچ تعهدی مبنی بر تحویل خودرو در زمان مقرر ندارند و وظیفه سامانه یکپارچه، صرفاً مشخص کردن ترتیب تحویل خودرو به مشتریان بوده است.

در چنین شرایطی وظیفه وزارت صمت به عنوان متولی و مجری این نوع از فروش خودرو، این است که به عنوان نهاد ناظر، نحوه تحویل خودرو به مشتریان را از سوی خودروسازان رصد کرده و امکان سوء‌استفاده از آنان را سلب کند.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->